סרבול מוטורי dcd אצל ילדים/ מבוגרים, סרבול גופני, סרבול תנועתי, בעיות קואורדינציה אצל ילדים, שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים בשיטת מוטוריקל המדעית והמובילה!

מוטוריקה, יציבה, אורטופדיה והשמנת-יתר ילדים, נוער ומבוגרים

סרבול מוטורי dcd בילדים/ מבוגרים, סרבול גופני, סרבול תנועתי, קשיי קואורדינציה/ בעיות קואורדינציה אצל ילדים/ ילד קלמזי, שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים בשיטת מוטוריקל המדעית והמובילה!  

סרבול מוטורי התפתחותי dcd/ סרבול תנועתי/ מסורבלות מוטורית: טיפול/ שיפור קואורדינציה בשיטתנו, עשוי לקדם (להקפיץ) את ילדכם ממצב של סרבול מוטורי/ מסורבלות מוטורית/ ילד קלמזי/ קשיי קואורדינציה, לילד בעל קואורדינציה המכבדת ספורטאי ברמה תחרותית! סרבול מוטורי אצל מבוגרים זוכה אף הוא למענה מוביל במוטוריקל.

 

מי אנחנו? מהי שיטת 'Adaptive-Load'?

שיטת מוטוריקל ('Adaptive-Load') הינה 'סטארט-אפ' ישראלי בפיזיותרפיה¹, שיטת טיפול חדשנית ו-'פורצת-דרך' הנצמדת לדיסיפלינות מדעיות שונות (אנטומיה, קינזיולוגיה, ביומכניקה, פיסיקה ועוד..) שפותחה במהלך שני העשורים האחרונים לטובת סרבול מוטורי/ קשיי קואורדינציה (dcd) נוסף על ספקטרום רחב של בעיות מוטוריות, אורטופדיות ו- יציבה לקויה. שיטת הטיפול שלנו מביאה לעולם חדשנות מדעית עניפה בכל אחד מתחומי התמחותנו וספציפית, רציונל מדעי חדש ו'פורץ-דרך' לטובת טיפול בסרבול מוטורי, נוסף על מבחר עצום של כלי טיפול מקוריים, יצירתיים וחדשניים.

שיטתנו נכנסה בין היתר לאקדמיה ולכתב העת הישראלי לרפואת ילדים ((Israeli journal of Pediatrics). 

¹אייל ציוני, מפתח שיטת הטיפול ומומחה למוטוריקה ויציבה/ אורטופדיה, מגיע מתחום שנקרא 'רפואת-ספורט', עם התמחות ספציפית במוטוריקה ויציבה (3 שנות התמחות) באגף לרפואת ספורט, המכללה האקדמית בוינגייט, נוסף על לימודי קינזיולוגיה ופתוקינזיולוגיה² בחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה והתפתחות הילד בביה"ס לרפואה, אוניברסיטת ת"א (לימודי המשך ברפואה). רקע אקדמי ומקצועי מלא לרשותכם בדף אייל ציוני- כרטיס ביקור מדעי.

²קינזיולוגיה ופתוקינזיולוגיה – תורת התנועה ולקויות/ פתולוגיות בשלד ורקמות החיבור בהיבטים מוטוריים, יציבתיים וגם אורטופדיים.

אייל צבר ניסיון קליני של מעל 20 שנה בטיפול בסרבול מוטורי, עם פיתוח מתמיד ויישום קליני של מעל 4,500 (!) כלי טיפול מדעיים וחדשניים בכל תחומי התמחותו (מאות רבות מתוכם פותחו לטובת סרבול מוטורי!) וכאמור, מאחורי כלי הטיפול חדשנות מדעית עניפה, כלומר רציונל מדעי חדש ותפיסות טיפול חדשניות!

נוסף על העיסוק הקליני, מרצה אייל על שיטתו לפורומים רפואיים שונים (הרצאות התפתחות הילד | ימי עיון התפתחות הילד | השתלמויות פיזיותרפיה | השתלמויות ריפוי בעיסוק | ההשתלמויות לגננות) נוסף על הרצאת ארגונומיה ויציבה לחברות הייטק, ארגונים, מוסדות ממשלתיים ועוד.

נשמח להציע גם לילדכם/ לכם את כלי הטיפול המתקדמים מסוגם בעולם, כמענה ל- קשיי קואורדינציה/ סרבול מוטורי.

ואגב: 1. ברוכים הבאים לאתרנו המחודש! אנו שוקדים בימים אלה על העלאה של כ- 120 דפים במגוון נושאים מאתר מוטוריקל הישן!

להצצה באתר הישן, לחצו כאן!

2. תוהים מדוע איננו מחוברים לוואטסאפ? ההסבר לכך פשוט: לתפיסתנו, כל פעולה של הקלדה ממושכת בסמארטפון נחשבת להרסנית במיוחד ל- יציבה ולעמוד השדרה! מגיעים אלינו במשך השנים מטופלים רבים (נערים/ אנשי הייטק) בעלי יציבה לקויה/ יציבה לא נכונה, עם סימפטומים קשים של כאבי צוואר/ כאבי צוואר וכתפיים על רקע שימוש (אפילו סביר) באפליקציות המבוססות על העברת מסרים בהקלדה. מוזמנים להיכנס לדף קיפוזיס טיפול/ טיפול בקיפוזיס ולגלות מידע חשוב נוסף!

רוצים לדעת כיצד לשבת נכון מול מסך מחשב או כיצד להשתמש בצורה בריאה בשאר הגאדג'טים? (סמארטפון, טאבלט..) מידע יקר ערך ממתין לכם בדף: ישיבה נכונה מחשבארגונומיה ישיבה נכונה (ישיבה ממושכת מול מסך | ישיבה נכונה מול שולחן מחשב | בחירת כסא מחשב | איך לבחור כיסא מחשב | ישיבה נכונה במשרד | ארגונומיה מחשב | ישיבה מול מחשב צוואר | ישיבה נכונה מול המחשב | מיקום מסך מחשב | הרצאת ארגונומיה).

