">
ילד פרפקציוניסט/ילדים פרפקציוניסטים/ילד נמנע/ילדים נמנעים: ילדים בעלי קשיים מוטוריים-אינטליגנציה גבוהה. טיפוח ספורטיבי, טיפוח דימוי עצמי

 

 

הקשר שבין יכולת לבחירה/ ילד פרפקציוניסט/ ילד נמנע/ טיפוח דימוי עצמי... (המשך)

 

*לחצו כאן, אם הגעתם ישירות לדף זה!

 

 

באופן נורמטיבי, לו היתה לילד היכולת התנועתית-מוטורית לשחק עם יתר הילדים, היה בוחר (חד-משמעית) במשחק! בדומה לבני האדם, גם בעלי-החיים בטבע עסוקים בראשית חייהם בהתנסות חושית-תנועתית. אם נתבונן בחיה ביתית כדוגמת חתול, נוכל לראות שגור החתולים עסוק במשחק מתמיד (סוג של 'השתובבות', הכוללת 'הזזת' חפצים קטנים בעזרת הגפיים הקדמיות ומרדף אחריהם, טיפוס, גלגול, קפיצה וכיו"ב). מטרת המשחק היא 'לצייד' את החתול בכישורים מוטוריים, תנועתיים ותפיסתיים, קריטיים לצורך התפתחותו והישרדותו במהלך החיים (תפיסת טרף לדוגמה, מצריכה בין היתר ריצה מהירה, תזמון מהיר ומדוייק ותיאום בין העין- לגפה). גם בני האדם, נולדים עם מס' מצומצם של רפלקסים פרימיטיביים וכתוצר של התנסות מוטורית-תפיסתית, בונים לעצמם סכימת גוף תקינה, לומדים 'להכיר' את גופם, ומשכללים כל העת את תנועתם. התנסות בתנועה מעשירה אותנו הן מוטורית, והן תפיסתית-קוגניטיבית (וכמובן, רגשית, חברתית, חווייתית ועוד..).

אם כן, משחק ותנועה מוטורית במהלך כל שנות הילדות, הם מרכיבים אבלוציוניים חיוניים ביותר, להתפתחות מוטורית-תפיסתית, קוגניטיבית, סוציאלית ורגשית תקינה.

 

ונחזור כעת לאותו מוטיב של ילד נמנע. ברור כעת, שלא היה בוחר לשבת מול המחשב, אילו היתה לו היכולת המוטורית לבצע את המיומנויות/ תפקודים הרלוונטיים למשחק כדורגל/ כדורסל או כל משחק אחר... מטבע הדברים, ברירת המחדל (אפשרות) הבודדת שעמדה בפניו היתה להימנע. מרבית הילדים מפסיקים להתנסות/ לשחק, לאחר שחווים כישלון (ולו בודד). ניתן אף לומר שבאופן פרדוקסלי, האינטליגנציה הגבוהה של אותו ילד 'פעלה לרעתו' במקרה זה, משום שהילד יצר לעצמו תסריטים שונים ומגוונים של 'מה יקרה אם...'? (אם אשחק ולא אמסור בצורה מדוייקת/ לא אקלע לסל וכו'...) ובכך, רק דחה על הסף כל אפשרות של גיוס מוטיבציה לנסות להשתתף במשחק הקבוצתי.

