">
בעיות אורטופדיות בילדים/ מבוגרים, טיפול: כפות רגליים פונות פנימה/החוצה, כף רגל פונה פנימה/ החוצה, קיצור גיד אכילס/ גיד אכילס מקוצר, פלטפוס אצל ילדים טיפול, רגלי X הליכה על קצות הצבעות, יישור יתר בברכיים ועוד..תיקון רגליים עקומות, יישור יתר בברך- טיפול חדשני

 

טיפול בבעיות אורטופדיות לילדים/ מבוגרים? טיפול מדעי ומוביל במגוון בעיות אורטופדיות אצל ילדים/ מבוגרים: כפות רגליים פונות פנימה/ כפות רגליים פונות החוצה, קיצור גיד אכילס/ גיד אכילס מקוצר קצר, pes equinus, רגלי X (רגלי איקס טיפול), רגלי o, יישור יתר בברך/ פשיטת יתר בברך, הליכה על קצות האצבעות, כף רגל שטוחה פלטפוס, forefoot varus/ rearfoot varus, רגליים עקומות טיפול ברגליים עקומות וליקויים יציבתיים- אורטופדיים נוספים...

 

בעיות אורטופדיות בכף הרגל והקרסול/ בעיות בירכיים: כפות רגליים פונות פנימה/ כפות רגליים פונות החוצה/ קיצור גיד אכילס, רגלי x (רגלי איקס, genu valgus), כף רגל שטוחה (pes planus) ומגוון נוסף של בעיות אורטופדיות בילדים/ במבוגרים, זוכות למענה מדעי ומוביל בשיטת מוטוריקל (Adaptive-Load'). טיפול ממוקד במבחר כלים בלעדיים שפותחו במוטוריקל, מביא לשינוי דפוסי (הרגלי) תנועה ויציבה שגויים בפרק זמן קצר יחסית, ומאפשר לילדכם/ לכם תרגול נוסף (עצמי) בבית!

 

 

 

נפתח דווקא בשאלה טכנית,

למה לא השקענו יותר בעיצוב האתר?

 

קהל היעד אליו פונה האתר, הוא הורים המחפשים טיפול מקצועי, מדעי ומוביל לילדם/ לעצמם (אחת ולתמיד...)! איננו מטפלים בבעיות אורטופדיות בילדים/ במבוגרים באמצעות עיצוב גרפי, אנו מטפלים באמצעות כלים, בעזרת כלי הטיפול המתקדמים מסוגם בעולם!

מטרת האתר אינה להרשים את הגולש באמצעים ויזואליים, אלא להציג דבר אותנטי (אמיתי) ולהביא מידע משמעותי וחיוני, מידע שעשוי לחולל שינוי משמעותי בחיים של בנו/ בתו! (או בחיים שלו). שיטת מוטוריקל הינה שיטת טיפול בעלת תוכן אמיתי/ רציונל מדעי ברור (כשתבקרו בדפים השונים תבינו למה כוונתנו...). בזכות כך, רכשה את מעמדה המוביל בתחום התפתחות הילד... כך שלשמחתנו, העיצוב (במקרה שלנו) פחות רלוונטי... (ברוח הביטוי: 'אל תסתכלו בקנקן, אלא במה שבתוכו').

עם זאת, אנו שואפים תמיד ליצור סדר טוב יותר בכמויות המידע המשמעותיות, לטובת נוחות, נגישות ויעילות!

ראו גם: דף התמצאות באתר.

 

אתר מוטוריקל לשרותכם כבר למעלה מעשור (2006-2021)!

 

מוטוריקל הרבה מעבר ל- פיזיותרפיה לילדים/ ריפוי בעיסוק לילדים או ספורט טיפולי לילדים/ התעמלות טיפולית לילדים

 


 

 

אתר מוטוריקל עובר בהדרגה לפלטפורמה חדשה ומודרנית. אנו שוקדים על כך במרץ רב מאחורי הקלעים :)

 

להתרשמות מאתרנו החדש לחצו כאן: מוטוריקל.

 

 

 

בעיות אורטופדיות בילדים/ מבוגרים - למה דווקא טיפול במוטוריקל ?

 

ראו גם:  טיפול בקיפוזיס טיפול ביציבה לקויה גב כפוף בגיל ההתבגרות, בעיות יציבה בעמוד השדרה

 

מוטוריקל- מביאים לכם אורTOPידע* גם באורטופדיה!

 

 

*אורTOPידע הוא סימן מסחר שכל הזכויות בו שייכות למוטוריקל!

 

 

 

בעיות אורטופדיות בכף הרגל/ אורטופדיה בעיות כף רגל וקרסול:

 

כפות רגליים פונות פנימה>>

בעיות אורטופדיות בכף הרגל- כפות רגליים פונות פנימה (כף רגל פונה פנימה/ toe in position), הינו מנח יציבתי לקוי (מנח תקין של כפות הרגליים בעת עמידה הוא סיבוב קל/ הטייה קלה כלפי חוץ!) הנגרם לעיתים עקב אחד או כמה מהגורמים הבאים:

  • קיצורי שרירים (המבצעים רוטציה/ סיבוב פנימה בירך) מחד, שעשוי להיות מלווה גם ב רפיון שרירים (בקבוצות שרירים אנטגוניסטיות/ נגדיות, המבצעות סיבוב כלפי חוץ).

  • כף רגל פונה פנימה לעיתים גם עקב סיבוב מוגבר פנימה (אנטומית) של עצם הירך (Femoral anteversion), מצב בו צוואר עצם הירך (Femoral neck) מסובב כלפי פנים,

  • מצב בו עצם השוק (tibia) מסובבת כלפי פנים (tibial torsion)- סיבה מרכזית (!)

  • כף רגל פונה פנימה לעיתים בשל שינוי צורני בכף הרגל עצמה (metatarsus adductus), כפי שניתן לראות בתמונה בהמשך (השנייה),

  • מצב שונה, חמור יותר של clubfoot,

  • הפרעות כדוגמת היפוטוניה וגמישות יתר (גמישות יתר במפרקים)...

 

כף רגל פונה פנימה אצל ילדים (טווח תנועה/ גמישות יתר משמעותית), במקרה זה, אצל ילד בן 10 המטופל במוטוריקל. *הילד התבקש לסובב את כף הרגל פנימה (האגן נשמר במנח נייטרלי).

 

 

כפות רגליים פונות פנימה אצל ילד בן 8, גם בשל מנח/ מבנה metatarsus adductus של כף הרגל עצמה. metatarsus adductus (גמיש) בגיל הרך נחשב תופעה נורמלית, ומתמתן בד"כ עד גיל 4.

 

כפות רגליים פונות פנימה- אטיולוגיה (רקע/ סיבות): שינויים הקשורים לסיבוב/ רוטציה בשלד, מקורם גנטי, אך מצבים כדוגמת tibial torsion, מקורם לרוב במנח תוך רחמי של העובר, מנחי יציבה שגויים לאורך זמן בישיבה או בשינה, כדוגמת שינה על הבטן, עם ברכיים כפופות ('מקופלות') כמו בישיבה מזרחית (כשבהונות הרגליים פונות כלפי פנים..), או ישיבת w (*ראו מידע בשורות הבאות).

 

כפות רגליים פונות פנימה/ הליכה עם הרגל פנימה (אצל אותו ילד בן 10, תמונה ראשונה לעיל), מבט מלפנים..

 

מנח Femoral anteversion שכיח פי 2 בבנות, בהשוואה לבנים, ולעיתים מלווה בסיבוב (פיצוי) כלפי חוץ של עצם ה- tibia ולהגברת פרונציה בקרסול. קיים גם קשר בין מנחfemoral anteversion למנח רגלי איקס (רגלי genu valgus/ x). מידע נוסף אודות רגלי איקס/ פרונציה בקרסול, בהמשך הדף!

כף רגל פונה פנימה בשל מנח Femoral anteversion אסימטרי (כלומר, רק רגל אחת פונה פנימה) מחייב בירור אצל אורטופד מומחה! *האמור אינו מתייחס למצב של עמידה/ הליכה עם הרגל פנימה בשל מנח א-סימטרי של tibial torsion (מצב שכיח, שבחלק מהמקרים מסתדר מעצמו בגיל צעיר, ראו גם פסקה הבאה..).

סיבוב עצם השוק, tibial torsion הוגדר קודם כסיבה מרכזית להיווצרות מנח של כפות רגליים פונות פנימה. חשוב לציין, כי אצל תינוקות, מצב זה הינו נורמלי (גם מנח א-סימטרי של סיבוב פנימה ברגל אחת/ הליכה עם הרגל פנימה) ובא לידי ביטוי בשנת החיים השנייה כשהתינוק מתחיל ללכת, עד שנעלם באופן ספונטני (טבעי) בהדרגה עד גיל 5 (ישיבה מזרחית עדיפה אצל ילדים אלה בהשוואה לישיבת W). מנח של כפות רגליים פונות פנימה לאחר גיל 5, מחייב טיפול!

מעבר לפן האסתטי ופיזור עומסים א-סימטרי (לא תקין) העלול עם השנים, ליצור שחיקה מוגברת במפרקים וכאב, מנח כפות רגליים פונות פנימה/ הליכה עם רגליים פנימה/ ריצה עם רגליים פנימה עשוי לגרום לחוסר יעילות תנועתית, הפחתה בכוח הביומכני של השרירים ולהשקעת אנרגיה עודפת בעת תנועה, להיתקלות הרגליים זו בזו בעת הליכה/ ריצה (נפילות), להקשות על טיפוס וירידה במדרגות, לשבש תפקודי שיווי משקל יומיומיים (כגון, עמידה על רגל אחת לצורך לבישת מכנסיים...), להקשות על רכישת מיומנויות ספורטיביות כדוגמת בעיטת פס בכדורגל, לימוד רכיבה על אופניים לילדים (הרגל אינה יציבה על הפדל) ולייצר סרבול מוטורי (סרבול תנועתי) משמעותי (נפילות רבות ופציעות). פעמים רבות, נוצרת בילדים הסובלים ממנח לקוי זה פגיעה רגשית, עקב תסכול מצטבר מחוויית כשלונות בתפקודים בסיסיים... לידיעתכם, שיפור סגנון ריצה/ שיפור סגנון הליכה במוטוריקל, מלווה אצל ילדים אלה בשינוי המנח של כף הרגל/ טיפול בכפות רגליים פונות פנימה (נוסף על שיפור מרכיבי ריצה נוספים ע"פ הצורך, בהם שיפור קואורדינציה, שטף תנועתי ועוד...)!

 

כפות רגליים פונות פנימה אצל ילדים, טיפול חדשני במוטוריקל (הילד עומד עם גבו אל המצלמה)

 

 

הנחת היסוד המרכזית במוטוריקל:  רגליים עקומות אצל ילדים, אינן גזירת גורל ורוב הלקויות ניתנות לטיפול/ תיקון!

 

 

שימו לב, לרשותכם דף מקיף בנושא כפות רגליים פונות פנימה. לחצו: כפות רגליים פונות פנימה טיפול.

 

טיפול בכפות רגליים פונות פנימה/ רגליים עקומות כלפי פנים בילדים ונוער במוטוריקל הינו מערכתי, ומתמקד בשלושה מישורים עיקריים:

  • מערכת שרירית: הגמשת שרירים המבצעים רוטציה מדיאלית/ פנימה (שרירים קצרים, המאלצים את הרגל להימצא במנח שגוי זה), נוסף על חיזוק שרירים (שרירים חלשים המבצעים רוטציה לטרלית/ כלפי חוץ, או המתקנים את צורת כף הרגל...) במבחר כלים מתוחכמים ובלעדיים!

  • רמה פונקציונלית: מבחר תרגילי תנועה מתקנים (בכלל זה תרגילי עמידה ותרגילי הליכה וריצה מתקדמים). לידיעתכם, אחת התפיסות המדעיות שלנו מצביעה על כך שבעת הליכה ומן הסתם גם בעת ריצה, כוחות ביומכניים הפועלים על השלד (מקורם של כוחות אלה במערכת השרירים) מקשים על שימור מנח נכון של כפות הרגליים ומקבעים את תבניות התנועה והיציבה השגויות (כפות רגליים פונות פנימה/ כף רגל נוטה פנימה). הדבר דומה לכוחות הביומכניים המקשים גם על שימור יציבה נכונה בעת הליכה! בדיוק מסיבה זו, הבאנו לעולם את המושג "קואורדינציה יציבתית" (*).

 

*המושג קואורדינציה יציבתית, ברמה המעשית-טיפולית (להבדיל מהמשמעות האוטונומית של postural control) הינו מושג שטַבענו כחלק מפיתוח שיטת מוטוריקל, מושג המהווה פריצת דרך של ממש ב- טיפול בבעיות יציבה/ טיפול בבעיות אורטופדיות/ טיפול בקשיי שיווי משקל! בקונטקסט היציבתי, ניתן להגדירו כיכולת לתאם באופן מהיר ויעיל (וגם מוּדע) בין אברי הגוף (גו ועמוד שדרה על מקטעיו/ חלקיו השונים, לבין האגן, הראש, השכמות והגפיים...), מתוך הבנת היחס האופטימלי בניהם ויכולת שליטה בדרגות החופש השונות (שליטה במפרקים השונים) כדי להגיע למנח זקוף בחלל. או במילים פשוטות יותר, היכולת לשנות בו זמנית מנח של מס' אברי גוף, כדי להשיג יציבה נכונה בעמידה/ יציבה נכונה בישיבה ועוד (בכלל זה, היכולת לבצע התאמות יציבתיות יעילות כתגובה לשינוי תנוחה/ שינוי מיקום מרכז הכובד). מצאנו כי שימור קואורדינציה יציבתית בעת הליכה הינה משימה מאתגרת יותר, מתוקף העובדה ששרירי הרגליים והאגן מפעילים כוחות משיכה על השלד בעת ההליכה (וקשה יותר להשיג בקרה מוטורית/ לפקח על השרירים ועל היציבה אגב תנועה..).

 

 

 

 

מה מיוחד בתיקון בעיות אורטופדיות במוטוריקל?

 

הדברים הבאים מתייחסים לכלל הלקויות האורטופדיות בהן אנו מטפלים. אם כן, בקונטקסט האורטופדי וספציפית, בהקשר של כפות רגליים פונות פנימה, דרושה קואורדינציה יציבתית נאותה כדי לדכא (inhibition) תבניות תנועה שגויות ובנוסף, מטרתה של אותה קואורדינציה יציבתית 'לעורר' (Nerve facilitation) שרירים ומסלולים עצביים חדשים ונכונים, תוך יצירת סינרגיה תנועתית נכונה בין קבוצות השרירים השונות.

ובמילים פשוטות יותר, כשאנו מתקנים מנח אורטופדי לקוי, אנו מגבים את התיקון השלדי ביצירת תבנית עצבית-שרירית מתאימה, התומכת במנח היציבתי/ אורטופדי החדש והנכון!

טיפול בכפות רגליים פונות פנימה במוטוריקל, מנסה להביא את הילד/ המבוגר לשמר הליכה נכונה תוך השקעת מינימום משאבי אנרגיה וריכוז בפיקוח על השרירים/ בהפעלה נכונה שלהם!

 

 

*עם זאת, מנח כפות רגליים פונות פנימה המלווה בקיצורי שרירים משמעותיים, עשוי להקשות על פעולת הרכיבה ולסכן את הרוכב/ת. במקרים כאלה, נדרש ראשית טיפול המתמקד בהגמשת השרירים הקצרים ורק לאחר מכן ניתן יהיה לשלב רכיבה על רולרבליידס/ גלגיליות.

 

כאמור, מנח כפות רגליים פונות פנימה, מלווה לעיתים גם בלקויות נוספות כדוגמת פרונציה של כף הרגל (pronated foot), מנח רגלי איקס, או קיצור גיד אכילס/ גיד אכילס קצר.

 

 

כוחו של הֵרְגֶל  Vs כוחה של הַרֶגֶל

אל דאגה, כוחה של הרגל יתפוס פיקוד ויישא בנטל!*

*פירושו של דבר, שכוחה של הרגל יהיה על העליונה- אותו חיזוק שרירים ספציפי לתיקון מנח כפות רגליים פונות פנימה אצל ילדים/ פרונציה בכף הרגל אצל ילדים, יניב רגליים חזקות שיצליחו לשבש/ להפחית דרמטית את השימוש בהרגלים הרעים** (כף רגל פונה פנימה/ קריסת קשת כף הרגל).