הגעתם ישירות לדף הנוכחי? ראו ראשית דף סרבול מוטורי התפתחותי: דף התמצאות וריכוז נושאים ('תוכן עניינים')

*באתרנו הישן, נכון לכרגע!

פעם אחר פעם, מגיעים אלינו ילדים וגם מבוגרים בעלי סרבול מוטורי dcd (קשיי קואורדינציה/ "ילד קלמזי") שטופלו במסגרות שונות (פיזיותרפיה/ פיזיותרפיית ילדים/ ריפוי בעיסוק לילדים או ספורט טיפולי לילדים/ התעמלות טיפולית לילדים) במשך שנים רבות, ועדיין זקוקים לטיפול! הורים יקרים, טיפול בסרבול מוטורי במוטוריקל, יאפשר לילד/ה שלכם לצאת לדרך חדשה ולהיפטר מאותו סרבול אחת ולתמיד! רוצים לדעת כיצד? כל המידע בנושא סרבול מוטורי/ שיפור קואורדינציה לילדים וגם למבוגרים בכלים המתקדמים מסוגם בעולם, פרוס לפניכם בדף זה ובדפים נוספים באתר!  

עד כמה רחוק לתפיסתנו, יכול להגיע ילד בעל סרבול מוטורי??

נכון מאוד, הכי רחוק שרק אפשר- לתואר של אלוף עולם! כי גם לילד חלש ומסורבל, הזכות להיות אלוף עולם מהולל 🙂

בתמונה: כפיר המדהים, אלוף עולם אמיתי ו- "בוגר מוטוריקל", על הפודיום בעת זכייתו באליפות העולם בגלישת רוח. גאווה אמיתית 🙂

תוכלו למצוא מכתב מרגש, שהגיע אלינו לאחרונה מאמו של כפיר שטופל אצלנו בילדותו (כיום בן 15) בשל רפיון שרירים אצל ילדים ו- סרבול מוטורי. המכתב ממתין לכם מתחת לאותה תמונה בהמשך הדף!

מהו סרבול מוטורי dcd ומהן הסיבות להופעתו? מהי קואורדינציה ומדוע חשוב כל כך לפתח אותה? מה הקשר בין שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים ושיווי משקל? מה כל כך מיוחד בשיטת מוטוריקל? סרבול מוטורי אצל מבוגרים > שיפור קואורדינציה למבוגרים – כיצד עושים זאת? על שאלות אלה ואחרות, ניתן מענה בדף הבא (מומלץ לקרוא עד הסוף). 

שימו לב, לקבלת תמונה מלאה בנושא סרבול מוטורי אצל ילדים/ מבוגרים סרבול גופני/ ילד קלמזי/ ילד מגושם, שיפור קואורדינציה לילדים מומלץ ראשית לבקר בדף סרבול מוטורי התפתחותי: דף התמצאות וריכוז נושאים ('תוכן עניינים')

סרבול מוטורי dcd, ילד קלמזי מוטוריקל – מן התקשורת:

 

סרבול מוטורי, טיפול בסרבול מוטורי בשיטת מוטוריקל, כתבה בעיתון שעה טובה (קובץ PDF) אייל ציוני מציג את הרציונל החדשני של שיטתו בפאנל מומחים (אתר 'הורים בקשר', פסקאות אחרונות של הכתבה):

 

הצגת רציונל שיטת מוטוריקל לטיפול בסרבול מוטורי (לחצו על הקישור) בהשוואה לגישות טיפוליות קיימות ב- ריפוי בעיסוק ילדים ו- פיזיותרפיה ילדים.

עניין טכני קצר לפני שנמשיך…

  למה לא השקענו יותר בעיצוב האתר?

קהל היעד אליו פונה האתר הוא הורים המחפשים טיפול מקצועי, מדעי ומוביל לילדיהם (או לעצמם) אחת ולתמיד…! איננו מטפלים בהפרעת סרבול מוטורי dcd באמצעות עיצוב גרפי, שיפור קואורדינציה לילדים/ למבוגרים במוטוריקל מושג באמצעות כלים, בעזרת כלי טיפול המתקדמים מסוגם בעולם!

מטרת האתר אינה להרשים את הגולש באמצעים ויזואליים, אלא להציג דבר אותנטי (אמיתי) ולהביא מידע משמעותי וחיוני, מידע שעשוי לחולל שינוי משמעותי בחיים של בנו/ בתו/ חייו האישיים! שיטת מוטוריקל (Adaptive-Load) הינה שיטת טיפול בעלת תוכן אמיתי/ רציונל מדעי ברור (כשתבקרו בדפים השונים תבינו למה כוונתנו…). בזכות כך, רכשה את מעמדה המוביל בתחום התפתחות הילד… כך שלשמחתנו, העיצוב (במקרה שלנו) פחות רלוונטי… (ברוח הביטוי: 'אל תסתכלו בקנקן, אלא במה שבתוכו').

עם זאת, אנו שואפים תמיד ליצור סדר טוב יותר בכמויות המידע המשמעותיות, לטובת נוחות, נגישות ויעילות!

 

אתר מוטוריקל לשרותכם כבר 18 שנים (2006-2024)!

 מוטוריקל –  הרבה מעבר ל- פיזיותרפיה לילדים/ ריפוי בעיסוק לילדים או ספורט טיפולי לילדים/ התעמלות טיפולית לילדים!

סרבול מוטורי: קואורדינציה הגדרה/ פירוש: קואורדינציה (coordination) מוגדרת כביצוע הרמוני ויעיל של תנועה בהתייחס לזמן ולמקום, תיאום בין תנועות חלקי הגוף ושליטה בדרגות חופש. מנגנון המאפשר להשתלט על תנועות מורכבות ולבצע מגוון מיומנויות.

*ראו בהמשך הדף גם הגדרה עבור "קואורדינציה יציבתית", מושג חדש שטבענו כחלק מפיתוח שיטת מוטוריקל.

סרבול מוטורי/ DCD/ Developmental coordination disorder, ע"פ DSM IV, מוגדר כהפרעה משמעותית בהתפתחות הקואורדינציה התנועתית. פעילויות הדורשות רמה מסוימת של קואורדינציה נעשות באופן ממשי ברמה הנמוכה מהמצופה, בהתייחס לגילו הכרונולוגי של הילד ולרמת האינטליגנציה שלו. 

