דיסגרפיה טיפול בדיסגרפיה מוטורית אצל ילדים, קשיי כתיבה אצל ילדים, שיפור כתב היד אצל ילדים, לקות כתיבה- דיסגרפיה, לקות גרפו-מוטורית, לקות למידה מוטורית, קושי גרפומוטורי, בעיה גרפו מוטורית, ילד איטי בכתיבה

מוטוריקה, יציבה, אורטופדיה והשמנת-יתר ילדים, נוער ומבוגרים

קשיים בכתיבה/ ילד מתקשה בכתיבה? דיסגרפיה טיפול בדיסגרפיה מוטורית אצל ילדים, קשיי כתיבה אצל ילדים, שיפור כתב היד אצל ילדים, לקות כתיבה/ לקות גרפו-מוטורית, לקות למידה מוטורית/ קושי גרפומוטורי, בעיה גרפו מוטורית, ילד איטי בכתיבה? טיפול בשיטת מוטוריקל (Adaptive-Load) המובילה.

קשיים בכתיבה? כתיבה איטית? דיסגרפיה אצל ילדים? מומחה למוטוריקה, יציבה ולקויות למידה, שלושת הכובעים גם יחד וסטארטאפיסט בפיזיותרפיית ילדים¹ עומד לרשות ילדכם במוטוריקל.

מהי לקות למידה?

לקות למידה מוגדרת כהפרעה ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות (קריאה, כתיבה, הבנה, הקשבה, חשיבה הגיונית, כישורים מתמטיים וכישורים חברתיים) בשל קשיים בקליטת מידע, עיבוד מידע, אחסונו בזיכרון ושיחזורו, עד לביצוע עצמו בעת הצורך. מקורם של הקשיים הינו דיספונקציה של מערכת העצבים המרכזית (Central Nervous System).

לפי DSM-IV, הישגיו של בעל לקויות למידה נמוכים מכפי שמצופה ביחס לגילו, שנות הלימוד ורמת האינטליגנציה שלו. לקויות הלמידה משליכות על תפקודו האקדמי של הילד/ מבוגר, נוסף על תפקודו היומיומי הדורש מיומנויות של קריאה, כתיבה וידע מתמטי. האפיון המרכזי של לקויות למידה הוא פער משמעותי בין תפקודו של הילד/ מבוגר במספר תחומים, לבין הפוטנציאל האינטלקטואלי שלו (מנת המשכל/ אינטליגנציה).

לקויות למידה מופיעות בשכיחות של כ- 15% מכלל האוכלוסייה, ונפוצות יותר בקרב בנים. שכיחות לקויות הלמידה גבוהה יותר בין היתר בקרב:

  • פגים (preterm babies).
  • ילדים שסבלו מסיבוכים פרינטליים (חבלות בתקופה העוברית).
  • ילדים שסבלו מסיבוכים בזמן הלידה.
  • ילדים שנולדו עם משקל גוף נמוך מהצפוי לגיל ההיריון.
  • ילדים בעלי קרובי משפחה הסובלים מלקויות למידה (גורם תורשתי גנטי).
  • ילדים הסובלים ממחלות נוירולוגיות כגון אפילפסיה.
  • ילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי בגיל הרך, ילדים בעלי סרבול מוטורי סרבול תנועה (הילד המסורבל) ועיכוב שפתי.

מהי דיסגרפיה/ לקות כתיבה?

דיסגרפיה הינה לקות כתיבה, הכוללת קשיים ביצירת התוצר הגרפי ועשויה להיות מאופיינת בחוסר קריאות של כתב היד, חוסר ארגון מרחבי על הדף (היעדר הקפדה על מרווחים/ חוסר אחידות ברוחב המרווחים/ חוסר התייחסות לשורות/ לשוליים ועוד) שגיאות כתיב מסוגים שונים וקצב כתיבה איטי. דיסגרפיה עשויה לבוא לידי ביטוי גם בהפעלת לחץ עודף על כלי הכתיבה ("חריטה") וכתוצאה מכך התעייפות מהירה בעת הכתיבה (שלא בקורלציה לכמות הטקסט או לקצב הכתיבה).

מי אנחנו? מהי שיטת 'Adaptive-Load'?