**הדבר מותנה בכך שהילד יפעיל מודעות (נסייע לו גם בכך :).

 

 

כפות רגליים פונות פנימה- ישיבת w אצל ילדים,

מניסיוננו הקליני הרב, ישיבת w אצל ילדים לאורך זמן...

  1. מפחיתה את הצורך (החשוב כ"כ) בהתמודדות של שרירי הגו עם כוח הכובד* (פחות מאמץ שרירי החיוני כ"כ לילדים בעלי גמישות יתר..).

  2. ישיבת w ילדים (באופייה נחשבת לישיבה מקבעת...) מפחיתה גם את ההתנסות בפיתוח תגובות שיווי משקל ותגובות הגנה (תגובות מוטוריות-עצביות חשובות מאוד להמשך החיים..)

  3. מקשה על ייזום תנועות מעבר לקו האמצע (התפתחות יכולת חציית קו אמצע)

  4. ישיבת w יוצרת עומסים על מפרקי הברך והירך (עפי"ר, סיבוב פנימה בעצם הירך, Femoral anteversion וסיבוב כלפי חוץ בשוק, tibial torsion), עומס על רצועות (medial colateral ligament)

  5. עלולה להוביל גם למנח אורטופדי לקוי של רגלי x (רגלי איקס)* וגם פרונציה של כף הרגל (כלקות משנית/ לקות מפצה).

  6. ישיבת w ילדים (ממושכת) עלולה להוביל לקיצור הדרגתי בשרירי הירך האחורי (Hamstring).

 

*התמודדות פחותה של שרירי הגו עם כוח הכובד לאורך זמן, מהווה מתכון בטוח להתהוות בעיות יציבה אצל ילדים (בעיות יציבה ילדים בעיות יציבה בעמוד השדרה בעיות יציבה בגיל ההתבגרות).

**מצב כזה של חוסר איזון בשלד (מכונה גם miserable malalignment syndrome), חושף מפרקים כמו מפרק הברך לסכנת פציעות ממשית לאורך השנים וכאב (Patellofemoral pain syndrome).

 

היפוטוניה, חגורת הכתפיים אצל ילדים- חיזוק מהיר (!) במבחר אדיר של כלים במוטוריקל

ישיבת w אצל ילדים (בתמונה זו, אצל ילד בן 9 המטופל במוטוריקל) בעלת השלכות מוטוריות, יציבתיות וגם אורטופדיות שליליות לאורך זמן...

 

 

 

 

מוטוריקל - חלשים בעיצוב, חלשים במדיה..,

 

 מובילים ביציבה וגם באורטופדיה!

 

 

 


 

כפות רגליים פונות החוצה/ סיבוב החוצה של כף הרגל >>

בעיות אורטופדיות בכף הרגל- כפות רגליים פונות החוצה (כף רגל פונה החוצה/ כף רגל נוטה החוצה/ toe out position), הינו מצב יציבתי לקוי, פחות שכיח ממצב כפות רגליים פונות פנימה, הנגרם לעיתים עקב:

  •  קיצורי שרירים (המבצעים רוטציה/ סיבוב החוצה בירך) מחד, שעשוי להיות מלווה גם ב רפיון שרירים (בקבוצות שרירים אנטגוניסטיות/ נגדיות, המבצעות סיבוב כלפי פנים).

  • כף רגל פונה החוצה לעיתים גם עקב סיבוב מוגבר החוצה (אנטומית) של עצם הירך (femoral retroversion),

  • סיבוב כלפי חוץ* בעצם השוק (external tibial torsion, מצב המאפיין ילדים בוגרים יותר),

  • עשויה להיות קשורה גם להפרעות כדוגמת היפוטוניה וגמישות יתר (גמישות יתר במפרקים)...

*להבדיל ממצב של סיבוב פנימה בשוק (internal tibial torsion), מצב של סיבוב כלפי חוץ עשוי להחמיר לאורך זמן, ועלול לגרום לכאבים במפרק הברך (patellofemoral pain/ תסמונת כאב פטלופמורלי).

כף רגל פונה החוצה/ נוטה החוצה בשל מנח Femoral retroversion אסימטרי, כלומר, סיבוב החוצה שמקורו בירך (רק רגל אחת פונה החוצה) מחייב בירור אצל אורטופד מומחה!

 

מעבר לפן האסתטי (הליכת צ'רלי צ'פלין) ופיזור עומסים א-סימטרי (לא תקין) המגדיל את הסיכון לפציעות, מנח כפות רגליים פונות החוצה/ רגליים עקומות כלפי חוץ מפחית את היעילות הביומכנית בעת הליכה/ ריצה (הפחתה בכוח השרירים). עשוי לשבש תפקודי שיווי משקל (כגון הליכת עקב בצד אגודל על קורה בקו ישר...), לעכב רכישת מיומנויות כדוגמת לימוד רכיבה על אופניים לילדים (הרגל עשויה להחליק מהפדלים) ולייצר מסורבלות מוטורית (סרבול גופני) עקב היתקלות כפות רגליים בחפצים (התקלות בחפצים) בעת הליכה/ ריצה. פעמים רבות, נוצרת גם בילדים הסובלים ממנח לקוי זה פגיעה רגשית, עקב תסכול מצטבר מחוויית כשלונות בתפקודים בסיסיים... לידיעתכם, שיפור סגנון ריצה/ שיפור סגנון הליכה במוטוריקל, מלווה גם אצל ילדים אלה בשינוי המנח של כף הרגל/ טיפול בכפות רגליים פונות החוצה (נוסף על שיפור מרכיבי ריצה נוספים ע"פ הצורך, בהם שיפור קואורדינציה מוטורית/ קואורדינציה ילדים, שטף תנועתי ועוד...)!

 

טיפול בכפות רגליים פונות החוצה בילדים ונוער במוטוריקל הינו מערכתי, ומתמקד בשלושה מישורים עיקריים:

  • מערכת שרירית: הגמשת שרירים קצרים (המבצעים רוטציה לטרלית/ החוצה), נוסף על חיזוק שרירים (שרירים חלשים המבצעים רוטציה מדיאלית/ כלפי פנים) במבחר כלים בלעדיים!

  • רמה פונקציונלית: שינוי תבנית תנועה במנח סטטי וגם דינמי - מבחר תרגילי תנועה מתוחכמים מתקנים (בכלל זה תרגילי עמידה ותרגילי הליכה וריצה מתקדמים),

  • פיתוח מודעות להחזקת מנח נכון של כפות הרגליים ותרגול עצמי בבית...

 

פעמים רבות נראה קומורבידיות (שילוב) של כפות רגליים פונות החוצה (הליכת צ'רלי צ'פלין) עם קריסה חיצונית של כף הרגל (וארוס ברגל/ rear foot varus/ foot varus, ראו מידע בנושאים אלו בהמשך הדף) או סיבוב החצה של כף הרגל, יחד עם גיד אכילס קצר (לרשותכם דף שלם בנושא גיד אכילס מקוצר) כל שילוב יזכה למענה טיפולי חדשני ומדויק למכלול הלקויות!

 


 

גיד אכילס קצר אצל ילדים/ קיצור גיד אכילס בילדים/ אורתופדיה ילדים הליכה על קצות האצבעות/ ילד הולך על קצות האצבעות >>

 

בעיות אורטופדיות בכף הרגל/ קרסול- גיד אכילס מקוצר/ קצר אצל ילדים, עשוי להיות פועל יוצא של מספר גורמים, בהם:

 

*לרשותכם דף חדש ומקיף אודות קיצור גיד אכילס ילדים | טיפול בקיצור גיד אכילס, לחצו על אחד הקישורים!

 

קיצור גיד אכילס בילדים, עשוי לבוא לעיתים לידי ביטוי בצד אחד של הגוף בלבד (לדוגמא גיד אכילס קצר ברגל ימין, מלווה ב- מתח שרירים מוגבר באותה רגל וגם ביד ימין) עקב פגיעה נוירולוגית (בדוגמא זו, צד שמאל של המוח/ אונה שמאלית), כדוגמת שיתוק מוחין (cp). נראה את הילד/ה הולכים עם רגל ימין על קצות האצבעות (באופן א-סימטרי) ועם מרפק ימין בכפיפה (גם כן, אסימטרית).

לעיתים, קיצור גיד אכילס בילדים/ קיצור שרירי השוק (calf) מהווים ביטוי למגבלה בתנועת הכפיפה הגבית בקרסול, pes equinus foot. לעיתים, ישתמש הילד בפיצוי למגבלה בכפיפה הגבית בקרסול (על רקע של גיד אכילס קצר/ מקוצר, או שרירים קצרים), "פיצוי" שיבוא לידי ביטוי בהגדלת פרונציה ברגל (דבר מזיק לכשעצמו. מידע נוסף אודות פרונציה של כף הרגל גם בהמשך הדף הנוכחי).

 

התפלגות נכונה של משקל הגוף לאורך כף הרגל בעת הדריכה (שלב ה- Stance בהליכה). מתוך Saidoff & McDonough, 2002

 

 

גיד אכילס קצר - מהן ההשלכות השליליות של הליכה על קצות האצבעות?

חשוב לציין כי דריכה נכונה על כף הרגל בעת הליכה, מתחילה בקצה העקב (שלב ה- heel strike) וליתר דיוק, בחלקו החיצוני (לטרלי) של קצה העקב. עם התמשכות מחזור ההליכה, משקל הגוף מתקדם/ מועבר בהדרגה לחלקה הקדמי של כף הרגל (forefoot) והמדיאלי* (פנימי). לראשית המגע עם הקרקע, בעת הנחת חלקו החיצוני של העקב (שלב הדריכה המוקדמת/ initial contact, ראו תמונה לעיל) יש משמעות ביומכנית ייחודית ומכרעת, המתבטאת בשורה של תגובות מהירות. על מה מדובר?

ננסה לתאר זאת בקצרה: הנחת העקב על הקרקע יוצרת תגובה של החזר כוחות מהקרקע (Ground reaction force). אותו החזר כוחות יוצר "אפקט דומינו" שתחילתו הגדלת הפרונציה בכף הרגל (מנח eversion) וסיבוב עצם השוק (tibia) פנימה וסופו בחזרה של כף הרגל למצב של "מנוף קשיח" (rigid lever) עם סופינציה וסיבוב עצם השוק כלפי חוץ, בעת שמשקל הגוף עובר אל השפה הפנימית של כף הרגל*.

ובמילים פשוטות יותר, אותם תהליכים ביומכניים מהירים (המתרחשים בפרקי זמן של שברירי שנייה) מאפשרים בלימת עומסים יעילה והתאמת מפרקי כף רגל לאופי/ צורת המשטח עליו אנו דורכים ברגע נתון (צורך המכונה בשפה המקצועית "Loose adapter") לצורך הגנה על מפרקי הגוף (מכפות הרגליים ועד עמוד השדרה) מחד גיסא, ואיסוף המפרקים למנח המאפשר גיוס כוח יעיל (אותו "מנוף קשיח") להמשך דחיפת הקרקע והעתקת מרכז הכובד לפנים מאידך (האינטרס החשוב ביותר בהליכה!) תוך שימור יעילות ביומכנית וגם אנרגטית!

לפיכך, כל מצב בו ילד הולך על קצות האצבעות/ ילד בעל גיד אכילס קצר מחייב אבחון וגם טיפול ללא דיחוי! לא זו בלבד שאותם ילדים נתונים למעגל קסמים של קיצור בגיד אכילס (קיצור נוסף, עקבי ומתמשך) אלא גם לעומסים מוגברים על השלד ופציעות אורטופדיות (גפיים וגם עמוד השדרה) עם השנים!

*התפלגות משקל הגוף מהשפה החיצונית של כף הרגל אל זו הפנימית, משרת אינטרס נוסף וחשוב במיוחד, של מעבר מהיר ויעיל בין בלימה איכותית, לדחיפה (push off) יעילה של הקרקע (windlass mechanism of the foot). ראו מידע חשוב מאוד בנושא זה בדף פרונציה בכף הרגל אצל ילדים.

 

דיברנו על הרגלי יציבה ותנועה שגויים המאיצים/ משמרים מצב של גיד אכילס קצר. חשוב לציין כי גם אם הילד נענה להנחיית ההורים/ רופאים, ומשנה בשלב מסוים את הרגלי היציבה והתנועה השגויים שלו, גיד אכילס עלול (עדיין) להוסיף ולהתקצר במידה איטית אך רציפה, בשל טונוס השרירים הפיזיולוגי, המביא את כפות הרגליים למנח של plantar flexion/ pes equinus במהלך שנת הלילה (דבר נורמלי, הקיים אצל כולנו)! לידיעתכם, בהקשר הנוכחי, מצאנו גם כי באותו אופן מתנהלים שרירי היציבה שלנו (זוקפי הגב) ומתקצרים בשנת הלילה. ראו מידע נוסף בפסקה שכותרתה "הרגלי היציבה שלנו הולכים לישון איתנו" בדף יציבה ותנועה/ יציבה לא נכונה.

 

טיפול בגיד אכילס קצר/ גיד אכילס מקוצר אצל ילדים/ טיפול ב- pes equinus foot במוטוריקל כולל תרגילי PNF מתוחכמים, מתיחות פסיביות חדשניות ומתוחכמות (גיד אכילס מתיחה: תרגילי מתיחה מקצועיים הנעשים ע"י המטפל), מתיחות קבוצות שרירים הנמצאות במנח מקוצר (triceps surae), טיפול בטונוס שרירים גבוה וכן תרגילי תנועה מתקדמים בקליניקה ותרגילים לביצוע עצמי בבית, לשמירת השיפור שהושג הודות לאותו טיפול אצלנו...

 

גיד אכילס קצר/ מקוצר, קיצור גיד אכילס חמור (severe shortness of achilles tendon) אצל ילד/ נער בן 14.5 המטופל במוטוריקל. הקיצור המשמעותי בא לידי ביטוי בין היתר בדפוס של הליכה על קצות האצבעות (בתמונה זו: עמידה סטטית, עם ניתוק עקבים דרמטי ולא רצוני מהקרקע) וקשיים ניכרים ביציבות/ שיווי משקל.

 

 

 

 

 

"שיווי משקל אנטומי" ו- דריכה נכונה על כף הרגל:

 

הידעתם? שיווי משקל ילדים/ שיווי משקל למבוגרים לתפיסתנו, אינו נמדד רק בפרק הזמן בו מצליחים לשמר אותו (בעת עמידה על רגל אחת וכו'). לידיעתכם, אחוז משמעותי מאוד באוכלוסיה, בכלל זה ילדים וגם מבוגרים בעלי בעיות אורטופדיות* כדוגמת פרונציה בקרסול או foot varus, מסוגלים לשמר שיווי משקל בעמידה, בהליכה, טיפוס וירידה במדרגות וכדו', תוך העמסת משקל לא נכונה/ אסימטרית ומזיקה** על כף הרגל/ הקרסול תוך ביצוע "טריקים ביומכניים" בלתי מוּדעים/ רפלקסיביים כאלה ואחרים (כדוגמת 'איזון מומנטים' פיסיקלי). מערכות הגוף הפיזיולוגיות (המערכת הוסטיבולרית והמערכת הפרופריוצפטיבית) מאפשרות השגת/ שימור שיווי משקל בכל מחיר(!) גם אם כף הרגל מונחת בצורה עקומה על הקרקע (ביטוי לא מקצועי המבטא אסימטרייה משוועת) ובל נשכח שכף הרגל נושאת עימה את משקל הגוף כולו ואף מעבר לכך***, בעת פעילויות אירוביות כדוגמת ריצה או ירידה במדרגות.

***לצורך ההמחשה, בעת הליכה, העומס על מפרקי הרגל הדורכת מגיע לעד פי 2.5 ממשקל הגוף. בטיפוס במדרגות עד פי שלושה, ובזמן ריצה, עד פי חמישה ממשקל הגוף!