ילד קלמזי – הגדרה/ "קווים לדמותו" של ילד קלמזי/ מגושם…

"ילד קלמזי" או מגושם הינו ילד שהבטחון התנועתי שלו במרחב עלול להיות נמוך מאוד עקב אינטראקציה בלתי יעילה עם המרחב הפיסי, על רקע אומדן מרחק לקוי/ תפיסת עומק לקויה או גבולות גוף מטושטשים. ילד קלמזי עלול להיתקל בחפצים בסביבתו או "סתם ליפול" ולחוות פציעות גם בשל קושי בתכנון תנועה, קשיים בשיווי משקל ואפילו על רקע מנחים אורטופדיים לקויים, כדוגמת מנח כפות רגליים פונות פנימה והיתקלות הרגליים זו בזו או גיד אכילס קצר ו- הליכה על קצות האצבעות ילדים, דבר המערער את היציבות של הגוף/ שיווי משקל ומייצר סרבול מוטורי. בל נשכח שגם הפרעות קשב וריכוז (המתועדות בספרות המחקרית בקורלציה משמעותית של 50% עם הפרעת סרבול מוטורי dcd) עלולה להוות טריגר משמעותי להתקלות בחפצים והילד ייתפס בעיניי הסביבה כ- ילד קלמזי לכל דבר ועניין, גם אם אינו סובל מהפרעת סרבול מוטורי!

שימו לב, גורמים רבים נוספים עלולים לייצר תמונה קלינית של "ילד קלמזי", אלה מפורטים לעיונכם בהמשך הדף!

תוהים מי מאבחן dcd? מחפשים אבחון סרבול מוטורי? אתם במקום הנכון! 

אבחון סרבול מוטורי dcd/ דיספרקסיה אבחון/ אבחון מסורבלות מוטורית/ אבחון dcd במוטוריקל נשען על מבדקי קואורדינציה (קואורדינציה על מרכיביה השונים) תכנון תנועה/ פרקסיס (קושי בתכנון תנועה נפוץ מאוד אצל ילדים בעלי סרבול מוטורי dcd), ביצוע משימות יומיומיות (ADL) וכמובן על שאלון הורים מפורט. אבחון סרבול מוטורי מאפשר לנו לבחור את כלי הטיפול (טיפול בסרבול מוטורי) המתאימים ביותר ללקות הספציפית של הילד/ה או המבוגר*, ולצרכיו הפונקציונליים של כל ילד או מבוגר ולמקסם את תוצאות הטיפול!

שימו לב, ככל שמדובר על בעיה אורטופדית היוצרת תמונה קלינית של סרבול מוטורי/ "ילד קלמזי", כדוגמת מנח כף רגל פונה פנימה אצל ילדים (כפות רגליים פונות פנימה טיפול) היוצר התקלות של כפות הרגליים זו בזו בזמן הליכה/ ריצה ונפילות (ראו גם ילד נופל הרבה | ילד נופל כל הזמן | נפילות מרובות אצל ילדים | נפילות אצל ילדים) או מצב בו כף רגל קורסת פנימה (פרונציה בכף הרגל אצל ילדים | קריסת כף רגל ילדים) דבר היוצר לעיתים חוסר שיווי משקל אצל ילדים, נערוך אבחון נרחב יותר וילדכם יהנה מכלי טיפול מדויקים!

מידע נוסף בהמשך הדף הנוכחי וגם בדף: אבחון מוטורי (אבחון מוטוריקה גסה | אבחון מוטוריקה עדינה |  אבחון בעיות מוטוריות).

*סרבול מוטורי הינה הפרעה הטרוגנית. כל ילד/ מבוגר עשוי לסבול מקלסתר (צירוף) שונה של מאפיינים.   

גם בחיפוש סרבול מוטורי dcd, סופסוף גם הבחירה קלה:

בדרך לקלפי? מוטוריקל- P 🙂

לימוד רכיבה על אופניים? הפעם גם הבחירה קלה. בדרך לקלפי? מוטוריקל- P :)

סרבול מוטורי dcd/ ילד קלמזי/ קושי בקואורדינציה > אטיולוגיה (רקע/ מקור):

מבחינה פיזיולוגית ונוירולוגית, הוצאה לפועל של תנועות כוללת שלבים שונים של איסוף מידע ממע' החושים, עיבוד המידע במערכת העצבים המרכזית והפקת התגובה המוטורית המתאימה בסדר ההיררכי הבא:

  • קלט תחושתי (input),

  • חיבור מידע תחושתי ממערכות החישה השונות, או 'אינטגרציה סנסורית' (מידע נרחב בהמשך הדף),

  • עיבוד ופירוש המידע במוח (אינטרפרטציה),

  • יצירת פלט (תגובה) מוטורי יעיל (output),

  • היזון חוזר (feedback) ו- למידה מוטורית.

תנועות או תגובות מוטוריות, נרשמות במערכת העצבים המרכזית ("רישום סנסורי", סוג של פידבק) בין אם הן יעילות או בין אם הן מסורבלות לחלוטין. אותו רישום סנסורי נטמע/ נצרב בתוך מאגר מידע במוח המהווה את סכמת הגוף (body scheme) שלנו, האחראית על הוצאה לפועל של תנועות ועל תכנון תנועה*! סכמת גוף הינה מנגנון המתעצב/ מתעדכן באופן שוטף מינקות ועד גיל הזקנה, לפיכך, כל תנועה שאנו מבצעים ביומיום, מלמדת אותנו (גם באופן תת מוּדע/ תת הכרתי) משהו על הגוף שלנו.