שיטת מוטוריקל ('Adaptive-Load') הינה 'סטארט-אפ' ישראלי בפיזיותרפיית ילדים¹, שיטת טיפול חדשנית ו-'פורצת-דרך' הנצמדת לדיסיפלינות מדעיות שונות (אנטומיה, קינזיולוגיה, ביומכניקה, פיסיקה ועוד..) שפותחה במהלך שני העשורים האחרונים לטובת דיסגרפיה מוטורית/ קשים בכתיבה אצל ילדים, נוסף על ספקטרום רחב של בעיות מוטוריות, אורטופדיות ו- יציבה לקויה. שיטת הטיפול שלנו מביאה לעולם חדשנות מדעית עניפה בכל אחד מתחומי התמחותנו, נוסף על מבחר עצום של כלי טיפול מקוריים, יצירתיים וחדשניים.

שיטתנו נכנסה בין היתר לאקדמיה ולכתב העת הישראלי לרפואת ילדים ((Israeli journal of Pediatrics). 

¹אייל ציוני, מפתח שיטת הטיפול ומומחה למוטוריקה ויציבה/ אורטופדיה ולקויות למידה, מגיע מתחום שנקרא 'רפואת-ספורט', עם התמחות ספציפית במוטוריקה ויציבה (3 שנות התמחות) באגף לרפואת ספורט, המכללה האקדמית בוינגייט, נוסף על לימודי קינזיולוגיה ופתוקינזיולוגיה² בחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה, תואר שני בהצטיינות עם התמחות בלקויות למידה (אוניברסיטת חיפה) ולימודי התפתחות הילד בביה"ס לרפואה, אוניברסיטת ת"א (לימודי המשך ברפואה). רקע אקדמי ומקצועי מלא לרשותכם בדף אייל ציוני- כרטיס ביקור מדעי.

²קינזיולוגיה ופתוקינזיולוגיה – תורת התנועה ולקויות/ פתולוגיות בשלד ורקמות החיבור בהיבטים מוטוריים, יציבתיים וגם אורטופדיים.

אייל צבר ניסיון קליני של כ- 20 שנה בטיפול בדיסגרפיה/ קשיים בכתיבה, עם פיתוח מתמיד ויישום קליני של מעל 4,500 (!) כלי טיפול מדעיים וחדשניים בכל תחומי התמחותו (מאות רבות מתוכם פותחו לטובת דיסגרפיה מוטורית!) וכאמור, מאחורי כלי הטיפול חדשנות מדעית עניפה, כלומר רציונל מדעי חדש ותפיסות טיפול חדשניות!

נוסף על העיסוק הקליני, מרצה אייל על שיטתו לפורומים רפואיים שונים (הרצאות התפתחות הילד | ימי עיון התפתחות הילד | השתלמויות פיזיותרפיה | השתלמויות ריפוי בעיסוק | ההשתלמויות לגננות) נוסף על הרצאות על הזיקה שבין לקויות מוטוריות ו-יציבה לקויה, ללקויות למידה (בהן דיסגרפיה ודיסלקציה) לעוסקים בתחום התפתחות הילד, טיפול, שיקום, חינוך, הוראה…

נשמח להציע גם לילדכם את כלי הטיפול המתקדמים מסוגם בעולם, כמענה ל- דיסגרפיה מוטורית/ קשיים בכתיבה.

בעיה גרפו מוטורית/ דיסגרפיה טיפול בדיסגרפיה מוטורית/ לקות גרפו-מוטורית/ לקות למידה כתיבה/ קושי גרפומוטורי/ ליקויי כתיבה טיפול בקשיי כתיבה:

דיסגרפיה/ לקות גרפו-מוטורית/ קושי בכתיבה אצל ילדים זוכה למענה מוביל ומערכתי בשיטת מוטוריקל. לידיעתכם, התמחותנו המשולשת בתחום המוטורייציבתי ו- לקויות למידה*, מאפשרות לנו להעניק לילדכם את המענה המערכתי והמתקדם ביותר לדיסגרפיה/ קשיי כתיבה אצל ילדים!

לקות גרפו-מוטורית/ דיסגרפיה מוטורית עשוייה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים (ילד איטי בכתיבה/ כתב יד לא קריא/ ארגון מרחבי לקוי ועוד..) וכמו כן, עשויה להתפתח כתוצאה ממכלול של גורמים מוטוריים ויציבתיים לקויים. טיפול בדיסגרפיה בשני ילדים/ מבוגרים שונים במוטוריקל עשוי להיות שונה במידה רבה, בשל שונות בגורם המוטורי/ תחושתי/ יציבתי הלקוי (או מכלול שונה של גורמים לקויים, כפי שקורה בד"כ). טיפול בדיסגרפיה מוטורית בשיטתנו, מתמקד באופן מדויק באותן מערכות מוטוריות-תחושתיות-יציבתיות פגומות המובילות ללקות הכתיבה אצל ילדכם/ אצלכם.