 

 

"אל דאגה, את המחיר תשלמו אח"כ..." ברוח הביטוי 'אליה וקוץ בה', אותן מערכות פיזיולוגיות מאפשרות תפקוד פונקציונלי ובטיחות רגעית (שקט תעשייתי) על חשבון יציבות השלד ובריאות ארוכת הטווח של המפרקים והרקמות הרכות!

*גם ילדים או מבוגרים שאינם סובלים מבעיות אורטופדיות מובהקות, עשויים לפתח בעיות/ פציעות אורטופדיות נרכשות עם השנים, עקב שיווי משקל שאינו מאוזן/ שיווי משקל אסימטרי. כלומר, כל פעולה מוטורית הכוללת העמסת משקל בלתי מאוזנת על כף הרגל לתפיסתנו, מהווה פוטנציאל שלילי מצטבר ועתידי לפציעות (כדוגמת פציעה דלקתית בגיד אכילס/ achilles tendonitis או תהליך דלקתי היוצר הצטלקות בכף הרגל/ plantar fasciitis).

**העמסת משקל לא נכונה על כפות הרגליים (דריכה לא נכונה) יוצרת פוטנציאל שלילי לפציעות גם בבירכיים, אגן ועמוד השדרה, בשל השפעות 'השרשרת הקינמטית' (עקרון ביומכני הקיים בגופנו, לפיו כל תנועה בסגמנט אחד של הגוף משליכה על הסגמנטים האחרים הקשורים אליו..).

 

המושג "שיווי משקל אנטומי", הינו מושג חדשני ופורץ-דרך שטבענו במוטוריקל. ברשותנו כלים מדעיים ובלעדיים, 'המלמדים את השלד והשרירים' להטמיע תבניות שיווי משקל נכונות, לשמר שיווי משקל בריא (אנטומית) ונכון תוך העמסה סימטרית על נקודות המשען האנטומיות המדויקות בכפות הרגליים (דריכה נכונה על כף הרגל) בעת עמידה, הליכה, טיפוס במדרגות ועוד! לפי הנחת היסוד המדעית שלנו, הטמעת דפוסי יציבה חדשים, יבטלו/ ייתרו (מלשון 'להפוך למיותר') את הצורך של המערכות הפיזיולוגיות השונות להשיג שיווי משקל מזיק ואסימטרי בכל מחיר!

לידיעתכם, שינוי תבניות התנועה/ תבניות שיווי משקל לקויות המושג במוטוריקל עשוי לסייע גם ב- שיפור היציבה שלנו!!

 

6 נקודות המשען הנכונות (רצויות) של משקל הגוף על כף הרגל (דריכה נכונה על כף הרגל). בסיס הבוהן הגדולה נושא משקל כפול ביחס לכל אחד מארבעת בסיסי הבהונות האחרים (נלקח מ- Moore, 1992).

 

 

למידע אודות תגליות נוספות שלנו, לחצו: שיטת מוטוריקל- תגליות מדעיות מובילות

 

 

 

*למידע נרחב אודות קיצור גיד אכילס ילדים | טיפול בקיצור גיד אכילס | הארכת גיד אכילס קלאב פוט, לחצו על אחד הקישורים!

 


 

 

כף רגל שטוחה/ כפות רגליים שטוחות/ פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים/ פלטפוס טיפול/ פתרון לפלטפוס ילדים >>

בעיות אורטופדיות בכף הרגל- כף רגל שטוחה/ קשת כף רגל שטוחה/ פלטפוס ברגל אצל ילדים/ מבוגרים (flat foot / pes planus), מצב בו הקשת האורכית* (longitudinal arch) בכף הרגל נמוכה מהנורמה, מצב היוצר שטח מגע גדול של כף הרגל עם הקרקע. כפות רגליים שטוחות עשויות להופיע על רקע:

*קשתות כפות רגליים משרתות אינטרסים רבים וחשובים, בכלל זה חוזק, יציבות, שיווי משקל, קפיציות, בלימת זעזועים, תנועתיות וכוח...

פלטפוס ברגל אצל ילדים שאינו מטופל, עלול לחשוף את הגוף עם השנים לפציעות, כדוגמת plantar fasciitis ו- shin splint syndrome (מידע נוסף בדף פרונציה בכף הרגל אצל ילדים).

חשוב לציין כי רוב מצבי ה- פלטפוס בכפות הרגליים המאובחן אצל ילדים, נוער וגם מבוגרים, הם בעצם מצב משני ל- פרונציה של כף הרגל!! עוד חשוב לדעת כי המוטיב של כף רגל שטוחה/ כפות רגליים שטוחות הנלווה ל- פרונציית יתר (פרונציה מוגברת), ייראה רק במצב של נשיאת משקל (עמידה/ הליכה), בשל קריסת כף הרגל. במצב של ישיבה על כיסא מוגבה (עם רגליים באוויר, לדוג') לא נראה עדות ל- פלטפוס (למעט מה שלעיתים מוגדר כ- פלטפוס קשיח).

 

פלטפוס אצל ילדים, פלטפוס ברגל טיפול בפלטפוס בכף הרגל אצל ילדים/ מבוגרים, פתרון כף רגל שטוחה

 

 

כף רגל שטוחה בדרגה קשה/ קלה/ גמישה/ פלטפוס ברגל/ פלטפוס ילדים>>

טיפול בכף רגל שטוחה/ טיפול בפלטפוס אצל ילדים בכלים המתקדמים מסוגם בעולם!

פלטפוס טיפול בפלטפוס אצל ילדים/ מבוגרים במוטוריקל כולל חיזוק פונקציונלי ומתוחכם (!) של קבוצות שרירים כדוגמת tibialis posterior ו- flexor digitorum longus, flexor Hallucis longus, תיקון מנח ה- פרונציה של כף הרגל ואיזון הקרסול, תרגילי גרייה פרופריוצפטיבית (מערכת פרופריוצפטיבית), שינוי תבניות תנועה קיימות ותרגילים מתוחכמים של נשיאת משקל במנחים סטטיים ודינמיים (כדוגמת הליכה), תרגילי שיווי משקל מתקדמים ועוד...

ברשותנו מבחר כלים מדעיים ובלעדיים שפיתחנו הן לטובת עיצוב מחודש של קשתות כפות הרגליים ברמה היציבתית-אורטופדית, והן לטובת תפקודים פונקציונליים כדוגמת שיווי משקל ילדים, התנתקות מהקרקע ועוד.. טיפול בפלטפוס אצל ילדים (גילאי 4-5) במוטוריקל כולל גם תרגילים בעלי מימד חווייתי ומהנה, המאפשר לרתום את הילד הן בעבודה בקליניקה והן בתרגילים הניתנים לבית.

*הערה בעניין כפות רגליים שטוחות בילדים: קשתות כף הרגל מתפתחות עד גיל 10. כף רגל שטוחה של ילד אינה נחשבת בהכרח בעיה אורטופדית. עם זאת, חשוב לציין כי כפות רגליים שטוחות/ פלטפוס על רקע ביומכני/ פרונציית יתר מחייבות טיפול מקצועי! כף רגל שטוחה אצל ילד בעל פרונציה של כף הרגל, תישאר שטוחה גם בגיל מבוגר יותר!

 

רק במוטוריקל - אורטופדיה או יציבה, זאת ממש עבודת יצירה :)

 

 

פלטפוס ברגל אחת - עשוי להופיע בין היתר על רקע של הבדל באורך רגליים, או א-סימטריה במנח האגן. פלטפוס ברגל אצל ילדים מחייב טיפול ומן הסתם, פלטפוס ברגל אחת אף הוא מחייב טיפול, ויפה שעה אחת קודם!

 

בהקשר הנוכחי, מדרסים לילדים- טוב או רע?/ מדרסים בעד ונגד..

פעמים רבות אנו נשאלים על דעתנו לגבי שימוש במדרסים (בעד ונגד), יעילות מדרסים לבעלי פלטפוס ברגל אצל ילדים/ כפות רגליים שטוחות. לטעמנו, התרומה של מדרסים לעניין תיקון כפות רגליים שטוחות/ פרונציה בכף הרגל אצל ילדים הינה שלילית ומזיקה! ההסבר לכך הוא שמדרסים מחזיקים את כף הרגל במנח מתוקן באופן פסיבי. כך בעצם, הילד אינו נדרש להפעיל שרירים (וכן, מערכת פרופריוספטיבית/ מערכת תחושה עמוקה) לצורך התמודדות עם היעדר ההקשתה של כפות הרגליים, ומפתח במשך הזמן אטרופיה שרירית (סוג של ניוון שרירים, Use it or lose it). הדבר דומה לחגורת גב (clavicle brace) המיועדת למשוך את הכתפיים לאחור באופן פסיבי (לבעלי כתפיים שמוטות/ גב כפוף) ומבטלת בעצם את הגירוי הנחוץ כ"כ (גירוי קריטי) של כח הכובד שהינו הטריגר להפעלת השרירים היציבתיים, דבר המוביל להחמרה ניכרת במצב היציבה כאשר מסירים את החגורה.

יתרה, מדרסים מקשים מאוד על הילד להתנתק מהקרקע בעת ריצה/ קפיצה, הן בשל המשקל הנוסף לנעליים והן בשל הקשיחות היחסית שלהם, מה גם שמדרסים דורשים השקעה כספית ניכרת והחלפה לעיתים תכופות (בתקופת הצמיחה של כפות הרגליים/ צמיחה לגובה..). בעיה נוספת היא השחיקה המואצת של הנעליים (הכוחות הביומכניים שהגוף מפעיל שוחקים מהר מאוד את הנעליים, ומבטלים את ההשפעה של המדרסים, אם היתה כזו... כלומר, רכשתם מדרסים? הנעל נשחקה/ הסוליה פיתחה צורת טריז, והילד הולך כביכול ללא מדרסים!). נעל ריצה טובה, התומכת באופן יחסי בקשת האורכית של כף הרגל בעת פעילות אירובית, תעשה את העבודה היטב ותשאיר מקום לפעולת המערכת העצבית שרירית.

 

תגיות: טיפול בפלטפוס אצל ילדים, פלטפוס ברגל, פלטפוס ברגל אצל ילדים, פלטפוס ברגל אחת, פלטפוס אצל ילדים, פלטפוס ילדים, פלטפוס טיפול, פלטפוס ברגל טיפול, פלטפוס ילדים כף הרגל, פתרון פלטפוס ילדים, פתרון לפלטפוס ילדים, פלטפוס טיפול, פלטפוס דרכי טיפול, פלטפוס בכף הרגל טיפול, כאבים פלטפוס ברגל, כאבים בגלל פלטפוס, כאבים בכף הרגל פלטפוס, מדרסים פלטפוס, מדרסים לפלטפוס, כפות רגליים שטוחות, כף רגל שטוחה אצל ילדים, כף רגל שטוחה בדרגה קשה אך גמישה, כף רגל שטוחה בדרגה קלה. בדרגת חומרה קלה מאוד, כף רגל שטוחה בילדים, כף רגל שטוחה ילדים, כף רגל שטוחה בדרגה קלה, כף רגל שטוחה בדרגה קלה. בדרגת חומרה קלה מאוד,

 


 

פרונציה של כף הרגל>>

בעיות אורטופדיות בכף הרגל- כשמדברים על בעיות בכף הרגל והקרסול, חשוב לדון בבעיה אורטופדית מרכזית, נפוצה במיוחד העונה לשם פרונציה של כף הרגל / כף רגל קורסת פנימה אצל ילדים/ מבוגרים, הזוכה אף היא לכלי טיפול בלעדיים ומובילים במוטוריקל.

 פרונציה של כף הרגל (ראו תמונה) הינה מנח לא תקין של הגפיים התחתונות, המתבטא במנח אלכסוני של גיד אכילס וקריסה פנימה/ יתר פרונציה בקרסול (במפרק subtalar joint). כלומר, כפות הרגליים קורסות פנימה (Pronated feet/ pes valgus) בשל רפיון/ גמישות יתר בקרסול/ גמישות של רצועות (Ligaments /מעין חוטים המחברים בין העצמות, בין היתר רצועה הנקראת spring ligament, או בשמה המלא: plantar calcaneonavicular ligament) וכן גמישות יתר ברגליים/ גמישות יתר במפרקים (joint hyperlaxity), דבר הגורר ביטול/ הפחתה של הפונקציה הביומכנית (החיונית כ"כ בכף הרגל) המכונה 'מנוף קשיח'/ 'rigid-lever'. הכוח האנכי בו מנסה הילד להשתמש לשם דחיפת הקרקע והתנתקות ממנה, נספג במפרקים ומתבזבז! (למידע נוסף: ילד לא קופץ).

 

פרונציה בכף הרגל אצל ילדים (Pronated feet)/ כפות רגליים במנח יתר פרונציה משמעותי, אצל ילד בן 5.5 בעל גמישות יתר שטופל במוטוריקל. המנח האלכסוני של גיד אכילס מודגש (*מנח נורמלי הינו מנח אנכי!). קריסת קשת בכף הרגל אצל ילד זה חמורה עוד יותר, כתוצאה ממנח רגלי איקס (Genu valgum) והפיסוק המלאכותי הנוצר בכפות הרגליים עקב כך!

 

 

מן הסתם, בסיס היציבות של הגוף כולו מתחיל בכף הרגל. עצם מרכזית בקומפלקס העצמות של כף הרגל ששמה talus נושאת למעשה את כל משקל הגוף (למרבה האירוניה, זה בדיוק המקום בו קיימת אותה פרונציה/ קריסה עליה אנו מדברים, ממש מתחת לעצם זו)! כל חיסרון ביומכני/ תשתית יציבתית לקויה/ בסיס רעוע בסגמנט חשוב זה יקשה על תפקוד הגוף בכל הקשור להתנתקות ויציבות!

 

פרונציה של כף הרגל- מספר תרחישים אורטופדיים אפשריים להיווצרות קריסת כף רגל ילדים:

1. התרחיש השכיח (נפוץ) ביותר, מתחיל בסיבוב פנימה בירך (femoral anteversion), היוצר את הפיצויים השלדיים הבאים: א. רגלי X (רגלי איקס/ genu valgus), ב. סיבוב של עצם השוק (tibia) כלפי חוץ (external tibial torsion), ג. פרונציה של כף הרגל (פיצוי שבא לתחום את סיבוב השוק כלפי חוץ ולשמר את עצם העקב, calcaneus, במנח אנכי ביחס למשטח התמיכה).

התרחיש המתואר עשוי להתרחש כתוצאה מהרגלי יציבה לקויים כדוגמת ישיבת w אצל ילדים, אך לא רק... מצב כזה של חוסר איזון בשלד (מכונה גם miserable malalignment syndrome), חושף מפרקים כמו מפרק הברך לסכנת פציעות ממשית לאורך השנים וכאב (Patellofemoral pain syndrome)..

2. מצב הפוך, לקות המתהווה (מתחילה) מכפות הרגליים, מצב של פרונציה בסגמנט כף הרגל, היוצרת/ מעבירה מומנט סיבובי (פנימה) לעצם השוק (tibia), דבר הגורם היווצרות רגלי X (רגלי איקס/ genu valgus), ופיצוי בדמות סיבוב פנימה בירך (femoral anteversion). 

3. תרחיש אפשרי נוסף, מתחיל בקיצור משמעותי של שרירים אחוריים (hamstring/ gastrocnemius), היוצרים מגבלה בטווח התנועה של כף הרגל (dorsiflexion), דבר היוצר הגדלת פרונציה של כף הרגל כפיצוי (ולעיתים אף סיבוב פנימה בירך/ femoral anteversion, שינויים שלדיים המגדילים את זווית הברך (Q-angle) ויוצרים שחיקה מואצת במפרק ירך-פיקה/ Patellofemoral).

4. פרונציה בכף הרגל אצל ילדים/ מבוגרים עשויה גם להיווצר לאורך השנים כפיצוי למנח אורטופדי לקוי של החלק הקדמי של כף הרגל (forefoot varus), לצורך הבאה מלאכותית של בסיסי הבהונות (מדיאליים) למגע עם הקרקע (מידע נוסף אודות forefoot varus בפסקה הבאה...).

*מצאנו קורלציה (מִתְאַם/ קשר ישיר) בין חומרת/ מידת forefoot varus לחומרת הפרונציה המפצה. כלומר, forefoot varus משמעותי? - פרונציה של כף הרגל חמורה יותר!