 

ילדים רבים המגיעים אלינו הם פרפקציוניסטים (ילד פרפקציוניסט/ ילדים פרפקציוניסטים)! גם אם ישנם קשיים מוטוריים/ ליקויים מוטוריים זניחים, התנסות מוטורית (השתתפות בפעילות תנועתית/ השתתפות במשחקי כדור ועוד..) מבחינת ילדים אלה היא ממש מחוץ לתחום (ילד נמנע/ ילדים נמנעים)! "אם אני לא שולט בכדור (כדרור/ בעיטה) בצורה מעולה, אני לא משתתף במשחק כדורסל/ כדורגל...". אצל ילדים אלה, מוטיב ההימנעות משמעותי יותר, אפילו בהשוואה לילד בעל קשיים מוטוריים משמעותיים יותר, שאינו פרפקציוניסט באופיו! ילדים אלה חייבים לקבל סיוע לשיפור היכולות המוטוריות (ברוב המקרים, טיפול פסיכולוגי או ייעוץ המתמקד בהפחתת השאיפה לשלמות/ ביטול המוטיב של הפרפקציוניזם נדון לכישלון מראשיתו ומהווה בזבוז זמן...). למרות האמור, במקביל לטיפוח כישוריו המוטוריים של הילד, אייל ציוני (בעל ניסיון של שנים רבות עם מאות רבות של ילדים) יודע גם כיצד לדבר עם ילדים ממש 'בגובה העיניים' ולטפח גם את הדימוי העצמי (טיפוח דימוי עצמי) של כל ילד, באופן כזה שהילד יחשוב בהדרגה שגם הוא עצמו ממש 'עילוי ספורטיבי' (חשיבה ריאלית, שיש מאחוריה בסיס עובדתי, לשם שינוי...) ולפיכך, אין יותר סיבה להימנע ממשחק עם חברים!

 

כאמור, מספיקה לרוב הילדים התנסות שלילית אחת בלבד (זוכרים שדיברנו על אינטליגנציה גבוהה?) כדי להחליט שמעתה ואילך, משחק עם החברים 'אינו בא בחשבון'. מספיק שהילד מעד פעם אחת בעת ניסיון בעיטה לשער, או שבעט לכיוון ההפוך/ 'החמיץ' בעת שעמד מטרים ספורים בלבד משער ריק וכו' וספג עלבונות, כדי שבפעם הבאה יעדיף את המחשב כמקום מפלט בטוח יותר. לא משנה גם פרק הזמן שחלף מאז התרחשה ה'פאשלה'; זכרונם האפיזודי (זיכרון של 'אירועים'/ חוויות) של הילדים לגבי מפחי-נפש בסגנון זה הינו 'עמיד' למדי, והדבר בהחלט פועל לרעתם.

 

זוכרים את ההצהרה בה פתחנו (בדף הבא)? יכולת מעניקה לילד חופש בחירה! ברור כעת, כי חופש בחירה, פירושו בחירה מתוך מספר ברירות מחדל, ולא בחירה קבועה להימנע.

ומכאן, מחובתו של כל הורה, לצייד את הילד ביכולות, שיעניקו לו את זכות/ חופש הבחירה! הילד כבר יבחר בעצמו 'לאיזה כיוון לפנות', האם לשחק במשחק זה או אחר, או לא. אם הילד יבחר להימנע מהשתתפות במשחק מסוים, זו כבר בגדר בחירה לגיטימית משיקול ענייני (אולי משחק תנועתי אחר יותר מאתגר אותו...), ולא הימנעות מפאת חוסר יכולת.

 

 

 

 

 

היפוטוניה, חגורת הכתפיים אצל ילדים- חיזוק מהיר (!) במבחר אדיר של כלים במוטוריקל

 

חיזוק שרירים לילדים/ חיזוק חגורת הכתפיים לילדים? ממש מחולל פלאים! השרירן המתוק בתמונה (רק בן 6) נהנה מביטחון עצמי בשמיים, אודות ל- חיזוק שרירים/ חיזוק שרירי הידיים/ שרירי הבטן והגב במוטוריקל

 

 

פתאום זה קל... מוטוריקל

 

היפוטוניה, חגורת הכתפיים אצל ילדים- חיזוק מהיר (!) במבחר אדיר של כלים במוטוריקל

 

שרירים חזקים, מייצרים מוטיבציה לפעילות, עימה גם הביטחון העצמי נוסק לשמיים :)

בתמונה לעיל, אותו ילד בן ה- 6, מגלה לפתע את היכולות הגופניות שלו!