כאמור, אייל סיים בהצטיינות את לימודי התואר השני עם התמחות בלקויות למידה (אוניברסיטת חיפה) ומרצה על הזיקה שבין לקויות מוטוריות ו-יציבה לקויה, ללקויות למידה (בהן דיסגרפיה ודיסלקציה) לעוסקים בתחום התפתחות הילד, טיפול, שיקום, חינוך, הוראה…

קשיי כתיבה אצל ילדים/ קשיים בכתיבה/ קושי בכתיבה אצל ילדים/ ילד איטי בכתיבה/ איטיות בכתיבה/ כתיבה איטית אצל ילדים/ בעיה גרפו מוטורית, יכולות לנבוע מגורמים שונים בהם:

יתרה, ילד בעל לקות במערכת תחושה עמוקה (קינסטזיה) יתקשה בזיהוי שגיאות בתנועותיו (ומן הסתם, לא יתקן אותן..) ויסתמך יתר על המידה על עיניו בכל ביצוע תנועתי, בכלל זה בפעולת הכתיבה (דבר שיימנע אוטומטיזציה בכתיבה ויידרוש השקעת משאבים קוגניטיביים מיותרים בתכנון הכתיבה, לעיתים 'על חשבון' הקשבה למורה בכיתה…). שימו לב, מערכת תחושה עמוקה נחשבת כבעלת מרכיב דומיננטי בבקרה מוטורית-תנועתית, ומעורבת כמעט בכל פעולה המתבצעת ביומיום ולכן, חשוב מאוד לשפר את תפקודה!

 

חשוב מאוד גם לדעת כי היפוטוניה בילדים המלווה בתת רגישות במערכת תחושה עמוקה, עשויה לתבוע מהם מחיר אנרגטי כבד ומשמעותי בעת ביצוע פעולות כגון כתיבה. בהמשך להתייחסותנו בדף היפוטוניה אצל ילדים למאמץ הרב הנדרש מהילדים בעת שימור מנח גוף זקוף כנגד כח הכובד ובהתגברות על גמישות יתר במפרקים (אם קיימת במקביל) נוסיף ונספר לכם גם כי ילד בעל טונוס שרירים נמוך הסובל מתת רגישות במערכת תחושה עמוקהעשוי להידרש לאמץ את שריריו בצורה נוספת (ומן הסתם, להתעייף מהר מאוד..) בעת פעולות כגון כתיבה, וזאת בשל הפעלת לחץ על כלי הכתיבה.

שימו לב לפיכך, כמה כוחות (פיזיים וגם נפשיים) עשויים להידרש מילד בעל היפוטוניהמתח שרירים נמוך לצורך פיצויים שונים שעליו לבצע:

    1.  התמודדות עם כוח הכובד לצורך השגת יציבה נכונה בישיבה;
    2.  התגברות על גמישות יתר במפרקים (אם קיימת..);
    3.  התגברות על היפוטוניה בגיוס טונוס לטובת הפעלת השרירים העדינים בעת הכתיבה;
    4.  התגברות על תת הרגישות בתחושה עמוקה (אם קיימת..).

מעייף ומתסכל רק לקרוא את הפסקה הנוכחית. ברור כעת כי היפוטוניה ו- גמישות יתר אצל ילדים לא מאפשרות ממש חיים קלים (התפקוד היומיומי עשוי לעיתים להיות משימת הישרדות, וכאן בדיוק המקום להכניס את הביטוי "The poor gets poorer"), אך אל דאגה- בדיוק לשם כך פיתחנו את שיטת 'מוטוריקל'/ 'Adaptive-Load'! יש ברשותנו מבחר אדיר של כלי טיפול מדעיים שיהפכו את כל משימות ההתמודדות לקלות שבעתיים או לבלתי רלוונטיות בעליל (במקרה של תת רגישות במערכת תחושה עמוקה)!