 

אחת הבעיות העשויות להיגרם מאימוני ריצה, לבעלי פרונציה כף הרגל, הינה shin splint syndrome, מצב של כאב בשוקיים, המלווה בתהליך דלקתי ועומס רב/ טראומה על הגידים של מספר שרירים (tibialis posterior, extensor hallucis longus ועוד..) נוסף על גיד אכילס. יתר פרונציה בקרסול, מגביר גם את העומסים (בלאי) על גיד אכילס, גם בעת הליכה!

 

שני הסברים עיקריים לשחיקה המהירה של גיד אכילס, כפועל יוצא של יתר פרונציה בקרסול ו- הליכה:

  1. בעת ההליכה, כתוצאה משינוי המנח הדינמי של מפרקי כף הרגל (בכלל זה, היחסים בין כף הרגל הקדמית לחלקה האחורי) גיד אכילס נלחץ ומוקשת לסירוגין כלפי חוץ הקרסול וכלפי פנים הקרסול. במצב של יתר פרונציה בקרסול, שינויי המנח של גיד אכילס הינם מהירים יותר ועוצמתיים יותר (תנועות 'הצלפה' תכופות), דבר המגביר את השחיקה ומייצר סיכון לפציעות כדוגמת achilles tendonitis ועוד..

  2. פרונציה בקרסול המופיעה בהליכה בשלב הדריכה* (midstance) משליכה גם על השוקיים (עצם ה- tibia). כוחות סיבוב בכיוונים מנוגדים (כוחות שליליים של גזירה וסיבוב) מועברים אל שני קצוות העצם, ע"י הברך וע"י כף הרגל, דבר היוצר שחיקה וניוון בקצב מהיר של גיד אכילס!

     

    *מחזור ההליכה מורכב ממס' שלבים ביומכניים. שלב ה- midstance מייצג את הנקודה שבה מרכז הכובד חולף מעל בסיס התמיכה (ברגל שנמצאת על הקרקע).

 

 

צפוף לכם בעין? ההסבר לכך פשוט:

 

 

יש לנו פשוט המון להציע :)

 

מוטוריקל - בדיוק מה שחיפשתם, גם עבור בעיות אורטופדיות!

 

 

 

פציעה שכיחה נוספת, העשויה להופיע אצל ספורטאים (בעלי יתר פרונציה) בענפי האתלטיקה השונים (גם אצל אנשים הרצים כתחביב), או משחקי כדור הינה plantar fasciitis, תהליך דלקתי כתוצאה ממתיחה/ עומס יתר על מחתלת (רקמת חיבור/ aponeurosis) בכף הרגל. אותה פציעה, plantar fasciitis עשויה גם להוביל בהמשך ל- דורבן בעקב (heel spur) כתוצאה מאיחוי לא מבוקר של רקמת החיבור (aponeurosis) ולכאבים (לעיתים גם כאב חד) אף בעת הליכה למרחק קצר (כאבים בכף הרגל ובקרסול, כאבים בכף הרגל ילדים)!!

 

כיצד ניתן לאפיין כאב בכף הרגל/ בקרסול הקשור ל- דורבן בעקב (heel spur /plantar fasciitis)?

  • כאבים בכף הרגל בבוקר, כאבים בכף הרגל בדריכה הראשונה בבוקר (כאב חד בדריכה הראשונה, כתוצאה ממתיחה של המחתלת/ רקמת חיבור, plantar aponeurosis שהתקצרה במהלך שנת הלילה*...) הכאב מתמתן לאחר מספר דקות או למעלה מכך, אך עדיין מורגש...

  • כאבים בכף הרגל לאחר ריצה, כאבים בכף הרגל בריצה (במהלכה) כתוצאה ממתיחה חוזרת ונשנית של אותה רקמת חיבור (עם העמסת משקל הגדול פי כמה ממשקל הגוף בעת הריצה/ בלימת הזעזועים..)

  • הכאב יתמתן עם הפסקת האימונים (אימוני ריצה/ הליכה) אך ייתכן שיחזור עם חידוש העומס (במקרה שלא חל ריפוי מבוקר ו/או מספיק מבחינת משך..).

*בשל טונוס השרירים הפיזיולוגי, המביא את כפות הרגליים למנח של plantar flexion/ pes equinus במהלך שנת הלילה (שימוש בתומך קרסול Night splint, עשוי לסייע במידה ניכרת בהחלמת הרקמה במנח המוארך שלה ובכך, להאיץ את תהליך הריפוי).

חשוב מאוד להדגיש: טיפול אופטימלי בכאבים בכף הרגל והקרסול הוא מניעה שלהם מבעוד מועד (טיפול בפרונציה).

 

חשוב לציין, כי ילדים/ מבוגרים בעלי פרונציה של כף הרגל, הסובלים מהשמנת יתר (השמנת יתר בקרב ילדים) ומקיימים פעילות גופנית מתונה (אפילו הליכה), עדיין חשופים לפציעות שהוזכרו לעיל, בשל משקל הגוף והעומס על הרקמות...

 

סובלים מ- דורבן בעקב (heel spur /plantar fasciitis) ולא יכולים לוותר על הפעילות האירובית שלכם?

ממליצים לכם על פעילויות אירוביות כדוגמת:

 

 

אייל ציוני מדבר על פרונציה בכף הרגל אצל ילדים, בהקשר טיפול בהשמנה אצל ילדים/ השמנת יתר בילדים בתכנית "מהיום דיאטה", ערוץ 10 (ינואר 2017).

 

 

הלוקס ולגוס טיפול טבעי/ בוהן קלובה/ hallux valgus >> דפורמציה/ בעיה אורטופדית נוספת, המתהווה פעמים רבות יחד עם פרונציה של כף הרגל, הינה סטייה של עצם הבוהן הגדולה (1st phalang) כלפי חוץ, דפורמציה המכונה בוהן קלובה/ הלוקס ולגוס/ hallux valgus. לידיעתכם, אך ורק תיקון המנח של כף הרגל/ פרונציה של כף הרגל טיפול טיפול בפרונציה, יפחית את הלחץ הביומכני של קריסת קשת כף רגל על הבוהן ויאפשר למנוע החמרה של סטיית כף הרגל עם השנים! קיימים בשוק סדים שתפקידם למשוך את הבוהן כלפי פנים. שימוש בסד, מבלי לטפל בשורש הבעיה (פרונציה של כף הרגל), לא יועיל כלל!

 

בוהן קלובה/ הלוקס ולגוס/ hallux valgus קל (בהתהוות) אצל ילד בן 8 הסובל מ- פרונציה של כף הרגל. טיפול טבעי (ללא סד וללא ניתוח) ימנע את החמרת המצב.

 

 

בעיות כף רגל וקרסול, בעיות כף הרגל: למידע נוסף, מקיף ומשמעותי (דף שלם) בנושא פרונציה של כף הרגל פרונציה של כף הרגל טיפול פרונציה בכף הרגל אצל ילדים פרונציה בקרסול (pronated foot) ודרכי הטיפול הבלעדיות שלנו, לחצו:  קריסה של כף הרגל, כף רגל קורסת פנימה, קריסת כף הרגל, קריסת כף רגל, קריסת כף רגל טיפול, קריסת כף הרגל, קריסת כף הרגל פנימה, קריסת כפות רגליים, השטחה של כף הרגל, קריסה פנימה של כף הרגל טיפול

 

 

דוגמה נוספת ל- היפר פרונציה/ פרונציה בקרסול חמורה (וגם, א-סימטרית: בולטת יותר ב- כף רגל שמאל).

 

כף רגל נוטה פנימה אצל ילדים, ראו גם לעיל: טיפול בפלטפוס אצל ילדים, פלטפוס ברגל, פלטפוס אצל ילדים, פלטפוס ילדים, פלטפוס טיפול, פלטפוס ברגל טיפול

 

 

 

 


 

 

forefoot varus >>

בעיות אורטופדיות בכף הרגל- בעיה אורטופדית הנקשרת לפרונציה של כף הרגל נקראת forefoot varus.

מצב בו כף הרגל הקדמית (forefoot) מסובבת כלפי פנים (inversion) ביחס לכף הרגל האחורית/ rearfoot (הבוהן הגדולה ולעיתים גם 2 הבהונות הסמוכות אליה נמצאות באוויר, במצב שאינו מפוצה ע"י פרונציה..). forefoot varus נחשבת לאחת הדפורמציות (עיוות/ ליקוי) השכיחות של כף הרגל הקדמית ובאה לידי בטוי בהעמסת משקל יתרה על השפה החיצונית של כף הרגל (עם הפניה כלפי חוץ של עצם העקב, כפיצוי), דבר המגביר את הסיכון לנקעים.

 

 

 

וארוס בכף הרגל (forefoot varus) אצל ילד בן 9 המטופל במוטוריקל. ניתן לראות את בסיס הבוהן הראשונה (head of 1st metatarsal) מוגבה מהרצפה (המגע עם הקרקע נעשה עם כרית הבוהן באמצעות כפיפה מפצה* במפרק הדיסטלי). *חשוב לציין כי המנח של כף הרגל בתמונה אינו המנח הטבעי של הילד. המנח הטבעי כולל פיצוי מסוג שונה (ראו תמונה הבאה).

 

 

forefoot varus מפוצה (המצב השכיח יותר) מופיע בד"כ יחד עם פרונציית יתר (pronated foot /pes valgus). מטרת הפרונציה המוגברת להביא את כל בסיסי הבהונות למגע עם הקרקע.

פרונציית יתר בכף הרגל הנלווית למצבי forefoot varus נמשכת הרבה מעבר למצב הרצוי במחזור ההליכה (stance phase) ובכך למעשה, מתבטלת הפונקציה הביומכנית החשובה כ"כ המכונה rigid lever (הכח הדוחף אותנו מן הקרקע בעת ההליכה..). יתרה, כפי שמתואר בהרחבה בדף פרונציה כף רגל, מצב זה של פרונציה "מפצה" גם יוצר עומסים מוגברים על רקמות רכות (כדוגמת מעטפות חיבור, רצועות וגידי שרירים, כדוגמת גיד אכילס) ועלול לגרור פציעות כדוגמת plantar fasciitis, תהליך דלקתי כתוצאה ממתיחה/ עומס יתר על מחתלת (רקמת חיבור/ aponeurosis) בכף הרגל. פציעות משמעותיות עשויות להתהוות לאורך השנים גם בשוקיים, בירכיים, אגן ועד לכאבי גב תחתון...

תוצר לוואי נוסף למצב forefoot varus הוא עומס מוגבר על בסיסי בהונות 4 ו- 5 וכמובן, בעיות שיווי משקל ילדים.

 

 

דיברנו על כך ש- forefoot varus מפוצה מייצר יתר פרונציה/ פרונציה מוגברת ומתמשכת בעת ההליכה.

 

שני הסברים עיקריים לשחיקה המהירה של גיד אכילס, כפועל יוצא של פרונציה בקרסול ו- הליכה:

  1. בעת ההליכה, כתוצאה משינוי המנח הדינמי של מפרקי כף הרגל (בכלל זה, היחסים בין כף הרגל הקדמית לחלקה האחורי) גיד אכילס נלחץ ומוקשת לסירוגין כלפי חוץ הקרסול וכלפי פנים הקרסול. במצב של יתר פרונציה בקרסול, שינויי המנח של גיד אכילס הינם מהירים יותר ועוצמתיים יותר (תנועות 'הצלפה' תכופות), דבר המגביר את השחיקה והסיכון לפציעות כדוגמת achilles tendonitis ועוד..

  2. אותה פרונציה בקרסול המופיעה בשלב הדריכה (midstance) משליכה גם על השוקיים (עצם ה- tibia). כוחות סיבוב בכיוונים מנוגדים (כוחות שליליים של גזירה וסיבוב) מועברים אל שני קצוות העצם, ע"י הברך וע"י כף הרגל, דבר היוצר שחיקה וניוון בקצב מהיר של גיד אכילס!

 

 

 

בתמונה זו: אותו ילד במנח הטבעי שלו (עמידה טבעית), עם פרונציה מפצה (פרונציה בכף הרגל אצל ילדים) שתפקידה להביא את כל בסיסי הבהונות למגע עם הקרקע...

 

 

 

טיפול ב- forefoot varus במוטוריקל בכלים המתקדמים מסוגם בעולם, מתנהל בשלושה מישורים עיקריים:

 

1. חיזוק מתוחכם של שרירים בכף הרגל (כדוגמת flexor hallucis brevis), המאפשרים לבסיס הבוהן הגדולה (head of 1st metatarsal) להגיע למגע טבעי עם הקרקע (בל נשכח שבסיס הבוהן הגדולה מהווה, יחד עם עצם העקב, את נקודות התמיכה של הקשת האורכית המדיאלית/ פנימית של כף הרגל..).

2. תיקון מנח הפרונציה (בכלים המתקדמים מסוגם בעולם), שאינו רלוונטי עוד (לא נחוץ פיצוי..). בהקשר הנוכחי, מכיוון שכף הרגל הסתגלה למנח שגוי של פרונציה לאורך זמן, יש חשיבות רבה בחיזוק שרירים מניעתי, של מס' קבוצות שרירים (בהן, tibialis anterior ו- tibialis posterior) וכן בשיפור קואורדינציה יציבתית (ראו סעיף הבא)

3. שיפור קואורדינציה יציבתית*, בכלל זה שינוי היחס בין החלק הקדמי של כף הרגל לזה האחורי!

4. שיפור שיווי משקל ילדים (גם כן, בכלים המתקדמים מסוגם בעולם!)

 

הטיפול שם דגש הן על מנחים סטטיים (עמידה) והן על דינמיים (שינוי תבניות הליכה) ונושא פרי בזמן קצר יחסית! המטופל מקבל סט כלים לתרגול נוסף בבית ולשמירת האפקט שהושג בטיפול!

 

*המושג קואורדינציה יציבתית, ברמה המעשית-טיפולית (להבדיל מהמשמעות האוטונומית של postural control) הינו מושג שטַבענו כחלק מפיתוח שיטת מוטוריקל, מושג המהווה פריצת דרך של ממש ב- טיפול בבעיות יציבה/ טיפול בבעיות אורטופדיות/ טיפול בקשיי שיווי משקל! בקונטקסט היציבתי, ניתן להגדירו כיכולת לתאם באופן מהיר ויעיל (וגם מוּדע) בין אברי הגוף (גו ועמוד שדרה על מקטעיו/ חלקיו השונים, לבין האגן, הראש, השכמות והגפיים...), מתוך הבנת היחס האופטימלי בניהם ויכולת שליטה בדרגות החופש השונות (שליטה במפרקים השונים) כדי להגיע למנח זקוף בחלל. או במילים פשוטות יותר, היכולת לשנות בו זמנית מנח של מס' אברי גוף, כדי להשיג יציבה נכונה בעמידה/ יציבה נכונה בישיבה ועוד (בכלל זה, היכולת לבצע התאמות יציבתיות יעילות כתגובה לשינוי תנוחה/ שינוי מיקום מרכז הכובד).

בקונטקסט האורטופדי ובהקשר של טיפול ב- forefoot varus, נדרשת קואורדינציה יציבתית נאותה (תיאום/ סנכרון נכון) בין המנח של החלק האחורי של כף הרגל (rearfoot) לזה הקדמי (forefoot)...

 

 

 


 

 

rearfoot varus >>

בעיות אורטופדיות בכף הרגל- בעיה אורטופדית נוספת הנקשרת לפרונציה של כף הרגל (פרונציה מפצה) נקראת rearfoot varus (יש המשתמשים בהגדרה: "קריסה חיצונית של כף הרגל" או "דריכה על הצד החיצוני של כפות הרגליים").

rearfoot varus נגרמת ע"י סיבוב כלפי פנים (inversion) של עצם העקב (calcaneus) כתוצאה מכשל של העצם לשנות (ע"י סיבוב כלפי חוץ) את המנח הינקותי שלה. כתוצאה מכך קיימת זווית (varus) בין עצם העקב לגיד אכילס. סיבה אפשרית נוספת להמצאות rearfoot varus קשורה דווקא למנח החלק הקדמי של כף הרגל (forefoot). בשונה ממנח forefoot varus בו עסקנו בפסקה הקודמת, מנח forefoot valgus יוצר הפעלת כוחות ביומכניים המוחזרים ע"י הקרקע (ground reaction force) ומשפיעים על החלק האחורי של כף הרגל, בכך שמעודדים אותה להיכנס למנח varus/ rearfoot varus מפצה (קריסה חיצונית) דבר המתואר על ידי אנשים המופניםפ אלינו לטיפול כ- דריכה על הצד החיצוני של כפות הרגליים.