 

 

והכותרת שבחרנו להעניק לתמונה זו:

 

חיזוק שרירים לילדים - מן הכוח אל הפועַל (תרתי משמע :)

 

*דבר היוצא "מן הכוח אל הפועל", פירושו דבר שבא לכלל מעשה, התגשם, בוצע (מילון אבן שושן).

 

 

 

 

 

 

לקויות מוטוריות- תמונת מצב עדכנית: מספר הילדים הזקוקים כיום להתערבות נמצא במגמת עליה מתמדת...

 

בעידן הטכנולוגיה וההייטק, ישיבה מרובה מול המחשב/ סמארטפון או הטלויזיה והיעדר פעילות גופנית הפכו לדבר שבשיגרה כמעט עבור כל ילד. למרבה האירוניה, גם מיומנויות ספורטיביות-מוטוריות אחרונות שעוד נותרו בעולמנו, כגון רכיבה על אופניים ונסיעה על קורקינט הופכות יותר ויותר לפעולות פסיביות כמעט לחלוטין בעידן הגאדג'טים הממוּנעים ('שב/ עמוד לך באופן פסיבי/ בסבבה, לחץ על כפתור וסע מבלי להזיע...'>> כוונתנו מן הסתם לאותם אופניים ממונעים/ קורקינט ממונע וצעצועים מזיקים אחרים).

אם עד לפני שני עשורים, שיחק כל ילד ממוצע לפחות שעה יומית במשחק ספונטני מחוץ לבית (תופסת, מחניים, משחקי כדור שונים וכדו') ובכך פיתח את יכולותיו המוטוריות, את כושרו הגופני, את יציבתו ומיומנויות חברתיות שונות, הרי שכיום ההזדמנויות החיוניות כל כך פינו מקומן לקידמה הפוגעת בילד ויוצרת במקרים רבים כל כך, צורך בהתערבות טיפולית.

במוטוריקל מיושמת שיטת טיפול ייחודית ובלעדית, שיטת מוטוריקל ('Adaptive-Load') שפותחה מתוך ראייה מדויקת של הצרכים האלה, שיטה שאפתנית, בעלת כלים להקפיץ את ילדכם אף ממצב של נחיתות מוטורית, למצוינות בתנועה וספורט!

 

 

 

לא רק השלכות מוטוריות שליליות: יציבה לקויה/ יציבה לא נכונה ילדים - במקרה זה, של ילד מחשבים ממוצע בדורנו. שימו לב כיצד עמוד השדרה מקריב עצמו על מזבח המחשב. התוצאה: קיפוזיס גבית (גב עליון כפוף) וכן קיפוזיס צווארי (צוואר כפוף).

 

 

במוטוריקל יש מוטוריכלל, לקויות מוטוריות אינן גזירת גורל!

 

 

 

מוטוריקל- נוהל עבודה:

העבודה במוטוריקל נפתחת ב- אבחון מוטורי/ אבחון יציבה.

 

אבחון מוטורי/ אבחון מוטוריקה גסה, עדינה/ אבחון בעיות מוטוריות/ אבחון יציבה- 3 מטרות עיקריות:

 

  • אבחון מוטורי/ אבחון יציבה/ אבחון בעיות גב מסייעים לנו להבין את הפרופיל המוטורי-יציבתי המדויק של ילדכם, דבר המאפשר לנו להתאים את כלי הטיפול המתאימים ביותר ללקותו/ה הספציפית, לצרכיו/ה ולאישיותו/ה הייחודית...

  • אבחון מוטורי/ אבחון יציבה/ אבחון בעיות גב מספקים גם לכם ההורים, את התשובות לשאלות כדוגמת 'מה המקור לקשיים של הילד'? ואת הגורמים הפיזיולוגיים/ אנטומיים/ ביומכניים המסבירים את התנהלותו המוטורית/ יציבתית הלקויה...