היפוטוניה וגמישות יתר אצל ילדים, ישיבה כפופה– כניעה טוטאלית לכוח הכובד! מנח ישיבה כפופה אופייני של ילד בן 5 בעל היפוטוניה וגמישות יתר. הילד שהגיע אלינו לטיפול, שומט את כתפיו כלפי מטה, מושך את ראשו לאחור, כדי להשעינו באופן פסיבי על חגורת הכתפיים וע"י כך להימנע ממאמץ של שרירים יציבתיים (שימו לב לכפל/ קמט בעור באיזור העורף, דבר המעיד על הימצאות במנח יציבתי שגוי כזה במשך תקופה ממושכת..). מנח יציבה כזה כולל הישענות על רצועות באופן מזיק ביותר הן לרצועות, למפרקים, למעטפות המפרקיות (קפסולות), לעמוד השדרה כולו, כולל הדיסקים הבין חולייתיים ועוד.. ישיבה כפופה כזאת מהווה את הבסיס להגדלת עקומות עמוד השדרה, ולהתפתחות קיפוזיס מוגבר/ קיפוזיס צוואריהיפר לורדוזיס צווארי, גב כפוף… תמונה זו ממחישה היטב עד כמה קיפוזיס ילדים מתחיל/ מתהווה כבר בגיל צעיר מאוד!

  • קשיי כתיבה אצל ילדים עקב גב כפוף אצל ילדים (קיפוזיסגיבנת בגבגב עליון כפוף…). כפי שניתן לראות בתמונה מצד שמאל (לגולשים מסמארטפון, התמונה לעיל) יציבה לקויה עשויה בין היתר ליצור לחץ על המפרקים ולהקשות על ויסות הכוח/ בקרה מצד השרירים בעת הכתיבה, נוסף על לאות (עייפות) בהתמודדות המורכבת עם כוח הכובד.
ישיבה לא נכונה של ילד ממוצע מול מחשב נייד. שימו לב להגדלה של הקיפוזס החזית והצווארית עקב שימוש בארגונומיה לא נכונה.

לא רק השלכות מוטוריות שליליות: יציבה לקויהיציבה לא נכונה ילדים - במקרה זה, של ילד מחשבים ממוצע בדורנו. שימו לב כיצד עמוד השדרה מקריב עצמו על מזבח המחשב. התוצאה: קיפוזיס גבית (גב עליון כפוף) וכן קיפוזיס צווארי (גיבנת בעורף).

  • ילד בעל היפרטוניה (טונוס שרירים גבוה) לעומת זאת, ישתמש בכוח עודף לביצוע פעולות ויתקשה לשלוט על תנועותיו (יפגין קושי משמעותי ב- ויסות כוח שריר, קושי בדירוג תנועות). ראו: טונוס שרירים גבוההיפרטוניה (טונוס שרירים גבוה טיפולטונוס שרירים גבוה ילדיםטונוס שרירים מוגברטונוס שרירים מוגבר ילדיםטונוס שרירים גבוה בילדים).
  • תחושה טקטילית לקויה- ילד הסובל מ- תת תחושה במערכת הטקטילית, ישתמש באחיזה חזקה של כלי הכתיבה לצורך גרייה תחושתית/ קבלת משוב וגם הוא יתעייף מהר לאחר פרק זמן קצר יחסית (מוטיב דומה של ילד איטי בכתיבה).
  • קשיים בכתיבה על רקע קושי בהפרדת תנועה ו- שימוש בקיבועים גם בשל רפיון שרירים/ או לקות עצבית (מנגנון פיזיולוגי המכוּנה 'reciprocal innervation' מאפשר שליטה תנועתית, דירוג של תנועות (הרמוניה תנועתית) ושימוש בתבניות תנועה נורמליות. כך לדוגמא, כאשר שריר אגוניסט מתכווץ, השריר האנטגוניסטי/ נגדי מורפה). חסר הפרדת תנועה ('שימוש בקיבועים') עשוי להקשות על הילד וליצור הפעלה גורפת של שרירים (mass movement), או הפעלת קבוצות שרירים גדולות (שרירים ש'התמחותם' להפיק כוח גס) בעת שנחוצה הפעלת שרירים עדינה/ מדודה ומדויקת בכתיבה.
  • באותו הקשר, כתיבה יעילה מחייבת הפרדת תנועה של אצבעות ידיים מכתפיים וזרועות, או הפרדת תנועות באצבעות (כתפיים וזרועות מעניקות יציבות לתפקוד עדין של האצבעות; זרת וקמיצה תומכות ויתר האצבעות מתפעלות את כלי הכתיבה, כאמור..).
  • קושי גרפומוטורי עקב קושי בארגון מרחבי על הדף,
  • איטיות/ קשיי כתיבה אצל ילדים עקב התעקשות יתרה על התוצר הגרפי (כתיבה מנוקדת, יצירה סטנדרטית של אותיות, דגש יתר על איות ודקדוק…)
  • קושי במודעות הפונמית/ פונולוגית (צלילי השפה, פירוק מילים לאבני היסוד שלהן…)
  • בעיות בראייה, קשיים במיקוד מבט (רלוונטי בעיקר להעתקה מהלוח..)
  • כתיבה איטית אצל ילדים/ מבוגרים או שגיאות כתיב הומופוניות בשל מוסחותקשיי קשב וריכוז.