 

כתוצאה מאותה זווית בעייתית בין עצם העקב לגיד אכילס, בעת מחזור ההליכה בשלב נעיצת העקב (heel strike) השפה הפנימית של כף הרגל מורמת/ רחוקה מהקרקע (כזכור, קריסה חיצונית של כף הרגל/ דריכה על הצד החיצוני של כפות הרגליים). הליכה לאורך זמן בתבנית לא נכונה זו, בה חסרה בלימת זעזועים נכונה (פרונציה) חושפת את כף הרגל ומפרקים נוספים לפציעות. אולם, מצב זה של חוסר בלימה נחשב נדיר יחסית. ברוב המקרים, מפרק sabtalar joint מאפשר לעצם העקב להיכנס למנח מתקן של eversion (סיבוב כלפי חוץ של העקב) בכדי להקנות לשפה הפנימית של כף הרגל מגע/ אחיזה עם הקרקע והעברת כוחות בעלי פוטנציאל שלילי לפציעות אל הקרקע. אולם, ברוח הביטוי "אליה וקוץ בה", אותו פיצוי יוצר פרונציה מהירה ולא מבוקרת, המעמיסה באופן שלילי (כוחות מתיחה) על מספר גידים של שרירים, בעיקר tibialis posterior (שריר שתפקידו לפקח/ להאט את תנועת הפרונציה...) וכמובן גיד אכילס שסופג עומסים (עומס הדומה לתנועת הצלפה, במעברים החדים והתכופים בין תנועת inversion ל- eversion) שעשויים לגרום, בין היתר, ל- דלקת בגיד אכילס (achilles tendonitis).

 

נוסף על ההשלכות השליליות על גידים של מספר שרירים, יש ל- rearfoot varus פוטנציאל מזיק גם על השלד.

באופן כללי, עומסים חריגים על גידים, עשויים גם להשליך על נקודת ההיקשרות של הגיד לעצם. נוסף על כך, פרונציית יתר (שהגדרנו אותה בראשית הפסקה כ- "פרונציה מפצה") מביאה עמה סיבוב מהיר של עצם השוק (tibia) בשל השפעות השרשרת הקינמטית (תנועה בסגמנט אחד של הגוף המשליכה על הסגמנטים האחרים הקשורים אליו..). סיבוב עצם השוק עלול להיות מתורגם למנח רגלי איקס (genu valgus, מידע נוסף בפסקה הבאה..) ולאורך זמן גם לעומס יתר בברכיים, לשינוי מנח הפיקה (lateral patellar subluxation) ולעומסים על רצועה צידית (מדיאלית) בברך (medial collateral ligament) ועוד..

אם כן, ראינו שמנח לקוי של כף הרגל עלול להשליך לאורך זמן על מפרקים פרוקסימליים (במקרה זה, "גבוהים" יותר..).

 

ואם תהיתם, גם מנח rearfoot varus ברגליים מוביל במקרים רבים ל- חוסר שיווי משקל אצל ילדים.

 

 

 

rearfoot varus ("קריסה חיצונית של כף הרגל") אצל ילדה בת 7.5 שטופלה במוטוריקל, עם העמסת יתר על הצד הלטרלי (חיצוני) של כף הרגל (ניכר יותר ברגל ימין), נוסף על קיצור קל של גיד אכילס. לילדה קושי בשיווי משקל.

 

 

 

טיפול ב- rearfoot varus במוטוריקל מתנהל בשלושה מישורים עיקריים:

 

1. שינוי מתוחכם של תבניות התנועה השגויות וחלוקת עומסים נכונה יותר על כף הרגל הן במצבים סטטיים והן דינמיים (הליכה).

2. עידון השימוש במנח הפרונציה, הן מבחינת העוצמה והן מבחינת המשך.

3. שיפור שיווי משקל אצל ילדים/ מבוגרים, בכלים המתקדמים מסוגם בעולם, נוסף על תרגילים מתוחכמים לטובת פיתוח שיווי משקל אנטומי, חלוקת משקל מאוזנת ונכונה על כף הרגל בעת עמידה על רגל אחת (דבר המשליך גם על פיזור עומסים נכון בעת עמידה והליכה)!

 

נוסף על האמור, לעיתים מגיעים אלינו ילדים/ מבוגרים בעלי rearfoot varus המופיעה יחד עם רגלי איקס (genu valgus). במצב יציבתי כזה, נדרשת גם "קואורדינציה יציבתית"(*) טובה, כדי שהתיקון האורטופדי/ יציבתי במנח הבירכיים, לא יבוא על חשבון פגיעה במנח האורטופדי של כפות הרגליים.

 

*המושג קואורדינציה יציבתית, ברמה המעשית-טיפולית (להבדיל מהמשמעות האוטונומית של postural control) הינו מושג שטַבענו כחלק מפיתוח שיטת מוטוריקל, מושג המהווה פריצת דרך של ממש ב- טיפול בבעיות יציבה/ טיפול בבעיות אורטופדיות!

למידע נוסף בנושא, ראו פסקה הבאה: רגלי איקס טיפול/ רגלי איקס ילדים/ רגלי x

 

תמונה קלינית נוספת, עשויה לבוא לידי ביטוי בא-סימטריה במנח כפות הרגליים. לעיתים מגיעים אלינו מטופלים (ילדים/ מבוגרים) בעלי פרונציה בקרסול ברגל אחת, עם קריסה חיצונית של כף הרגל השנייה. ברשותנו כלים מתוחכמים לשינוי מנח 2 כפות הרגליים והשגת איזון יציבתי נכון!

 

 

 


 

 

בעיות אורטופדיות בברך/ אורטופדיה בעיות ברכיים:

 

רגלי איקס ילדים/ מבוגרים genu valgus/ רגלי X >>

בעיות אורטופדיות בברך- רגלי x (רגלי איקס, Genu valgus/ knocked knees), לקות שכיחה ביותר במישור הפרונטלי, הבאה לידי ביטוי בהגדלת המרחק שבין כפות הרגליים, בעוד החלק הפנימי של שתי הבירכיים מתקרב (הקטנת המרחק שבין הבירכיים, ראו תמונה). מנח רגלי איקס/ רגלי X מתהווה פעמים רבות כתוצאה (כתגובת שרשרת) ממנח לקוי של כפות הרגליים, מנח פרונציה של כף הרגל (pronated feet), אך גם משינויים מבניים בעצם הירך, כדוגמת מנח Femoral anteversion, סיבוב של צוואר עצם הירך כלפי פנים, כך שהוא פונה קדימה (Anterior) ביחס לנורמה (שכיח פי 2 בבנות*, בהשוואה לבנים). שינוי מבני נוסף בעצם הירך, קשור לזווית קטנה ביחס לנורמה של צוואר עצם הירך ביחס לגוף העצם (neck shaft angle) אשר תוביל אף היא למנח של רגלי איקס. מנח Femoral anteversion מלווה לעיתים גם בסיבוב (פיצוי) כלפי חוץ של עצם ה- tibia בשוק (external tibial torsion) ולהגברת פרונציה בקרסול כפיצוי נוסף (פיצוי שבא לשמר את עצם העקב, calcaneus, במנח אנכי ביחס למשטח התמיכה, פיצוי שלילי ומזיק בפני עצמו). ראו מידע נרחב לעיל ("פרונציה כף רגל- מספר תרחישים אורטופדיים אפשריים להיווצרות פרונציה של כף הרגל"..).

*מתוקף הבדלים אנטומיים בין המינים, חשוב לציין שאצל נערות/ נשים, גם בשל מבנה אגן רחב יותר, מנח רגלי איקס שכיח יותר (זווית Q בברך/ Q- angle גדולה יותר)!

*חשוב לציין גם כי מנח של רגלי איקס בגיל 3 הוא מצב התפתחותי תקין (נורמלי). הבירכיים עשויות להגיע לזווית של 100-150 ואלגוס (איקס/ valgus).

 

כדי להצמיד את כפות הרגליים זו לזו בעת עמידה, משתמשים לעיתים ילדים בעלי רגלי X בפיצוי של הבאת הברכיים זו אחרי זו (בטור).

רגלי איקס קשורים פעמים רבות גם לקיצור שרירים כדוגמת Tensor fasciae latae (דו-צידית), דבר המוביל גם להגדלת לורדוזה מותנית (לורדוזיס מותני, לורדוזיס, לורדוזיס מותנית, לורדוזיס מותני מוגבר, לורדוזיס יתר, לורדוזיס טיפול, היפר לורדוזה, קמר מותני, רזה עם בטן בולטת, טיפול בלורדוזיס, טיפול בלורדוזה, טיפול בלורדוזה מותנית).

גם ישיבת w אצל ילדים, עשויה להוביל לקיצורי שרירים ולהקנות לאורך זמן מנח של רגלי x.

מעבר לפן האסתטי, מנח רגלי x גורם להעמסת יתר ושחיקה בחלק הלטרלי (חיצוני) של הבירכיים, ופעמים רבות גם לכאב (נוסף על התחלואות שהוזכרו בהקשר ל- פרונציה ברגל). בעיה משמעותית נוספת הנגזרת ממנח רגלי איקס, היא הרחקת הקרסוליים זה מזה (יצירת פיסוק מלאכותי ברגליים, בעוד הבירכיים משיקות..) הן בעת עמידה והן בעת תנועה (הליכה/ ריצה). הזכרנו קודם (בפסקאות הקודמות, ובעיקר בדף פרונציה כף רגל) את הקושי לדחוף את הקרקע בעת ריצה כתוצאה ממנח יתר פרונציה ואת הנזק שעשוי להיגרם למפרקים במהלך השנים. ובכן, ילדים/ נערים וגם מבוגרים בעלי רגלי איקס עשויים לסבול מפרונציה משמעותית עוד יותר (בעיקר בשל אותו פיסוק מלאכותי הנוצר בכפות הרגליים..) ועקב כך, להעצים את הנזק הפוטנציאלי למפרקים, לשלד וגם ל- גיד אכילס!

מעבר לנזקים הפוטנציאליים למפרקים, סגנון ריצה של ילד בעל רגלי איקס עשוי להיות מסורבל, לא יעיל ולא חסכוני מבחינה אנרגטית! (ראו שיפור סגנון ריצה | שיפור טכניקת ריצה | שיפור ריצה).

 

הנחת היסוד המרכזית במוטוריקל:  רגליים עקומות ילדים, אינן גזירת גורל ורוב הלקויות ניתנות לטיפול/ תיקון!

רגלי x טיפול/ טיפול ברגלי x (רגלי איקס בילדים, genu valgus), יישור ברכיים בכלים חדשניים בילדים ונוער, כולל התייחסות מערכתית הן למנח כפות הרגליים והן למנח הבירכיים (נוסף על טיפול בלורדוזה מותנית בעת הצורך, בכלים חדשניים!). טיפול בשיטת מוטוריקל, עושה לראשונה שימוש בתרגילים מתוחכמים שתכליתם שינוי תבניות התנועה השגויות של השרירים היציבתיים ויצירת סינרגיות תנועה נכונות, נוסף על עירור/ אקטיבציה מחודשת (מסר מתַקֶן המועבר ע"י המסלולים העצביים למוח) של קבוצות שרירים משמעותיות שהוזנחו משך זמן רב בעת הימצאות במנח היצבתי השגוי (*ראו גם תרשים בסוף פסקה זו..). במילים פשוטות יותר, ברשותנו כלי טיפול בלעדיים לטובת חיזוק שרירים התומכים ביציבה מאוזנת ופיזור עומסים נכון יותר, תרגילים למודעות יציבתית נכונה, תרגילים לתיקון מנח הבירכיים/ יישור ברכיים וגם כפות רגליים במנחים סטטיים ודינמיים (עמידה וגם הליכה וריצה!!). לידיעתכם, טיפול ברגלי X במוטוריקל כולל גם סט כלים לתרגול בבית!

 

 

טיפול בבעיות אורטופדיות בילדים- הסבר לתרשים: בעת ביצוע תנועות, מועבר מעין דו"ח ('רישום סנסורי') למוח אודות התנועה. המוח מפרש כל תנועה הנקלטת במערכת כתנועה יעילה (גם אם היא ממש שגויה!), משמר אותה ובונה בעזרתה את מפת הגוף/ סכמת גוף שלנו (לכן החשיבות הקריטית בשינוי תבניות תנועה שגויות). הימצאות במנח רגלי איקס, מזינה את המוח בתבניות תנועה שגויות, תבניות המוטמעות במערכת והופכות להרגל! מכאן נובעת החשיבות הרבה בעת טיפול ברגלי X ב'שבירת' הרגלי תנועה שגויים...

 

 

 

טיפול ברגלי איקס, יתרון נוסף ובלעדי במוטוריקל בא לידי ביטוי בכלים מתוחכמים המשפרים קואורדינציה יציבתית*. כך לדוגמא, רגלי איקס ברוב המקרים מאופיינים במנח פרונציה/ valgus בכפות הרגליים (pes valgus/ pronated feet). עם זאת, לעיתים מגיעים אלינו מטופלים הסובלים מרגלי X עם כפות רגליים דווקא במנח וארוס (forefoot varus/ rearfoot varus). ילד/ מבוגר בעלי רגלי איקס יחד עם מנח וארוס בכפות הרגליים, זקוק לקואורדינציה יציבתית מורכבת יותר בעת הליכה ואפילו בעת עמידה סטטית. מבחר תרגילים במוטוריקל פותחו לטובת שיפור קואורדינציה יציבתית הן לבעלי בעיות יציבה סגיטליות והן לטובת בעיות אורטופדיות...

 

*המושג קואורדינציה יציבתית, ברמה המעשית-טיפולית (להבדיל מהמשמעות האוטונומית של postural control) הינו מושג שטַבענו כחלק מפיתוח שיטת מוטוריקל, מושג המהווה פריצת דרך של ממש ב- טיפול בבעיות יציבה/ טיפול בבעיות אורטופדיות! בקונטקסט היציבתי, ניתן להגדירו כיכולת לתאם באופן מהיר ויעיל (וגם מוּדע) בין אברי הגוף (גו ועמוד שדרה על מקטעיו/ חלקיו השונים, לבין האגן, הראש, השכמות והגפיים...), מתוך הבנת היחס האופטימלי בניהם ויכולת שליטה בדרגות החופש השונות (שליטה במפרקים השונים) כדי להגיע למנח זקוף בחלל. או במילים פשוטות יותר, היכולת לשנות בו זמנית מנח של מס' אברי גוף, כדי להשיג יציבה נכונה בעמידה/ יציבה נכונה בישיבה ועוד (בכלל זה, היכולת לבצע התאמות יציבתיות יעילות כתגובה לשינוי תנוחה/ שינוי מיקום מרכז הכובד). בקונטקסט האורטופדי ובדוגמא שהבאנו לעיל, נדרשת קואורדינציה יציבתית נאותה (תיאום/ סנכרון נכון) בין המנח של הבירכיים, הקרסול, החלק האחורי של כף הרגל (rearfoot) לזה הקדמי (forefoot)...

 

 

 

 

רגלי x/ רגלי איקס (Genu valgus) אצל ילד בן 11 המטופל במוטוריקל. שימו לב למנח הפרונציה הנלווה בכפות הרגליים.

 

 

 

 

 

 

בעיות אורטופדיות: רגלי איקס, יישור יתר בברך - אל תפילו את האשמה רק על הקדמה הטכנולוגית..