*תכנון תנועה/ פרקסיס (praxis) הגדרה: היכולת הנלמדת לתכנן, לארגן ולבצע רצף של תנועות מתואמות, כדי להתמודד עם פעולה חדשה ולא מוכרת. לטובת תכנון תנועה דרושה סכמת גוף תקינה, בד בבד עם קוגניציה (חשיבה). ראו גם: דיספרקסיה מוטורית  דיספרקסיה התפתחותית טיפול דיספרקסיה

 

חשוב להדגיש שגם מידע תחושתי שגוי המועבר עקב לקות במערכת חישה זו או אחרת, פגם בתכלול החושי/ אינטגרציה סנסורית לקויה (מידע נוסף בהמשך הדף) או עקב בעיה אורטופדית המייצרת סרבול מוטורי (כפי שציינו בפסקה בנושא אבחון סרבול מוטורי לעיל) אותו מידע תחושתי שגוי נטמע במערכת ומזין אותה (המוח מפרש כל תנועה כיעילה, גם אם מדובר בתנועה שגויה לחלוטין). כך שילד בעל סרבול מוטורי dcd עשוי לסבול מההפרעה לאורך החיים (בהיעדר טיפול) כתוצאה מאותו מעגל קסמים שלילי של הטמעת מסרים שגויים במערכת (בדומה ל'באגים' במערכת ההפעלה במחשב).

טיפול בסרבול מוטורי במוטוריקל, כולל עדכון ו/או בנייה יעילה של סכמת הגוף, כדי לאפשר לילד שימוש בתבניות תנועה נכונות ו"הכחדה" של תבניות התנועה השגויות!

הסבר לתרשיםבעת ביצוע תנועות, מועבר מעין דו"ח ('רישום סנסורי') למוח אודות התנועה. המוח מפרש כל תנועה הנקלטת במערכת כתנועה יעילה (גם אם היא ממש שגויה!), משמר אותה ובונה בעזרתה את מפת הגוף/ סכמת גוף שלנו (לכן החשיבות הקריטית בשינוי תבניות תנועה שגויות).

salek, 1979 ( נלקח מ- Blanche et al., 1998).

אם נתייחס לרגע להפרעת סרבול מוטורי/ ילד קלמזי שאינו סובל מבעיה אורטופדית כלשהי, אותו סרבול בתנועה עלול להיגרם עקב לקויות בשלבים שונים של עיבוד המידע. כך לדוגמא, לקות באחת ממערכות הקלט כמו רגישות יתר (ויסות חושי לקוי) במערכת הוסטיבולרית (מערכת שיווי המשקל) עשוי לגרום לתגובות פיזיולוגיות מוגזמות בעת שימוש בנדנדות או קרוסלה ולייצר הימנעות כפועל יוצא מכך.. במקרה אחר, ילד/ מבוגר הסובל מקושי בעיבוד או קושי באינטגרציה של מידע חזותי (ראייה) ופרופריוספטיבי* (מערכת תחושה עמוקה), עשוי להפגין איטיות (ילד איטי) הן ב- מהירות תגובה והן ב- מהירות תנועה. דוגמא אחרונה, לקות בשלב ההיזון החוזר (פידבק) עשויה לייצר קשיים בלמידה מוטורית וקושי בהפנמת דפוסי תנועה יעילים, כך לדוגמא קושי בהסתגלות לאחיזת עיפרון נכונה, או קושי בכדרור. ילדים כאלה יסתמכו יתר על המידה במערכת הויזואלית (ראייה) לצורך הוצאה לפועל של תנועות פשוטות, דבר שייצר סרבול מוטורי, איטיות, קושי בתכנון תנועה, "משאבי ריכוז" מופחתים ועוד..

*נמצא במחקרים כי מערכות התחושה המרכזיות, שלקויות בהן נקשרות להפרעת סרבול מוטורי, הינן:

  1.  מערכת תחושה עמוקה (מידע תחושתי המגיע מהמפרקים, מהגידים והשרירים אודות מנח המפרקים, מתח שרירים/ המתח הקיים בשרירים ועוד…),

  2.  המערכת הויזואלית (ראייה).

לקויות במע' חישה אלה עלולות לייצר קשיים ב- תיאום עין יד/ קשר עין יד, קשר עין רגל, אומדן מרחק (התמצאות במרחב) ארגון מנח הגוף בחלל ועוד..

סקירה מדעית ותמציתית אודות הפרעת סרבול מוטורי, ממתינה לכם במאמר מאת אייל: מאמר סרבול מוטורי התפתחותי.

מוטוריקל - חלשים בגרפיקה, מובילים במוטוריקה!

 

(וגם ביציבה ואורטופדיה...)

שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים וחשיבותה למניעת סרבול מוטורי/ סרבול תנועתי/ מצב של "ילד קלמזי" בפונקציות היומיומיות:

ובכן, המשוואה פשוטה: קואורדינציה טובה = איכות חיים אמיתית!  קואורדינציה נסמכת בין שאר המרכיבים, על תכנון תנועה/ פרקסיס (praxis) המהווה 'שפת תקשורת' שלנו עם המרחב הפיזי, כשם ששפה דבוּרה (ורבלית) נחוצה לתקשורת עם בני אדם... (*תכנון תנועה יעיל מחייב סכמת גוף תקינה).

קואורדינציה, בהיבט הפיזיולוגי מבטאת את הקשר בין שתי מערכות, העצבית והשרירית (תיאום עצבי שרירי יעיל) והשליטה של אחד ממרכזי המוח החשובים, המוח הקטן/ סרבלוּם (cerebellum), הנחשב למחולל תנועה עיקרי, האחראי בין השאר על תכנון תנועה ו- תיאום בין תנועות חלקי הגוף. 

קואורדינציה היא הדבר העומד מאחוריי כל פעולה שאנו מבצעים ביומיום, בין אם מדובר על פעולה ב- מוטוריקה גסה (לבישה עצמאית זריזה/ כדרור כדורסל/ ריצה מסוגננת ויפה) או פעולה הקשורה ל- מוטוריקה עדינה (מזיגת משקה מבקבוק לכוס בצורה מדויקת עד לסף מסוים ומבלי לשפוך את המשקה או להפיל את הכוס, דבר הדורש נוסף על תפקוד יעיל של קשר עין יד ושל מערכת תחושה עמוקה, גם ויסות תנועה/ ויסות תנועתי תקין), בין אם מדובר על פעולה ריתמית וקבועה (קפיצה בחבל/ ריצה) או על פעולה חד-פעמית וקצובה, המערבת קואורדינציה ושיווי משקל (נחיתה/ ירידה מספסל או כיסא על הרצפה בשטח צר, תוך שמירה על יציבות/ שיווי משקל ומבלי להיפגע מחפצים הפזורים על הרצפה).