  • ומטרה שלישית, חשובה מאוד: כדי שתוכלו לעקוב אחר התקדמותו של ילדכם בטיפול משבוע לשבוע/ ממפגש למפגש. כך תדעו בדיוק באיזה מצב התחלנו לעבוד עימו ('מצב פתיחה') וכיצד הוא מתקדם באופן עקבי ומרשים...

 

 

 

 

אבחון מוטורי/ אבחון מוטוריקה גסה, עדינה/ אבחון בעיות מוטוריות במוטוריקל כולל את המרכיבים העיקריים הבאים:

 

 

 

קביעת יעדי טיפול- לאחר שלמדנו את הפרופיל המוטורי-יציבתי, נגדיר יעדים ע"פ צרכיו-שאיפותיו של הילד וכמובן, ע"פ משאלות ליבכם כהורים!

לידיעתכם, אבחון מוטורי/ אבחון יציבה במוטוריקל אינם מהווים מטרה בפני עצמה, אלא משמשים אמצעי להשגת המטרה! הדבר רלוונטי במיוחד עבור הורים הנותרים זמן רב לאחר הבאת הילד לטיפול במסגרות שונות עם השאלה הבאה: "...אוקיי, אבחנה כבר מזמן קיימת, ומה הלאה? מה בעניין הטיפול? הריי לשם כך הגענו..."

הסירו דאגה! יש לנו כלי טיפול מתקדמים (בכמויות מסחריות) עם רציונל טיפולי ברור לכל לקות... לכן, שאיפתנו להתחיל כמה שיותר מהר בטיפול, ולא 'למשוך לנצח' את האבחון! לתפיסתנו, אבחון מוטורי מהווה אמצעי חשוב, אך לא מטרה בפני עצמה!

 

 

טיפול בשיטת מוטוריקל: כלים מתקדמים + התמדה = תוצאות משמעותיות ומהירות (בכל קנה מידה)!

 

* לעיתים אנו משלבים ('מטמיעים') את האבחון המוטורי במהלך/ אגב עבודה עם הילד (מתחילים בעבודה...), בעיקר עם ילדים ש'שבעו מאבחונים' וטיפולים שלא הועילו (אין לנו עניין להתיש את הילד עם אבחון מוטורי נוסף...).

 

 

להורים הספקנים שבניכם, למודי ניסיון לא כ"כ מוצלח עם מסגרות טיפול שונות, נספר כי מגיעים אלינו ילדים רבים שכבר עברו מסכת ארוכה ומייגעת של אבחונים וטיפולים מגיל אפס. ההורים מופנים אלינו ותולים בנו את "תקוותם האחרונה". לאחר מספר טיפולים במהלכם הילד/נער 'קופץ מדרגה' נשאלות מעת לעת שאלות ברוח: "למה ביזבזנו את כל השנים האלו בטיפולים שאינם מועילים..? איך לא שמענו עליכם?"

ראו גם: תשובות לשאלות נפוצות FAQ's | אבחון סרבול מוטורי | סרבול מוטורי מסורבלות מוטורית סרבול תנועתי

 

 

ונסכם פיסקה זו באמירה הידועה "נפש בריאה בגוף בריא" (הרמב"ם).

 

 

 

 

 

 

למה לא השקענו יותר בעיצוב האתר?

 

קהל היעד אליו פונה האתר, הוא הורים המחפשים טיפול מקצועי, מדעי ומוביל לילדם (אחת ולתמיד...)! איננו מטפלים בילדים באמצעות עיצוב גרפי, אנו מטפלים באמצעות כלים, בעזרת כלי הטיפול המתקדמים מסוגם בעולם!