יציבה לקויה/ בעיות אורטופדיות- פרספקטיבה הסטורית: תמונה של ראשית הישוב בכפר סבא (נלקחה מתוך פרוייקט 110 שנים לכפר סבא, בעיתון "קול הכפר")

 

הבאנו את התמונה כתיעוד היסטורי ואותנטי של יציבה לא נכונה ו- בעיות אורטופדיות אצל ילדים/ מבוגרים שחיו בארץ בראשית המאה הקודמת, לפני שבכלל מישהו חלם על מחשב, טאבלט או סמארטפון. התמונה מהווה הוכחה לכך שישנם גורמים נוספים, מעבר לטכנולוגיה של ימינו (מסכים ושאר אמצעי בידור דיגיטליים) להתפתחות בעיות אורטופדיות/ יציבה לקויה. ניתן למצוא בתמונה בעיות אורטופדיות בברך (רגלי איקס, פשיטת יתר בברך) ו-בעיות אורטופדיות בכף הרגל (פרונציה בכף הרגל אצל ילדים, כפות רגליים שטוחות/ פלטפוס אצל ילדים) נוסף על בעיות יציבה (עמידה רפויה, קיפוזיס לורדוזיס).

 

 

 


 

 

רגלי o/ רגלי או אצל ילדים/ genu varum/ תיקון רגלי o >>

 

בעיות אורטופדיות בברך- רגלי o (רגלי או, Genu varum/ bowed knees). אז, מה זה רגלי o, או genu varum?  לקות שכיחה נוספת במישור הפרונטלי, הקשורה אף היא לזווית שבין השוק לירך (tibiofemoral angle) ובאה לידי ביטוי בעמידה בהרחקת הבירכיים זו מזו, פעמים רבות עם סיבוב פנימה בשוקיים (internal tibial torsion) והטיית מנח כפות הרגליים/ שפה פנימית של כף הרגל לכיוון פנים (inversion/ pes varus). חשוב לציין כי גם זווית מוגברת שבין צוואר עצם הירך לגוף העצם (neck shaft angle) תוביל למנח של רגלי o/ רגלי או.

מנח אורטופדי של רגלי o אופייני מאוד בינקות ומייצג תהליך התפתחותי תקין. הזווית שבין עצם השוק לירך עומדת על 150 ומאופיינת ע"י סטייה/ הטייה חיצונית של השוקיים, עם מנח של varus בעקבים. מצב של רגלי o בזווית של 100-150. בעת הלידה, מתמתן בהדרגה בין גיל שנתיים לארבע שנים לזווית של 20-30, מצב יציב להמשך הגדילה ומעַבֲר לבגרות (עם הגעה למנח valgus/ רגלי X בזווית תקינה של 50-70 לקראת גיל 6)...

אורטופדיה ילדים רגלי o: מנח פתולוגי של רגלי o נקשר להפרעות/ מחלות, כגון (blount disease (tibia vara.

מעבר לפן האסתטי הדורש טיפול, מנח רגלי o גורם להעמסת יתר ושחיקה בחלק המדיאלי (פנימי) של הבירכיים, נוסף על שחיקה בשפה החיצונית של כפות הרגליים, ופעמים רבות גם לכאב.

תיקון רגלי o/ רגלי o טיפול/ טיפול ברגלי o (רגלי או, Genu varum/ bowed knees)- יישור ברכיים בכלים חדשניים בילדים ונוער, כולל התייחסות מערכתית הן למנח כפות הרגליים והן למנח הבירכיים. טיפול בשיטת מוטוריקל, עושה לראשונה שימוש בתרגילים מתוחכמים שתכליתם שינוי תבניות התנועה השגויות של השרירים היציבתיים ויצירת סינרגיות תנועה נכונות, נוסף על עירור/ אקטיבציה מחודשת (מסר מתַקֶן המועבר ע"י המסלולים העצביים למוח) של קבוצות שרירים משמעותיות שהוזנחו משך זמן רב בעת הימצאות במנח היצבתי השגוי (*ראו תרשים בפסקה העוסקת ברגלי איקס, לעיל...). במילים פשוטות יותר, ברשותנו כלי טיפול בלעדיים לטובת חיזוק שרירים התומכים ביציבה מאוזנת ופיזור עומסים נכון יותר, תרגילים למודעות יציבתית נכונה, תרגילים לתיקון מנח הבירכיים/ יישור ברכיים וגם כפות רגליים במנחים סטטיים ודינמיים (עמידה וגם הליכה!!). לידיעתכם, טיפול ברגלי o במוטוריקל כולל גם סט כלים לתרגול בבית!

 


 

ייישור יתר בברך/ ישור יתר בברכיים/ יישור יתר של הברכיים/ פשיטת יתר בברך>>

 

בעיות אורטופדיות בברך- פשיטת יתר בברך/ יישור יתר בברך/ נעילת ברכיים (Genu recurvatum): יישור יתר של הברכיים/ נעילת יתר של מפרק הברך בעמידה או בתנועה/ בהליכה, כתוצאה מאחד או כמה מהגורמים הבאים:

גורמים נוספים ל- יישור יתר בברך, "חריפים יותר":

  • פציעה ברצועה הצולבת הקדמית, ACL (רצועה בעלת תפקיד חשוב במניעה של פשיטת יתר בברך),

  • שיתוק בשריר הארבע ראשי (Quadriceps femoris),

  • ממגבלה בטווח התנועה בקרסול (בעת ספסטיות של השרירים מכופפי הקרסול, planrarflexors).

  • לחילופין, ילד הסובל מ- הבדל באורך הרגליים, עשוי לסבול מ- פשיטת יתר בברך/ יישור יתר בברך ברגל הארוכה יותר (יישור יתר אסימטרי), כתוצאה ממתיחה מתמדת של הרצועות האחוריות ושל המעטפת האחורית בברך.

 

מנח פשיטת יתר בברך/ בברכיים עשוי ליצור עומס יתר בחלקים קדמיים בגוף (מפרק הקרסול, ברכיים, אגן) ולהוביל לדפוס של אותה עמידה רפויה שהוזכרה.

 

יישור יתר/ פשיטת יתר בברכיים, עשויה לגרור סיבוב כלפי חוץ של עצם השוק (tibia) ולסיבוב פנימה (פיצוי) של עצם הירך (femur), שינויים שלדיים המגדילים את זווית הברך (Q-angle) ויוצרים שחיקה מואצת באיזור הפיקה!

 

 

 

 

 

בהקשר הנוכחי, מצאנו כי ילדים בעלי יישור יתר בברך, המרבים בישיבת w (ישיבת w אצל ילדים) בד"כ על רקע גמישות יתר נוספת במפרק הירך, נמצאים בקבוצת סיכון משמעותית לפיתוח סיבוב כלפי חוץ של עצם השוק (external torsion of tibia) ולסיבוב פנימה (פיצוי) של עצם הירך (Femoral anteversion), שינויים שלדיים המגדילים את זווית הברך (Q-angle) ויוצרים שחיקה מואצת באיזור הפיקה!

* ישיבת w אצל ילדים אצל ילדים שאינם סובלים מ- יישור יתר בברך, עשויה לחולל שינויים שלדיים דומים, רק במהלך/ סדר הפוך (סיבוב השוק כלפי חוץ בא כפיצוי לסיבוב הירך.. ).

 

לתגליות מדעיות נוספות שלנו.

 

 

פשיטת יתר בברך/ יישור יתר בברך/ פשיטת יתר בברכיים/ נעילת ברכיים/ יישור יתר משמעותי (Genu recurvatum) , אצל ילדה בת 8 בעלת היפוטוניה וגמישות יתר שטופלה במוטוריקל.

 

 

 

בעיה נוספת הקשורה למנח פשיטת יתר/ יישור יתר בברך, היא הורדת העומס/ ניטרול העבודה החיונית של השריר הארבע ראשי (quadriceps femoris). השרירי הארבע ראשי נחשב שריר יציבתי חשוב מאוד (מעבר להיותו שריר מוטורי פעיל ומרכזי). ילד העומד במנח של נעילת בירכיים מוגזמת/ פשיטת יתר, מבטל את התפקיד היציבתי החשוב של השריר, ונשען למעשה על גורמים שלדיים ומעטפות מפרקיות. לקות נוספת הנקשרת ל- יישור יתר של הברכיים ומלווה ב- הסעת אגן לפנים, היא עמידה רפויה (sway back posture).

 

*חשוב לציין בהקשר הנוכחי כי העמסת משקל לא נכונה/ אסימטרית על הבירכיים בעת הליכה ו/ או ריצה, יוצרת פוטנציאל שלילי לפציעות גם באגן ובעמוד השדרה, בשל השפעת 'השרשרת הקינמטית' (עקרון ביומכני הקיים בגופנו, לפיו כל תנועה בסגמנט אחד של הגוף משפיעה על הסגמנטים האחרים הקשורים אליו..)

 

 

 

יישור יתר של הברכיים- טיפול בפשיטת יתר בברך/ בברכיים במוטוריקל כולל חיזוק שרירים מייצבי ברך, בכלל זה שריר חשוב האחראי על שחרור הנעילה של הברך (popliteus), בכלים בלעדיים (חיזוק פונקציונלי במנחים שונים), חיזוק השריר הארבע ראשי (quadriceps femoris) תרגילי muscle co-contraction מתקדמים, תרגילים מתוחכמים להשגת בקרה שרירית בברכיים וכן, שיפור מודעות גופנית ו- שיפור היציבה.

 

שימו לב, פיתחנו מבחר כלים מדעיים המייתרים (מלשון "להפוך למיותר") את השימוש בטווחי התנועה העודפים בברך והופכים את העמידה וגם את ההליכה לנכונה באופן טבעי וכמעט אוטונומי (אוטומטי) לחלוטין!

 

 

מוטוריקל - שוברים הרגלים רעים, מבלי לשבור את הרגליים!

 

 

 

במה דברים אמורים? ובכן, במסגרת הראייה התלת מימדית שלנו (מוטורית-אורטופדית-יציבתית) פיתחנו כלים חדשניים המאפשרים לראשונה למטופל לשנות הרגלי תנועה לא נכונים של שנים, לשלוט על מנח הבירכיים בקלות משמעותית (באופן כמעט אוטונומי לחלוטין) הן בעמידה סטטית והן בהליכה, להיפטר מתבניות התנועה השגויות והמזיקות ולהימנע מכניסה לא מבוקרת לאותו מנח של יישור יתר בברך!

 

*אותם כלים חדשניים, בעלי תרומה אדירה לטובת שיפור היציבה/ שיפור היציבה אצל ילדים בעמידה ובהליכה, לייעול תבניות ההליכה/ שיפור הליכה מבחינה ביומכנית/ אנרגטית ולמניעת פציעות!

 

 

המטופלים שלנו מקבלים הנחיות גם לשינה נכונה, בהקשר של מניעת יישור יתר בברכיים! לידיעתכם, גם פעולה טריוויאלית כמו שינה, עלולה להאיץ שינויים ניווניים הקשורים ל- יישור יתר בברך. מנסיוננו הרב, בחודשי החורף, בהם אנו מתכסים בשמיכות עבות כדוגמת שמיכת פוך, עשויים לבוא לידי ביטוי עומסים מזיקים עוד יותר בברכיים, כאשר אנחנו מצויים במנח supine (שינה על הגב). תוהים מה הקשר? נשמח לתת לכם הסבר מדויק אם תפנו אלינו :)

 

 

 


 

 

חוסר יציבות של פיקת הברך/ patellar subluxation/ lateral patella tracking/ lateral patella subluxation

 

 

**הדיון בנושא חוסר יציבות של פיקת הברך ודרכי הטיפול במוטוריקל יעלו בעתיד הקרוב. אנו עסוקים כעת בשדרוג האתר לפלטפורמה חדשה ומודנית!

 

 

 


 

 

פעמים רבות אנו נשאלים האם החלקה/ רכיבה על רולר בליידס/ גלגיליות, עשויה לסייע לתיקון מנח כפות רגליים לקוי אצל ילדים/ מנח אורטופדי לקוי בברך. ובכן, כפי שכבר ציינו מוקדם יותר בדף, רכיבה על רולר בליידס, עשויה להוות פעילות גופנית משלימה ל- טיפול בכפות רגליים פונות פנימה בלבד. חשוב להדגיש כי חיזוק שרירים לילדים המושג באמצעות החלקה על רולר בליידס הינו כללי ואינו מתקן מנח אורטופדי לקוי!

 

 


 

 

לידיעתכם, נוסף על טיפול מוביל במגוון בעיות אורטופדיות אצל ילדים בברכיים/ כפות רגליים, אנו מטפלים גם בבעיות אורטופדיה בגפיים עליונות ובגו. כך לדוגמא, בעיה אורטופדית שכיחה ביותר אצל ילדים כיום, ונקשרת להפרעת גמישות יתר במפרקים/ היפוטוניה אצל ילדים:

 

 

יישור יתר במרפק/ פשיטת יתר של המרפק/ גמישות יתר במרפקים >>

 ילדים בעלי היפוטוניה הסובלים גם מתופעת גמישות יתר במפרקים/ טווחי תנועה מפרקיים עודפים (מאפיין מובהק של היפוטוניה), כדוגמת פשיטת-יתר במפרקי המַרְפֶק (נפוץ מאוד) היושבים על הרצפה ונשענים על ידיהם לאחור (או במצב שונה של נשיאת משקל, כדוגמת עמידת שש, או עמידת ארבע/ 'שכיבת סמיכה'...) תוך שמבצעים פשיטת יתר (יישור יתר) של המרפקים (לעיתים במצב של מרפק הבולט/ 'נכנס פנימה' בצורה מעט 'מפחידה', תלוי בחומרה של טווח התנועה העודף...) משתמשים באותו רגע במה שמכונה קיבוע, ונשענים על הרצועות ומעטפות מפרקיות (באופן מזיק) כדי להימנע מ../ לעקוף מאמץ שרירי! מצב סטטי זה רק מנציח ומחמיר את טווח התנועה העודף!

מצב של יישור יתר/ פשיטת יתר קלה (עד 100) במרפקים נחשבת נורמלית, אולם במצבי פשיטה מעבר לכך, כל אימת שהילד ינצל את טווח התנועה המוגבר (כפי שניתן לראות בתמונה), תיגרם לאורך זמן שחיקה במרפקים. נוסף על כך, בעת נפילות, הילד עשוי להיות חשוף לפציעות חמורות, בשל יישור היתר/ חוסר היציבות במפרקים.

 

 

טיפול בגמישות יתר, בתמונה: יישור יתר במרפק/ פשיטת יתר של המרפק/ גמישות יתר במרפקים/ במפרקים, אצל ילד בן 7 המטופל במוטוריקל (גמישות יתר משמעותית.. שימו לב לזווית שבין זרוע ימין, זו הרחוקה יותר בתמונה,.לבין האמה של אותה יד..).

 

 

 

טיפול בפשיטת יתר במרפק/ מרפקים במוטוריקל כולל:

 

  • תרגילים מיוחדים לחיזוק היציבות השרירית סביב המרפק (muscle co-contraction),

  • חיזוק שרירים מאסיבי (קבוצות שרירים כדוגמת triceps brachii)

  • שיפור היציבה/ טיפול בקיפוזיס/ יישור גב לצורך אפשרות להתמודד באופן יעיל עם כוח הכובד, מבלי שיעלה הצורך להשתמש בקיבועים מזיקים, כדוגמת הישענות מוחלטת על המרפקים ושורש כף היד!

  • עבודה על מודעות לשינוי הרגלי יציבה שגויים!

 

 


 

 

שכמה מרחפת, טיפול שכמה מרחפת >>

 

ילדים (וגם מבוגרים) בעלי היפוטוניה וגמישות יתר, הסובלים גם מ- יציבות שרירית-מפרקית נמוכה*, עלולים לפתח מנח יציבתי של שכמה מרחפת (winged scapula). חיזוק חגורת הכתפיים לילדים/ טיפול לחיזוק חגורת הכתפיים אצל ילדים/ מבוגרים אלה הכולל את השריר serratus anterior (שריר "המשור הקדמי") יסייע מאוד ב- שיפור היציבה ויביא את השכמה למנח הנכון שלה ביחס לצלעות. מנח השכמה המורחקת ("מרחפת") באופן דרמטי ביחס לצלעות בתמונה זו, מודגש היטב כתוצאה מהתנוחה בה נמצא הילד וכביטוי נוסף ליציבות שרירית-מפרקית* (muscle co-contraction) נמוכה!