קואורדינציה טובה מסייעת לנו לבצע פעולות יומיומיות וספורטיביות באופן זריז ושוטף תוך שמירה על דיוק, יעילות תנועתית (בין השאר, יכולת הפרדת תנועה), חיסכון באנרגיה, וכן הקצאת משאבי קשב פחוּתים בעת ביצוע משימות (צורך בפחות קשב), כלומר יכולת לבצע מספר פעולות במקביל (multitasking), מרכיב הקשור אף הוא ליעילות תנועתית (כדוגמת טיפוס במדרגות הבניין, אגב ביצוע שיחה עם חבר בסלולרי, ותפעול המכשיר באותו זמן, אגב חיפוש מפתחות הבית בכיס המכנסיים ושליפתם, מציאת המפתח המתאים (פעולה הדורשות מניפולציה/ קואורדינציה עדינה), כלומר, היכולת לבצע מספר פעולות בסיסיות של כל אחד ואחת מאיתנו בו-זמנית, באופן יעיל, מסונכרן ושוטף, וכל זאת מבלי לאבד שיווי משקל וליפול – קואורדינציה ושיווי משקל/ או לשמוט את צרור המפתחות… לידיעתכם, מבוגרים/ ילדים בעלי סרבול מוטורי/ סרבול גופני מתקשים עפי"ר לתאם בין מספר פעולות/ תנועות פשוטות המתבצעות בו זמנית, או זו אחר זו (כדוגמת מסירת כדור מדויקת אגב תנועה במשחק כדורסל…).

נגן וידאו
נגן וידאו

קואורדינציה לילדים? ממש משחק ילדים! אסף המתוק מפגין יכולות מרשימות של קואורדינציה ושיווי משקל: תיאום עין רגל, קשר עין יד, ואם לא די בכך, גם הפרדת תנועה, יציבות שרירית מפרקית (…ויכולת חריזה בִּתְזוּזַה🙂  

שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים במוטוריקל 

 

כדי שיכולותיו המוטוריות של הילד לא יבואו לידי ביטול,

 

אלא רק לידי ביטוי! 🙂

 

קואורדינציה ושיווי משקל, דוגמא רלוונטית נוספת:

 קואורדינציה טובה מסייעת לנו לשמור על יציבות (שיווי משקל) הן בעת ביצוע משימות תנועה והן בעת מצבים של הפרת איזון (כדוגמת עמידה על משטח לא יציב/ עמידה באוטובוס המתחיל לפתע את נסיעתו/ הליכה והיתקלות במכשול על הקרקע וכו'). קואורדינציה טובה מסייעת לנו לתכנן טוב יותר את תנועתנו בחלל, כך שנימנע מנפילות/ התקלות בחפצים ונהיה פחות חשופים לפציעות, כדוגמת מערכת של תגובות קואורדינטיביות השומרות על האיזון שלנו/ מחזירות אותנו לאיזון בעת שהאוטובוס שהוזכר מתחיל לפתע את נסיעתו (קואורדינציה ושיווי משקל), או השבת האיזון ומניעת נפילה בעת היתקלות במכשול על הקרקע אגב הליכה, או אותה קואורדינציה המסייעת לנו (באופן אוטומטי ותת הכרתי/ באופן לא מוּדע) בעת טריקת דלת במכונית, להרחיק את ידנו השנייה ולהימנע מפציעה חמורה של היתפסות האצבעות..

סרבול מוטורי אצל מבוגרים/ קואורדינציה בנהיגה:

אם סיימנו בסעיף הקודם עם קואורדינציה וטריקת דלת ברכב, בל נשכח את הקואורדינציה הנחוצה לנהיגה ברכב (קואורדינציה בנהיגה) לטובת שליטה על ההגה, הדוושות, כפתורים שונים וידיות בסנכרון מתוּזמר ויכולנו למנות עוד עשרות דוגמאות לחשיבות של קואורדינציה בחיי היומיום, גם אצל מבוגרים!

*מידע נוסף בנושא שיפור קואורדינציה בנהיגה תמצאו בלחיצה על הקישור וגם בהמשך הדף.

סרבול מוטורי ילדים/ קשיי קואורדינציה/ ליקויי קואורדינציה: 

 הדגשנו את הקשר שבין קואורדינציה ושיווי משקל להגנה מפני נפילות ופציעות. ידוע כי ילד קלמזי/ ילדים בעלי סרבול מוטורי/ סרבול תנועתי מוּעדים לתאונות יומיומיות (being accident prone), כדוגמת התקלות בחפצים או הפלת חפצים בשל קושי בתכנון תנועה, קואורדינציה מרחבית נמוכה/ קושי בהתארגנות במרחב (ילד מגושם/ קלמזי בין היתר, בשל מודעות נמוכה ל גבולות הגוף, או אומדן מרחק לקוי), שיווי משקל נמוך ו- הפרעת קשב וריכוז (הבאה לעיתים ב'קומורבידיות', כלומר בשילוב/ 'בחבילה אחת' עם הפרעת סרבול מוטורי dcd).   

לסיכום, שיפור קואורדינציה לילדים/ נוער/ מבוגרים מאפשר השגת שליטה. ילד/ מבוגר השולט על תנועותיו במרחב ועל חפצים בסביבתו, הוא רגוע יותר, ובעל ביטחון עצמי גבוה יותר (להבדיל מאותו ילד/ מבוגר מגושם בעל סרבול מוטורי/ סרבול גופני, שביטחונו העצמי והדימוי העצמי שלו עשויים להיות נמוכים מאוד…)! שיפור קואורדינציה לילדים מסייע גם ברכישה מהירה של מיומנויות ספורט ותנועה (כדוגמת תפיסת כדור, בעיטה לשער, לימוד קפיצה בחבל או לימוד רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר), לצד מיומנויות יומיומיות, בהן כאלה התורמות לעצמאות אישית ולתחושת בגרות (כדוגמת לימוד קשירת שרוכים או כפתור כפתורים באופן יעיל ומהיר) כמו גם לפיתוח דימוי עצמי חיובי, הערכה עצמית גבוהה, תחושת מסוגלות וחוסן נפשי (ממש 'נפש בריאה בגוף בריא'…). 