מטרת האתר אינה להרשים את הגולש באמצעים ויזואליים, אלא להציג דבר אותנטי (אמיתי) ולהביא מידע משמעותי וחיוני, מידע שעשוי לחולל שינוי משמעותי בחיים של בנו/ בתו! שיטת מוטוריקל הינה שיטת טיפול בעלת תוכן אמיתי/ רציונל מדעי ברור (כשתבקרו בדפים השונים תבינו למה כוונתנו...). בזכות כך, רכשה את מעמדה המוביל בתחום התפתחות הילד... כך שלשמחתנו, העיצוב (במקרה שלנו) פחות רלוונטי... (ברוח הביטוי: 'אל תסתכלו בקנקן, אלא במה שבתוכו').

עם זאת, אנו שואפים תמיד ליצור סדר טוב יותר בכמויות המידע המשמעותיות, לטובת נוחות, נגישות ויעילות!

 

 

ראו גם: דף התמצאות באתר.

 

 

אתר מוטוריקל לשרותכם כבר למעלה מעשור (2006-2020)!

 

 


 

 

 

 

 

 

אתר מוטוריקל עתיד לעבור מתיחת פנים משמעותית, עם המעבר לפלטפורמה חדשה ומודרנית בחודשים הקרובים. אנו שוקדים על כך במרץ רב מאחורי הקלעים :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הערה: 1. חלק מהדפים כבר מצויים באתרנו החדש (מותאם סמארטפונים) לחיצה על הקישור תעביר אתכם אוטומטית!

2. כל הקישורים המודגשים להלן, הינם דפים/ תחומי טיפול נוספים באתר!

אתר מוטוריקל המחודש ׀ סלוגן לעסק  קריאייטיב ׀ לורדוזיס טיפול ׀ איך אפשר להוסיף גובה ׀ פרונציה של כף הרגל ׀ פלטפוס ברגל ׀ יישור יתר בברך ׀ כפות רגליים פונות פנימה ׀ גיד אכילס קצר ׀ הפרדת תנועה ׀ שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים ׀ לימוד קארבר ׀ קשר עין יד תיאום עין רגל ׀ דיסגרפיה טיפול ׀ חציית קו אמצע ׀ התנהלות איטית אצל ילדים ילד איטי ׀ פונקציות ניהוליות ׀ חוג ספורט מוטורי לילדים חוג מוטוריקה גסה ׀ מאמן כושר אישי לילדים ׀ ילד נופל הרבה ׀ ויסות כוח ויסות תנועה ׀ היפרטוניה טונוס שרירים גבוה אצל ילדים ׀ לימוד רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר ׀ קואורדינציה בנהיגה ׀ אבחון סרבול מוטורי ׀  אבחון מוטורי ׀ אבחון יציבה ׀ אבחון בעיות מוטוריות אבחון מוטוריקה גסה ׀ התארגנות במרחב ׀ טיפול בסרבול מוטורי ׀ שיטת מוטוריקל-מאמר בכתב העת הישראלי לרפואת ילדים ׀ מאמר היפוטוניה ׀ מאמר DCD ׀ דיספרקסיה מוטורית | דיספרקסיה טיפול | מילון מונחים ׀ ימי עיון התפתחות הילד ׀ ארגונומיה מחשב ׀ הרצאת ארגונומיה | יום הולדת ספורט לילדים יום הולדת ספורט אתגרי | סטנד אפ לילדים ליום הולדת סטנד אפ לילדים ׀ ביקורי-בית ׀ טיפול בתנועה לילדים ספורט טיפולי לילדים פיזיותרפיה לילדים ריפוי בעיסוק לילדים תרפיה בתנועה חיזוק חגורת כתפיים לילדים כתפיים שמוטות אצל ילדים

 

All rights reserved to Eyal Tzioni © 2006-2024
כל הזכויות שמורות לאייל ציוני. העתקת או שימוש כלשהו במידע, פרסום או שימוש מסחרי בקבצים ללא רשות הבעלים אסורה על פי חוק.