*המונח 'יציבות שרירית-מפרקית' (muscle co-contraction) מבטא את הקשר שבין מע' השרירים והשלד והוא הפונקציה שמשרתים השרירים בייצוב השלד, בדומה למיתרים המעגנים תורן/ עמוד גבוה באופן אנכי ויציב. כל מיתר (כבל) מושך את התורן לכיוון שונה וסך כל הכוחות ('מומנטים') שהמיתרים מייצרים כל אחד לכיוונו ('שקול הכוחות') מייצב את התורן איתן על מקומו, כנגד הרוח וכוחות חיצוניים אחרים. באופן דומה פועלים השרירים בגוף, הממלאים תפקיד של הפיכת הגוף ליותר יציב, יותר מבני ופחות 'נוזלי' או פחות 'נמרח'/ 'floppy'. ילד בעל יציבות מפרקית- שרירית נאותה הוא גם ילד רגוע יותר, פחות 'קופצני', ובעל כושר/ טווח ריכוז משמעותי יותר.

 

 

חיזוק חגורת הכתפיים לילדים, חיזוק שרירים לילדים

שכמה מרחפת אצל ילד בן 7 בעת אבחון יציבה במוטוריקל. טיפול שכמה מרחפת במוטוריקל כולל חיזוק שרירים לילדים בכלים חדשניים של שריר משור קדמי (serratus anterior) נוסף על שיפור יציבה ילדים/ מבוגרים/ טיפול בקיפוזיס, גם כן בכלים בלעדיים!

 

 

 

 

 

טיפול בבעיות אורטופדיות לילדים - מחפשים פיזיותרפיה לילדים/ ריפוי בעיסוק לילדים או ספורט טיפולי לילדים/ התעמלות טיפולית לילדים/ טיפול בתנועה לילדים?   

 

מוטוריקל- מביאים לכם אורTOPידע* גם באורטופדיה!

 

 

*אורTOPידע הוא סימן מסחר שכל הזכויות בו שייכות למוטוריקל!

 

 

 

 

*שימו לב, דף טיפול בעיות אורטופדיות בילדים/ טיפול בבעיות אורתופדיות לילדים/ רגליים עקומות אצל ילדים יורחב בקרוב!

 

 

 

 

שיטת מוטוריקל- הצגה ב'גלריית המומחים' בערוץ 2 

 

שיטת מוטוריקל-  הצגה בתכנית -'מהיום דיאטה' בערוץ 10 

 

 

 

 

הצגת שיטת מוטוריקל- מאמרו של אייל ציוני בכתב העת הישראלי לרפואת ילדים (Israeli journal of Pediatrics) גיליון פב' 2011

 

 

כיצד הפכה שיטת מוטוריקל לקונספט מוביל בתחום התפתחות הילד? הדף הבא יספק את התשובות:

שיטת מוטוריקל- שורה של תגליות מדעיות מובילות!   |   אייל ציוני - כרטיס ביקור מדעי!

 

 

*מוצאים את דף בעיות בכף הרגל והקרסול/ בעיות אורטופדיות בכף הרגל/ בעיות בכף הרגל ילדים... רלוונטי או משמעותי? נודה על המלצתכם... לִחְצוּ על הסמל 1+ (לא זמין כרגע לגולשים בדפדפן Firefox): 

 

 

 

בעיות בכף הרגל אצל ילדים/ תיקון רגליים עקומות ילדים/ יישור ברכיים/ הארכת גיד אכילס קצר?

מוטוריקל- הידע שלנו מוביל את ילדכם אל המחר!

 

 

בעיות אורטופדיות נפוצות בילדים: כף רגל פונה פנימה/ החוצה/ קיצור גיד אכילס מקוצר קצר/ כפות רגליים שטוחות/ פלטפוס/ רגלי X טיפול, תיקון רגליים עקומות/ יישור ברכיים/ הליכה על קצות האצבעות אצל ילדים טיפול.. לרשותכם גם הדפים הרלוונטיים הבאים (מסודרים ע"פ נושאים בסדר א-ב):

 

 

אימון כושר אישי: מאמן כושר אישי לילדים (אימון כושר אישי לילדים, אימון כושר גופני לילדים, פיתוח כושר גופני לילדים, מדריך כושר אישי לילדים, שיפור כושר גופני לילדים מאמן כושר אישי לילדים ברעננה  מאמן כושר אישי לילדים בהרצליה מאמן כושר אישי לילדים בכפר סבא מרכיבי הכושר הגופני אימון כושר אישי לנערות מאמן כושר אישי לנערות

 

גיד אכילס קצר: גיד אכילס קצר אצל ילדים קיצור גיד אכילס ילדים גיד אכילס קצר גיד אכילס מקוצר קיצור גיד אכילס קיצור בגיד אכילס קיצור גיד אכילס בילדים גיד אכילס קצר טיפול טיפול בקיצור גיד אכילס הארכת גיד אכילס הארכת גיד אכילס אצל ילדים

 

גמישות: תרגילי גמישות לילדים שיפור גמישות לילדים

 

דימוי עצמי: חיזוק ביטחון עצמי בילדים, שיפור יכולות חברתיות, חיזוק ביטחון עצמי לילדים, חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים, שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים, שיפור ביטחון עצמי לילדים, פיתוח ביטחון עצמי, איך לחזק לילד את הביטחון העצמי פיתוח דימוי עצמי אצל ילדים, טיפוח דימוי עצמי, חיזוק דימוי עצמי אצל ילדים, חיזוק דימוי עצמי בילדים, דימוי עצמי פעילות, דימוי עצמי בגיל ההתבגרות דימוי עצמי נמוך, העלאת דימוי עצמי אצל ילדים, שיפור דימוי עצמי אצל ילדים, שיפור דימוי עצמי נמוך שיפור דימוי גוף שיפור דימוי הגוף מקובלות חברתית, דימוי עצמי, ילד עדין, ילד לא חברותי, ילד לא מקובל בכיתה, ילד לא מקובל בחברה, ילד לא מקובל חברתית, ילד לא מקובל בגן,ילד חסר חברים, איך לעזור לילד מבחינה חברתית, איך לעזור לילד להיות מקובל, ילד חסר ביטחון עצמי, שיפור דימוי עצמי, דימוי עצמי נמוך אצל ילדים, דימוי עצמי נמוך בקרב ילדים ילד ללא חברים, ילד בלי חברים, ילד שאין לו חברים, איך לעזור לילדים לרכוש חברים, ילד דחוי בכיתה, ילד דחוי בגן, איך לעזור לילד לרכוש חברים בגן, כיצד לרכוש חברים בבית הספר, לילד אין חברים בבית הספר, איך עוזרים לילד לרכוש חברים, איך להיות מקובל בחטיבה, איך להפוך למקובל בחטיבה, איך להיות מקובלת ביסודי, טיפול בילדים דחויים, ילד ללא חברים, ילד שלא רוצה חברים, ילד שלא משחק עם חברים, ילד לא משחק עם חברים, ילד שאין לו חברים בגן, טיפול בילדים דחויים מעמד חברתי בכיתה, הצלחה חברתית, ילד לא ספורטיבי, ילד לא אוהב ספורט, ביטחון עצמי בגיל ההתבגרות, איך לחזק ביטחון עצמי אצל ילדים, איך להקנות לילד בטחון עצמי, הערכה עצמית אצל ילדים, ביטחון עצמי אצל בני נוער, דימוי עצמי נמוך טיפול, דימוי עצמי נמוך בגיל ההתבגרות, דימוי עצמי בקרב מתבגרים, ביטחון עצמי נמוך טיפול, חוסר ביטחון עצמי בגיל ההתבגרות, חוסר ביטחון עצמי אצל ילדים, בניית דימוי עצמי אצל ילדים, דימוי עצמי נמוך אצל ילדים טיפול, חיזוק הדימוי העצמי, בניית ביטחון עצמי אצל ילדים, איך מחזקים ביטחון עצמי אצל ילדים, איך לפתח ביטחון עצמי אצל ילדים, איך לבנות ביטחון עצמי אצל ילדים, חוגים לחיזוק הביטחון העצמי
 

 

היפוטוניה: היפוטוניה hypotonia היפוטוניה ילדים היפוטוניה בילדים מה זה טונוס שרירים נמוך היפוטוניה תסמינים תסמיני היפוטוניה השפעות היפוטוניה היפוטוניה אוטיזם טיפול בהיפוטוניה טיפול בהיפוטוניה לילדים היפוטוניה טיפול בילדים טיפול בטונוס שרירים נמוך היפוטוניה טיפול היפוטוניה אצל ילדים טונוס שרירים נמוך אצל ילדים  טונוס שרירים נמוך טיפול טונוס שרירים נמוך היפוטוניה וגמישות יתר גמישות יתר אצל ילדים גמישות יתר ילדים גמישות יתר במפרקים גמישות יתר של המפרקים  מתח שריר נמוך מתח שרירים נמוך  ישיבת w ילדים ישיבת w אצל ילדים  ילד נמרח  ׀ רפיון שרירים קושי בעמידה קושי בעמידה והליכה קושי בעמידה ממושכת יציבות שרירית מפרקית יציבות פרוקסימלית

 

היפרטוניה:  היפרטוניה – טונוס שרירים מוגבר היפרטוניה טונוס שרירים גבוה אצל ילדים טונוס שרירים גבוה טיפול בטונוס שרירים גבוה מתח שרירים גבוה מתח שריר גבוה טונוס שריר גבוה טונוס שרירים גבוה טיפול טיפול בהיפרטוניה

 

הכנה לכיתה א': הכנה לכיתה א מוטוריקה עדינה הכנה לכיתה א מוטוריקה הכנה מוטורית לכיתה א' מוכנות לכיתה א מוטוריקה הכנה לכיתה א'

 

הליכה על קצות האצבעות: הליכה על קצות האצבעות אצל ילדים הליכה על קצות האצבעות ילדים, הליכה על קצות האצבעות טיפול הליכה על קצות האצבעות הליכה על קצות האצבעות אצל מבוגרים אורתופדיה ילדים הליכה על קצות האצבעות אורטופדיה ילדים הליכה על קצות האצבעות ילד הולך על קצות האצבעות טיפול בהליכה על קצות האצבעות

 

השמנת יתר: השמנת יתר אצל ילדים השמנת יתר ילדים טיפול בהשמנת יתר אצל ילדים טיפול בהשמנת יתר השמנה בילדים bmi גבוה השמנה אצל ילדים השמנה אצל ילדים קטנים בעיות השמנה אצל ילדים בעיית השמנה אצל ילדים השמנה בטנית אצל ילדים השמנת יתר בקרב ילדים השמנת יתר בילדים השמנת ילדים פעילות גופנית לילדים עם עודף משקל עודף משקל בילדים עודף משקל אצל ילדים טיפול בילדים עם עודף משקל טיפול בעודף משקל טיפול בעודף משקל אצל ילדים טיפול בילד שמן

 

התנתקות מהקרקע: שיפור יכולת הניתור פיתוח יכולת התנתקות מהקרקע לימוד קפיצה על רגל אחת פרונציה קלה פרונציה בקרסול pronated feet

 

יציבה: קיפוזיס טיפול בעיות יציבה ילדים, יציבה לקויה אצל ילדים יציבה לקויה טיפול בעיות יציבה אצל ילדים יציבה אצל ילדים בעיות יציבה אצל מבוגרים גב כפוף אצל מבוגרים גב לא זקוף בעיות יציבה בעמוד השדרה בעיית יציבה בעיות יציבה ליקויי יציבה ליקויי יציבה אצל ילדים טיפול בליקויי יציבה טיפול בבעיות גב טיפול בבעיות גב עליון יישור עמוד השדרה יישור קיפוזיס בעיות גב ועמוד השדרה ארגונומיה שינה טיפול ביציבה לקויה בעיות יציבה בגיל ההתבגרות, לקות יציבה יציבה לקויה (בעיות גב אצל ילדים יציבה לא נכונה שיפור היציבה שיפור יציבה ילדים  גב כפוף  גיבנת בגב גב כפוף אצל ילדים  גב כפוף בגיל ההתבגרות  בעיות יציבה  קיפוזיס קיפוזיס גבית  קיפוזיס גבי  קיפוזיס בגב קיפוזיס בולט  קיפוזיס מוגבר  דרכי טיפול בקיפוזיס  קיפוזיס אצל ילדים  יציבה קיפוטית יציבה נכונה יציבה נכונה ילדים יציבה נכונה לילדים יציבה נכונה בהליכה ישיבה נכונה במשרד  ישיבה נכונה מול מחשב יציבה נכונה ישיבה עמידה הליכה  יציבה ותנועה קיפוזיס קל  לקויות יציבה  עמידה רפויה יציבה רפויה כתפיים שמוטות כתפיים שמוטות אצל ילדים כתפיים שמוטות קדימה איך ליישר גב כפוף יישור גב עליון איך ליישר כתפיים שמוטות טיפול בכתפיים שמוטות כתפיים שמוטות טיפול עמידה כפופה  תיקון גיבנת  כאבי גב יציבה לקויה  יציבה קיפוטית  דרכי טיפול בקיפוזיס  אי נוחות בצוואר צוואר כפוף גיבנת בצוואר  טיפול בגב כפוף  טיפול בקיפוזיס קואורדינציה יציבתית איך לעמוד נכון  קיפוזיס שוירמן מחלת שוירמן טיפול מחלת שוירמן ילדים Scheurmann’s disease Scheurmann’s kyphosis  פרסטזיה טיפול בקע דיסק  פריצת דיסק פיזיותרפיה לקיפוזיס |  לורדוזה מותנית  לורדוזיס מותנית, לורדוזיס מותני מוגבר, לורדוזיס מותנית מוגברת היפר לורדוזיס גב תחתון היפר לורדוזיס צווארי טיפול בהיפר לורדוזיס לורדוזיס פיזיולוגי מוגבר לורדוזיס  לורדוזיס מותני, לורדוזיס יתר, לורדוזיס טיפול, היפר לורדוזה, קמר מותני, לורדוזיס אצל ילדים רזה עם בטן בולטת, טיפול בלורדוזיס, טיפול בלורדוזה, לורדוזה מוגברת, לורדוזיס צווארי לורדוזה צווארית מוגברת היפר לורדוזיס לומברי יישור לורדוזיס צווארי, יישור לורדוזיס גב, יישור לורדוזיס טיפול, יישור לורדוזיס מותני יישור לורדוזיס מותנית יישור לורדוזיס צווארי טיפול, לורדוזה בגב, קימור מותני מוגבר, הקשתת יתר בגב, לורדוזה מותנית מוגברת  לורדוזיס ילדים, היפר לורדוזיס, היפר לורדוזיס טיפול, היפוך לורדוזיס צווארי, טיפול בלורדוזה מותנית בטן בולטת אצל ילדים סיבוב אגן לפנים קשת בגב תחתון חגורה ליישור הגב חגורת גב להליכה זקופה חגורה ליישור הכתפיים רצועה אורטופדית ליישור כתפיים חגורת יישור גב,חגורת גב לגב זקוף, שיטות טיפול בבעיות גב  איך לעמוד זקוף, שמירה על גב זקוף, איך ללכת עם גב זקוף, איך לעמוד זקוף, איך ללכת זקוף, איך להתרגל ללכת זקוף, איך ללמוד ללכת זקוף, איך אפשר ללכת זקוף סימן שאלה בגב הליכה כפופה הליכה כפופה אצל ילדים הליכה שפופה הליכה ויציבה נכונה עמידה לא יציבה עמידה לא זקופה שיפור יציבה התעמלות לבעיות גב תיקון יציבה איך ליישר את הגב איך אפשר ליישר את הגב איך לזקוף את הגב איך מיישרים גב כפוף  כיצד ליישר את הגב יישור גב כפוף גב עקום טיפול גב עקום גיבנת בעורף טיפול איך אפשר להוסיף גובה, איך להוסיף גובה הוספת גובה איך לשפר גובה תוספת גובה איך להיות גבוהה יותר איך להיות גבוה יותר איך אפשר להיות גבוה יותר איך להיות יותר גבוה איך לא להיות נמוכה  איך אפשר להוסיף גובה  בעיית גובה אצל ילדים בעיות גובה אצל ילדים גורמים המשפיעים על היציבה שרשרת קינמטית הגדרה

 

לקויות מוטוריות: לקויות מוטוריות לקות מוטורית טיפול בבעיות מוטוריות הפרעות מוטוריות אצל ילדים טיפול בבעיות מוטוריקה גסה