יכולת מוטורית טובה? כרטיס ביקור/ מפתח להשתלבות תקינה של הילד בחברה!

ברור כעת כי שיפור קואורדינציה משדרג את איכות החיים של כל אחד ואחת מאיתנו, ומהווה תנאי בסיסי לתפקוד תקין ויעיל ביומיום. לפיכך, ניתן דגש נכבד במוטוריקל על פיתוח מתמיד ויישום של מגוון עצוּם של תרגיליי קואורדינציה כחלק אינטגרלי בטיפול ב- סרבול מוטורי גופני, קשיי התמצאות במרחב, היפוטוניה בילדים, היפרטוניה, הפרעות קשב וריכוז ולקויות מוטוריות נוספות!

קואורדינציה ואינטליגנציה תנועתית…

קואורדינציה חזותית מוטורית ו- קואורדינציה חזותית מרחבית, מהוות (כל אחת בנפרד, ויחד) מרכיב חשוב מאין כמוהו באינטליגנציה התנועתית!

אינטליגנציה תנועתית-ביצועית (performance IQ) מהווה ע"פ Groth-Marnat, 1990 סינתזה של:

לידיעתכם, אחוז גבוה (שכיחות ממש גבוהה) של מבוגרים וגם ילדים בעלי סרבול מוטורי/ קואורדינציה מוטורית לקויה, סובלים מפערים בין רמת אינטליגנציה מילולית (verbal IQ) גבוהה, לעומת אינטליגנציה תנועתית-ביצועית (performance IQ) נמוכה. לפערים אלה השלכות רבות על התפקוד המוטורי ביומיום, יצירת דימוי עצמי נמוך ואף מנגנוני הימנעות, המהווים נגזרת ישירה מכך (ראו מידע נוסף, בפסקה "הקשר בין יכולת לבחירה" בדף הבית).

כלל המרכיבים המוטוריים העומדים בבסיס האינטליגנציה התנועתית-ביצועית (שזה עתה מנינו), ניתנים לשיפור מדעי ויסודי בשיטתנו!

 

המטריה המוטורית* של מוטוריקל


במוטוריקל מעניקים לילדכם "מטריה מוטורית" (כלומר, יכולות מוטוריות גבוהות..) המגנה עליהם מפני שלל האתגרים המוטוריים-ספורטיביים-חברתיים הצפויים והבלתי צפויים של הילדות.

גשם/ מָטַר של אתגרים מוטוריים מלווה את תקופת הילדות בעידן המודרני; טורניר משחקי כדור שנחת על הילד/ה בהפתעה (כרעם ביום בהיר) במסיבת יום הולדת ספורט (דבר נפוץ מאוד כיום: יום הולדת ספורט אתגרי, יום הולדת ספורטיבית, מפעיל יום הולדת ספורט) או בהפסקה פעילה/ בקייטנה; טיול רכיבה על אופניים שאורגן ע"י ועד ההורים הכיתתי, טיפוס על חבלים במצוק במהלך טיול שנתי, משחק 'כיסאות מוזיקליים' בגן, תחרות ריצה בשיעור התעמלות (שיפור סגנון ריצה) או תחרות הורדות ידיים ספונטנית בשעת ההפסקה.. ואיננו מדברים על תפקוד מוטורי יעיל הנחוץ כ"כ במצבי חירום, בכלל זה התמצאות במרחב לילדים, שיווי משקל, כוח שרירים (חיזוק שרירים לילדים/ חיזוק חגורת כתפיים לילדים) זריזות, מהירות, קואורדינציה לילדים ועוד…

המטריה המוטורית שלנו מעניקה לילד ביטחון עצמי (חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים), שקט ורוגע נפשי (חוסן נפשי) ומן הסתם, משפרת/ מעלה גם דימוי עצמי (פיתוח דימוי עצמי אצל ילדים) כשהילד/ה יודעים שהמטריה שלהם צמודה אליהם וניתנת לשימוש בכל רגע נתון! ("כל אתגר, בעזרת המטריה המוטורית נפתר!").

המטריה המוטורית של מוטוריקל המסייעת בהגשמת ילדוּת שקטה מדאגות, בכל עונות השנה 🙂

(*המטריה המוטורית ® היא סימן מסחר שכל הזכויות בו שייכות למוטוריקל!)   

848 66 44 -054

א'-ו', מ- 15:30!

שיטת מוטוריקל מציעה גישת טיפול חדשנית לטובת סרבול מוטורי/ בעיות קואורדינציה אצל ילדים/ מסורבלות מוטורית, גישה בעלת רציונל מדעי ברור, המבוססת על מחקרים עדכניים וניסיון קליני (טיפול) עתיר שנים… למידע נוסף לחצו: סרבול מוטורי טיפול/ טיפול בסרבול מוטורי בגישה מדעית, בלעדית ומובילה במוטוריקל.    

סרבול מוטורי ילדים/ מבוגרים (ילד קלמזי/ סרבול גופני)/ שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים- חשוב מאוד לדעת:

סרבול מוטורי dcd/ מסורבלות מוטורית היא הגדרה כללית לתסמונת הטרוגנית, הכוללת קלסתר רחב של מאפיינים. לא כל ילד קלמזי/ מגושם (או מבוגר מגושם) יסבול מאותם הקשיים או מכולם.