טיפול בדיסגרפיה/ טיפול בקשיי כתיבה/ ליקויי כתיבה טיפול – למה דווקא מוטוריקל?

*להבנת היקף החדשנות המדעית שלנו במגוון תחומי טיפול לחצו: אייל ציוני- כרטיס ביקור מדעי

עניין טכני קצר לפני שנמשיך…

 למה לא השקענו יותר בעיצוב האתר?

קהל היעד אליו פונה האתר, הוא אנשים המחפשים טיפול מדעי ומוביל ל- קשיים בכתיבה אצל ילדים/ ילד מתקשה בכתיבה. 

איננו עוסקים בטיפול בדיסגרפיה באמצעות עיצוב גרפי, אנו עושים זאת באמצעות כלים, בעזרת כלי טיפול המתקדמים מסוגם בעולם!

מטרת האתר אינה להרשים את הגולש באמצעים ויזואליים, אלא להציג דבר אותנטי (אמיתי) ולהביא מידע משמעותי וחיוני, מידע שעשוי לחולל שינוי משמעותי בחיים של בנו/ בתו.  שיטת מוטוריקל (Adaptive-Load) הינה שיטת טיפול/ לימוד מיומנויות בעלת תוכן אמיתי/ רציונל מדעי ברור (כשתבקרו בדפים השונים תבינו למה כוונתנו…). בזכות כך, רכשה את מעמדה המוביל בתחום התפתחות הילד… כך שלשמחתנו, העיצוב (במקרה שלנו) פחות רלוונטי… (ברוח הביטוי: 'אל תסתכלו בקנקן, אלא במה שבתוכו').

עם זאת, אנו שואפים תמיד ליצור סדר טוב יותר בכמויות המידע המשמעותיות, לטובת נוחות, נגישות ויעילות!

 אתר מוטוריקל לשרותכם כבר 18 שנה (2006-2024)!

 מוטוריקל – לימוד רכיבה על אופניים לילדים וגם למבוגרים, עם 21 שנות הצלחות וחיוכים 🙂

 

המטריה המוטורית* של מוטוריקל

במוטוריקל מעניקים לילדכם "מטריה מוטורית" (כלומר, יכולות מוטוריות גבוהות..) המגנה עליהם מפני שלל האתגרים המוטוריים-ספורטיביים-חברתיים הצפויים והבלתי צפויים של הילדות.

גשם/ מָטַר של אתגרים מוטוריים מלווה את תקופת הילדות בעידן המודרני; טורניר משחקי כדור שנחת על הילד/ה בהפתעה (כרעם ביום בהיר) במסיבת יום הולדת ספורט (דבר נפוץ מאוד כיום: יום הולדת ספורט אתגרי, יום הולדת ספורטיבית, מפעיל יום הולדת ספורט) או בהפסקה פעילה/ בקייטנה; טיול רכיבה על אופניים שאורגן ע"י ועד ההורים הכיתתי, טיפוס על חבלים במצוק במהלך טיול שנתי, משחק 'כיסאות מוזיקליים' בגן, תחרות ריצה בשיעור התעמלות (שיפור סגנון ריצה) או תחרות הורדות ידיים ספונטנית בשעת ההפסקה.. ואיננו מדברים על תפקוד מוטורי יעיל הנחוץ כ"כ במצבי חירום, בכלל זה התמצאות במרחב לילדים, שיווי משקל, כוח שרירים (חיזוק שרירים לילדים | חיזוק חגורת כתפיים לילדיםזריזות, מהירות, קואורדינציה ועוד…

המטריה המוטורית שלנו מעניקה לילד ביטחון עצמי (שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים), שקט ורוגע נפשי (חוסן נפשי) ומן הסתם, משפרת/ מעלה גם דימוי עצמי (חיזוק דימוי עצמי אצל ילדים) כשהילד/ה יודעים שהמטריה שלהם צמודה אליהם וניתנת לשימוש בכל רגע נתון! ("כל אתגר, בעזרת המטריה המוטורית נפתר!")

המטריה המוטורית של מוטוריקל המסייעת בהגשמת ילדוּת שקטה מדאגות ובכל עונות השנה 🙂

(*המטריה המוטורית ® היא סימן מסחר שכל הזכויות בו שייכות למוטוריקל!)   

קשיים בכתיבה/ ילד מתקשה בכתיבה, חזרה לראש הדף