 

מוטוריקה גסה/ עדינה: מוטוריקה גסה מוטוריקה עדינה (מוטוריקה גסה אצל ילדים/ מוטוריקה עדינה אצל ילדים חיזוק מוטוריקה עדינה שיפור מוטוריקה עדינה חיזוק מוטוריקה גסה שיפור מוטוריקה גסה)

 

סגנון ריצה/ הליכה: שיפור סגנון ריצה ריצה נכונה איך לרוץ נכון לרוץ נכון ריצה נכונה כף רגל שיפור סגנון ריצה ילדים שיפור סגנון ריצה לילדים  שיפור יכולת ריצה שיפור מהירות ריצה לילדים שיפור מהירות ריצה בכדורגל סגנון ריצה נכון טכניקת ריצה נכונה ריצה מגושמת ריצה נכונה טיפים ריצה נכונה למתחילים יציבה נכונה בריצה שיפור סגנון הליכה שיפור הליכה הליכה נכונה צורת הליכה נכונה/איך עושים הליכה נכונה איך ללכת נכון הליכה נכונה כף רגל דריכה נכונה על כף הרגל תיקון תבניות הליכה, דריכה לא נכונה הליכה גרירת רגליים גרירת רגליים גרירת רגליים ילדים שינוי תבניות הליכה שינוי תבנית הליכה ריצה מסורבלת  שיפור טכניקת ריצה שיפור מהירות ריצה שיפור כושר ריצה שיפור זמן ריצה  הליכה כפופה הליכה לא זקופה קואורדינציה בהליכה הליכה מסורבלת הליכה לא סימטרית הליכה לא נכונה הליכה לא נכונה אצל ילדים הליכת טרנדלנבורג  גוף מתנדנד בהליכה trendelenburg gait

 

סרבול מוטורי: סרבול מוטורי התפתחותי: דף התמצאות וריכוז נושאים ('תוכן עניינים') סרבול מוטורי ילדים  סרבול מוטורי אצל ילדים ילדים עם סרבול מוטורי סרבול מוטורי אצל מבוגרים מסורבלות מוטורית סרבול מוטורי סרבול גופני סרבול תנועתי סרבול תנועה סרבול בתנועה dcd טיפול אבחון dcd מי מאבחן dcd  שיפור קואורדינציה לילדים שיפור קואורדינציה ילדים קואורדינציה ושיווי משקל קושי מוטורי לקות קואורדינציה קושי בקואורדינציה קשיים בקואורדינציה אינטגרציה בין חושית אינטגרציה סנסומוטורית אינטגרציה סנסורית אינטגרציה חושית מהי אינטגרציה סנסורית אינטגרציה חושית תנועתית קשיים בתכנון תנועה ילד תלותי ילדים תלותיים קואורדינציה פיתוח קואורדינציה שיפור קואורדינציה שיפור קואורדינציה מוטורית קואורדינציה ילדים קואורדינציה לילדים איך לפתח קואורדינציה שיפור קואורדינציה אצל ילדים אימון קואורדינציה לילדים אימון קואורדינציה אימוני קואורדינציה לילדים קואורדינציה מוטורית קואורדינציה תנועתית תפיסה חזותית מוטורית  קואורדינציה ויזו מוטורית קואורדינציה חזותית מוטורית ויזו מוטורי תפיסה ויזו מוטורית בעיה ויזו מוטורית קואורדינציה פירוש קואורדינציה הגדרה קואורדינציה מרחבית  קואורדינציה בספורט  קואורדינציה ספורט תרגילי קואורדינציה עם כדור חוסר קואורדינציה בעיות קואורדינציה אצל ילדים  תיאום יד רגל אבחון סרבול מוטורי  טיפול בסרבול מוטורי סרבול מוטורי טיפול  טיפול ב dcd דיספרקסיה מוטורית דיספרקסיה אצל ילדים  דיספרקסיה טיפול  דיספרקסיה מוטורית טיפול דיספרקסיה ילדים דיספרקסיה התפתחותית הפרעה התפתחותית בקואורדינציה טיפול דיספרקסיה אפרקסיה אצל ילדים אפרקסיה של הילדות אפרקסיה מוטורית אפרקסיה התפתחותית סרבול מוטורי dcd מהו סרבול מוטורי בעיית קואורדינציה תיאום דו צדדי דיוק מוטורי דיוק בתנועה פיזור תנועתי ליקויי קואורדינציה טיפול בסרבול מוטורי בגישה מדעית, בלעדית ומובילה במוטוריקל תסמונת הילד המסורבל  מי הוא הילד המסורבל הילד המסורבל סכמת גוף סכמת גוף תקינה קואורדינציה בנהיגה שיפור קואורדינציה בנהיגה קואורדינציה עדינה תיאום דו צידי תיאום דו צדדי שיפור סכמת גוף

 

 

שיווי משקל: שיווי משקל שיווי משקל ילדים  שיווי משקל לילדים  שיפור שיווי משקל  פיתוח שיווי משקל  שיווי משקל אצל ילדים שיווי משקל סטטי שיווי משקל דינמי שיווי משקל סטטי ודינמי קושי בשיווי משקל חוסר שיווי משקל אצל ילדים בעיות שיווי משקל אצל ילדים בעיית שיווי משקל אצל ילדים  איבוד שיווי משקל אצל ילדים בעיות שיווי משקל ילדים חוסר שיווי משקל ילדים קושי לשמור שיווי משקל עמידה על רגל אחת קושי עמידה על רגל אחת מערכת שיווי משקל אצל ילדים המערכת הוסטיבולרית גרייה וסטיבולרית הימנעות מטיפוס על מתקנים (gravitational insecurity) עמידה על רגל אחת הליכה עקב בצד אגודל  שיווי משקל בגוף האדם אי שיווי משקל בגוף חוסר שיווי משקל בהליכה חוסר יציבות בהליכה בעיות שיווי משקל אצל מבוגרים חוסר שיווי משקל אצל מבוגרים שיפור שיווי משקל אצל מבוגרים בעיות שיווי משקל בגיל השלישי טיפול בבעית שיווי משקל חוסר שיווי משקל בעמידה טיפול בבעיית שיווי משקל בעיית שיווי משקל שיווי משקל מוטורי אי יציבות בעמידה הליכה לא יציבה הליכה בבסיס רחב ריצה בבסיס רחב

 

שרירים: חיזוק שרירים חיזוק שרירים לילדים חיזוק שרירים ילדים חיזוק שרירים אצל ילדים שרירים רפויים רפיון שרירים רפיון שרירים אצל ילדים חיזוק חגורת הכתפיים לילדים חיזוק חגורת כתפיים אצל ילדים איך לחזק חגורת הכתפיים ילדים חיזוק חגורת הכתפיים ילדים  חגורת כתפיים חלשה חגורת כתפיים חלשה אצל ילדים פעילות לחיזוק חגורת הכתפיים שרירים חלשים שרירים חלשים אצל ילדים חולשת שרירים טיפול חולשת שרירים ברגליים חולשת שרירים בידיים חולשת שרירים בכל הגוף חולשת שרירים בילדים חולשת שרירים אצל ילדים חולשת שרירים חמורה שיפור כוח אקסצנטרי, חיזוק שריר אקסצנטרי חיזוק שרירי הידיים לילדים, חיזוק שרירי הרגליים לילדים התעמלות מחזקת לילדים טיפול לחיזוק חגורת הכתפיים שיפור מתח שיפור מתח מקבילים

 

לימוד מיומנויות:    

 

לימוד אופניים: לימוד רכיבה על אופניים לילדים מדריך רכיבה על אופניים לילדים אייל ציוני רכיבה על אופניים מורה ללימוד רכיבה על אופניים מדריך רכיבה על אופניים למבוגרים מורה לרכיבה על אופניים למבוגרים ללמוד לרכוב על אופניים לימוד נסיעה על אופניים לימוד רכיבה על אופניים בשיטת מוטוריקל לימוד רכיבה על אופניים בשרון לימוד רכיבה על אופניים ברעננה לימוד רכיבה על אופניים בנתניה לימוד רכיבה על אופניים כפר סבא לימוד רכיבה על אופניים בכפר סבא לימוד רכיבה על אופניים הרצליה לימוד רכיבה על אופניים בפארק הירקון לימוד רכיבה על אופניים לילדים כפר סבא לימוד רכיבה על אופניים הוד השרון לימוד רכיבה על אופניים לילדים בחולון לימוד רכיבה על אופניים בראשון לציון לימוד נסיעה באופניים ללא גלגלי עזר לימוד נסיעה על אופניים ללא גלגלי עזר הדרכת רכיבה על אופניים  לומדים לרכוב על אופניים לימוד רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר לימוד רכיבה על אופניים תל אביב לימוד אופניים לילדים  ללמוד לרכוב על אופניים  לימוד אופניים לילדים בלי גלגלי עזר לימוד אופניים ללא גלגלי עזר רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר ללמוד לרכב על אופניים למבוגרים ללמוד לרכב על אופניים לילדים ללמוד לרכב על אופניים בגיל מבוגר שיעורי רכיבה על אופניים למבוגרים שיעורי רכיבה על אופניים לילדים  שיעורי רכיבה על אופניים לנשים  לימוד רכיבה על אופניים למבוגרים ללמוד לרכוב על אופניים לילדים ללמוד לרכב על אופניים לימוד רכיבת אופניים לילדים לימוד רכיבה על אופניים לנשים לימוד רכיבה על אופנים למבוגרים לימוד רכיבה על אופניים למבוגרים תל אביב לימוד רכיבה על אופניים לבעלי מוגבלויות לימוד רכיבה על אופניים חשמליות לימוד רכיבה על אופניים חשמליים חרדה רכיבה על אופניים פחד מרכיבה על אופניים פחד מנפילה מאופניים

איך לבחור אופניים לילד  טיפים לקניית אופניים, איך בוחרים אופניים, איך לבחור אופניים לילד, מידות אופניים לפי גובה, מידות אופניים לילדים, טבלת מידות אופניים לילדים, איך לבחור אופניים לפי גובה, טבלת מידות אופניים לפי גובה רוכב, איך מודדים מידת אופניים, איך מתאימים אופניים לגובה, התאמת אופניים לגובה הילד, מדריך לקניית אופניים לילדים, מידת אופניים לפי גובה הרוכב, התאמת אופניים לרוכב, התאמת אופניים לפי גובה, כיצד בוחרים אופניים לילדים, קניית אופניים לילדים, התאמת אופניים לרוכב, מה לבדוק בקניית אופניים  איך בוחרים אופניים לילד

 

לימוד רולר-סרפר: לימוד רולר סרפר (לימוד החלקה על רולר סרפר/ לימוד רכיבה על רולר סרפר/ לימוד נסיעה על רולר סרפר)

 

לימוד רולר-בליידס: לימוד רולר בליידס לילדים, לימוד רולר בליידס למבוגרים, מורה לרולר בליידס, מדריך רולר בליידס, בית ספר לרולר בליידס, לימוד רכיבה על גלגיליות, לימוד החלקה על גלגליות, לימוד החלקה על סקטים, לימוד החלקה על רולר בליידס, לימוד רכיבה על רולר בליידס, לימודי רולר בליידס, איך לומדים רולר בליידס, לימוד רכיבה על גלגיליות, שיעורי רכיבה על רולרבליידס, שיעורי רולרבליידס, שיעורי רולר, שיעורי החלקה על רולר בליידס, שיעורי רולר בליידס, שיעור רולר בליידס, שיעורים פרטיים רולר בליידס, שיעורים פרטיים רולר בליידס, שיעור פרטי רולר בליידס, שיעור רולר בליידס תל אביב, רולר בליידס שיעורים, רולר בליידס שיעור, רולר בליידס לימוד לימוד רולר בליידס לימוד גלגיליות לימוד החלקה על גלגיליות ׀  לימוד נסיעה על רולר בליידס ׀ לימוד רכיבה על רולרבליידס למבוגרים  לימוד רכיבה על רולר בליידס למבוגרים לימוד רכיבה על רולר בליידס ׀ לימוד סקטים ׀ לימוד רולרבליידס ׀ לימוד רולרס ׀ רולרבליידס לימוד,

 

לימוד סקייט בורד/ לונגבורד/ קארבר: לימוד סקייט בורד לימוד סקייטבורד לימוד רכיבה על סקייטבורד לימוד סקיטבורד לימוד סקייטבורד למתחילים לימוד סקייטבורד לילדים  שיעורי רכיבה על סקייטבורד  מדריך סקייטבורד  מדריך סקייטבורד למתחילים מדריך ללימוד סקייטבורד  מדריך רכיבה על סקייטבורד הדרכת סקייטבורד לימוד סקייטבורד מורה לסקייטבורד לימוד סקייטבורד למתחילים  לימוד על סקייטבורד איך נוסעים על סקייטבורד קורס סקייטבורד שיעור פרטי בסקייטבורד | לימוד לונגבורד | לימוד קארבר

 

 

 

 

מוצאים עניין ב- בעיות אורטופדיות בילדים? בעיות אורטופדיות בכף הרגל/ בברך / בקרסול? רוצים ללמוד את שיטתנו ולהוביל בשטח? לחצו: מוטורי School: תרפיה בתנועה תרפיה בתנועה לימודים תרפיה בתנועה לילדים טיפול בתנועה לימודים הכשרת מטפלים בתנועה לימודי טיפול בתנועה לימודי טיפול בילדים לימודים טיפול בילדים קורס טיפול בילדים לימודים טיפול בתנועה לימוד תרפיה בתנועה קורס טיפול בתנועה ספורט טיפולי לימודים

 

 

 

 

חזרה לראש הדף

 

 

 

 

 

 

 

הערה: 1. חלק מהדפים כבר מצויים באתרנו החדש (מותאם סמארטפונים) לחיצה על הקישור תעביר אתכם אוטומטית!

2. כל הקישורים המודגשים להלן, הינם דפים/ תחומי טיפול נוספים באתר!

אתר מוטוריקל המחודש ׀ סלוגן לעסק  קריאייטיב ׀ לורדוזיס טיפול ׀ איך אפשר להוסיף גובה ׀ פרונציה של כף הרגל ׀ פלטפוס ברגל ׀ יישור יתר בברך ׀ כפות רגליים פונות פנימה ׀ גיד אכילס קצר ׀ הפרדת תנועה ׀ שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים ׀ לימוד קארבר ׀ קשר עין יד תיאום עין רגל ׀ דיסגרפיה טיפול ׀ חציית קו אמצע ׀ התנהלות איטית אצל ילדים ילד איטי ׀ פונקציות ניהוליות ׀ חוג ספורט מוטורי לילדים חוג מוטוריקה גסה ׀ מאמן כושר אישי לילדים ׀ ילד נופל הרבה ׀ ויסות כוח ויסות תנועה ׀ היפרטוניה טונוס שרירים גבוה אצל ילדים ׀ לימוד רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר ׀ קואורדינציה בנהיגה ׀ אבחון סרבול מוטורי ׀  אבחון מוטורי ׀ אבחון יציבה ׀ אבחון בעיות מוטוריות אבחון מוטוריקה גסה ׀ התארגנות במרחב ׀ טיפול בסרבול מוטורי ׀ שיטת מוטוריקל-מאמר בכתב העת הישראלי לרפואת ילדים ׀ מאמר היפוטוניה ׀ מאמר DCD ׀ דיספרקסיה מוטורית | דיספרקסיה טיפול | מילון מונחים ׀ ימי עיון התפתחות הילד ׀ ארגונומיה מחשב ׀ הרצאת ארגונומיה | יום הולדת ספורט לילדים יום הולדת ספורט אתגרי | סטנד אפ לילדים ליום הולדת סטנד אפ לילדים ׀ ביקורי-בית ׀ טיפול בתנועה לילדים ספורט טיפולי לילדים פיזיותרפיה לילדים ריפוי בעיסוק לילדים תרפיה בתנועה חיזוק חגורת כתפיים לילדים כתפיים שמוטות אצל ילדים

 

All rights reserved to Eyal Tzioni © 2006-2024
כל הזכויות שמורות לאייל ציוני. העתקת או שימוש כלשהו במידע, פרסום או שימוש מסחרי בקבצים ללא רשות הבעלים אסורה על פי חוק.