  • תובנה משמעותית אליה הגענו בעת פיתוח שיטת מוטוריקל בהקשר הנוכחי, הינה הצורך בייחודיות (ספציפיות) בעת שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים (בדומה לעיקרון דומה בפיתוח כח). למרות שלכל אדם נחוצה קואורדינציה כללית ברמה סבירה לטובת תפקוד יומיומי תקין, זקוקים אנו גם לאותה קואורדינציה ספציפית, לטובת מגוון מיומנויות מוטוריות ותפקודים ספציפיים המתבצעים ביומיום, כדוגמת כדרור כדורסל, קפיצה בחבל, נגינה בפסנתר (או כל כלי נגינה אחר..), מַעֳבר מעל מכשול (גדר/ חוֹמה) ב'קיצור-דרך' שהילד בחר לו בדרכו מביה"ס הביתה ועוד ועוד… (קואורדינציה תלויית פונקציה/ מטלה מובחנת). ברור לכן, כי שיפור קואורדינציה באמצעות שחייה לדוגמא, לא יסייע לילד כלל בתפקוד במשחקי כדור, בתפקוד מוטורי עדין או בתפקוד יומיומי (וגם להיפך, קואורדינציה טובה במשחקי כדור, אינה תורמת לשיפור סגנון השחייה). לפיכך, בניגוד למיתוס הקיים עדיין, אם ילדכם משתתף בחוג שחייה (דבר טוב כשלעצמו), אין פירוש הדבר שהוא משיג שיפור כלשהו של קואורדינציה יומיומית (ובטח שלא קואורדינציה במשחקי כדור, או בשיעורי התעמלות בביה"ס/ בגן…)!

לידיעתכם, שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים מושג במוטוריקל בשני רבדים: ברובד הראשון, שיפור קואורדינציה כללית כמעטפת (בסיס/ תשתית) לתפקוד גופני תקין, וברובד השני, שיפור קואורדינציה ספציפית, בהתאם לצרכיו הפונקציונליים של כל ילד/ מבוגר!

הרשו לנו להפתיע את ילדכם (וגם אתכם) עם למעלה מ- 1,000 תרגילים מקוריים, ייחודיים ובלעדיים שפותחו במוטוריקל ויותאמו במיוחד לצרכים הספציפיים של ילדכם, לטובת שיפור קואורדינציה (על כל מרכיביה, באופן כללי או ספציפי) לצד תחושה רציפה של:

  {אתגר>> התמדה בתרגול>> הצלחה/ תחושת הישג>> קבלת משוב חיובי ואוהד מאיתנו, הורי הילד (אתם), חברים בביה"ס/ בגן>> סיפוק והנאה (!)>> היוצרת הניעה (מוטיבציה) להמשך תרגול/ משחק/ רכישת מיומנויות}>> ולאחר רצף של מס' טיפולים: תחושת שליטה, ביטחון עצמי וגם דימוי עצמי מרקיעי שחקים (גם לילדים בעל סרבול מוטורי גופני/ סרבול תנועתי משמעותי… ) 

*תרשים הזרימה הנ"ל, משקף תהליך חוזר ונשנה מספר פעמים בכל טיפול, אותו עובר כל ילד/ כל נער במוטוריקל!

תרגיל 'שמיניות באוויר' לטובת שיפור קואורדינציה מרחבית ושיפור שליטה בכדור (כדורגל) מבית היוצר של מוטוריקל: הילדים נעים (מנתרים) בשמינייה בין הטבעות ומובילים את הכדור בשמינייה הפוכה (סה"כ 2 שמיניות)! התרגיל כולל שיפור שורה ארוכה של מרכיבים מוטוריים, בהם: שיפור קואורדינציה, התמצאות במרחב (כיוונים במרחב) התארגנות במרחב, שיווי משקל, חציית קו אמצע של הרגליים, תיאום בין תנועות חלקי הגוף (תיאום עין רגל, רצף תנועתי, תיאום דו צידי/ תיאום דו צדדי של הרגליים.. א-סימטרי), תכנון תנועה/ פרקסיס ותזמון תנועתי, זיכרון עבודה מוטורי ועוד… כל המרכיבים המוטוריים האלה משולבים בתרגיל אחד מאתגר ומהנה!

נגן וידאו

לא טעיתם, גם מוטוריקל וגם.. מוטורי cool 🙂

(*מוטורי cool ® הוא סימן מסחר שכל הזכויות בו שייכות למוטוריקל!)

*לידיעתכם, התרגיל הנ"ל מהווה טעימה קלה ('דוגמית') למאות תרגילים מתוחכמים ומאתגרים אף יותר המוצעים בשיטת מוטוריקל לטובת סרבול מוטורי!

מוטוריקל – מחוייבים לתוצאות, מחוייבים לילדים!

כי גם לילד חלש ומסורבל, הזכות להיות אלוף עולם מהולל 🙂

מוטוריקל-חוות-דעת-תוצאות-טיפול.jpeg

בתמונה: כפיר המדהים, אלוף עולם אמיתי ו- "בוגר מוטוריקל", על הפודיום בעת זכייתו באליפות העולם בגלישת רוח. גאווה אמיתית 🙂

והנה, המייל המרגש שהגיע אלינו לאחרונה מאמו של כפיר, אותו ילד מדהים בעל סרבול מוטורי:

שלום אייל, 

עברו הרבה מאוד שנים … אז אני לא מצפה שתזכור , אבל אנחנו זוכרים אותך ומדברים על המהפך שעשית בחיים שלנו כמעט כל שבוע!
אני אמא של כפיר גפן שהתאמן אצלך מגיל 4.5
היום כפיר בן 15 גולש רוח – אלוף ישראל ואלוף עולם (אלוף אמיתי עם גביע והכל … לא סתם מחמאה ) על דגם IQfoil7.
 
כשכפיר התחיל להתאמן אצלך הוא בקושי ידע לקפוץ , לרוץ או לתפוס כדור – והרופאים איבחנו אותו בתסמונת הילד המסורבל… ולא חזו לו עתיד מזהיר בהרבה תחומים אבל לנו היה קשה לקבל את זה וככה הגענו אליך. 
 
מעבר להיותו אלוף בגלישת רוח – ספורט שדורש המון קואורדינציה ,  הוא רץ 7 קמ ב 30 דקות … ונחשב למהיר ביותר בריצה בשכבה שלו !
אני כותבת לך שתדע שעד היום כפיר זוכר את השיעורים שלך … ובמיוחד את שר הטבעות שעושה ניסים ונפלאות ותמיד אומר שרק בזכותך הוא אוהב ספורט והכי חשוב שהוא למד לא לוותר לעצמו.
אז אני מקווה שהאיימיל הזה הגיע אליך והזדמנות לומר לך תודה מעומק הלב , ההשקעה שלך בשיעורים והדרך המיוחדת שלך להגיע לילדים זכורים לנו עד היום  … 

ואולי תוכל לספר את זה לילדים שמתאמנים אצלך?

שידעו – שאתה באמת עושה ניסים ונפלאות וזה יתן להם הרבה מוטיבציה באימונים 
 
ישר כוח ! 
שירה 
 

*תוכלו למצוא מכתבי הורים נספים בדף מוטוריקל המלצות | מוטוריקל חוות דעת.

סרבול מוטורי ילדים/ ילד קלמזי/ ילד מגושם: שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים במוטוריקלמה הופך אותנו למובילים ברמה העולמית?

  • הבאנו לעולם גישה חדשנית ל- טיפול בסרבול מוטורי/ מסורבלות מוטורית, גישה בעלת רציונל מדעי ברור, המבוססת על מחקרים עדכניים וניסיון קליני (טיפול) עתיר שנים. לחצו: טיפול בסרבול מוטורי בגישה מדעית, בלעדית ומובילה במוטוריקל  

  •  ברשותנו מגוון עצוּם של תרגילים מקוריים ומתוחכמים (תרגילים שילדכם טרם התנסה בהם!) לטובת סרבול מוטורי/ שיפור קואורדינציה לילדים, המעניקים מענה ממוקד ומדויק לקושי של ילדכם (זוכרים? מדובר בהפרעה הטרוגנית…).

  • אבחון סרבול מוטורי/ מסורבלות מוטורית הנערך בראשית הדרך, מאפשר לנו לבחור את כלי הטיפול המתאימים ביותר ללקות הספציפית של ילדכם או שלכם (סרבול מוטורי אצל מבוגרים), ולצרכים הפונקציונליים המדויקים ולמקסם את תוצאות הטיפול!!   

  • כפי שצויין, התרגילים שלנו ממש אלגנטיים ומאתגרים! ילדים וגם בני נוער או מבוגרים ממש נהנים בעת התרגול! לידיעתכם, לא תמצאו אצלנו תרגילים פרמיטיביים, משעממים וחסרי תכלית (כדוגמת תיפוף משוּנה על הראש עם תנועה סיבובית של כף היד על הבטן…מכירים??). תרגילים מוזרים כאלה – לא בבית סיפרנו!

במוטוריקל סופַן  

וגם So-much-Fun של הבטחות להתממש 🙂

  ובאופן הכי מהיר שניתן לבקש !

במוטוריקל סופַן  

וגם So-much-Fun של הבטחות להתממש 🙂

  ובאופן הכי מהיר שניתן לבקש !

  • אם כן, בניגוד לתרגילים שגרתיים ומוכרים, כדוגמת טיפוס על מתקנים, זחילות באופנים שונים וכו' שיעילותם הטיפולית מוגבלת ומוטלת בספק, מרבית התרגילים במוטוריקל כוללים תחכוּם רב (תנועה משולבת בחשיבה), ומפתחים קואורדינציה על כל גווניה (תיאומים שונים בין הגפיים, תיאום דו צידי/ תיאום דו צדדי, קואורדינציית עין יד/ תיאום עין יד/ קשר עין יד, תיאום עין רגל, תכנון ותזמון תנועה (תזמון תנועתי) ויסות תנועה, ויסות כוח, קואורדינציה ושיווי משקל, הפרדת תנועות, חציית קו אמצע, רצף תנועתי, זריזות, קואורדינציה עדינה ועוד ועוד…).

  • נוסף על האמור, כלי הטיפול שלנו דורשים תהליכי פיקוח ובקרה תנועתית, קשב ותכנון, משוב עצמי, אסטרטגיות חשיבה, פיתרון בעיות 'אונליין' / FeedForward (תכנון אגב תנועה/ תיקון שגיאות עוד בטרם נעשו, כדוגמת התאמת/ ארגון מחודש של מנח הגוף בעת היתקלות במכשול באופן כזה שתימנע נפילה ויישמר שיווי המשקל, יכולת מוטורית חשובה ביותר ביומיום המערבת יכולת חיזוי וציפייה (מכונה גם: לולאה פתוחה/ 'open loop'), יכולת חשובה מאוד גם למשחקי ספורט קבוצתיים (הדורשים היערכות/ התאמה גופנית מתמדת בהתאם למצבים הדינמיים/ משתנים על המגרש) ועוד…

  • הזכרנו כבר בדפים אחרים, שכל ילד או מבוגר עשוי "להמציא את הגלגל מחדש" ולהציג קשיים מוטוריים מקוריים לגמרי (ממש out of the blue) או לקויות בתנועות/ פעולות המוטוריות הטריוויאליות (הבסיסיות) ביותר לכאורה. הורים לעיתים מרימים גבה ושואלים אותנו: "איך הוא לא מצליח לבצע את הפעולה הפשוטה הזו"? אנו שבים ומדגישים, בעיות מוטוריות אצל ילדים או מבוגרים עשויות לבוא לידי ביטוי אף בפעולות המוטוריות הפשוטות ביותר!

אינטגרציה סנסורית/ אינטגרציה סנסומוטורית..

המידע התחושתי העשיר (כמעט בכל מערכות החישה) שהילד/ מבוגר חווה בעת ביצוע התרגילים במוטוריקל  (זיכרו, מדובר בלמעלה מ-1,000 תרגילים שונים..) מחייב את הילד לבצע אינטגרציה בין חושית (אינטגרציה סנסורית/ אינטגרציה סנסומוטורית), דבר המשפר את התפיסה המוטורית הנחשבת למרכיב קריטי ב למידה מוטורית אצל מבוגרים/ ילדים עם סרבול מוטורי ובכלל.

 

אז מהי אינטגרציה סנסורית?

אינטגרציה סנסורית/ אינטגרציה סנסומוטורית (אינטגרציה חושית תנועתית) כוללת תיאום בין מערכות החישה השונות בגוף (מערכת שיווי המשקל, מערכת המגע/ מערכת טקטילית, מערכת התחושה העמוקה/ מערכת פרופריוצפטיבית, מערכת הראייה, נוסף על מערכת השמיעה/ מערכת אודיטורית ומערכת הטעם והריח). אותה אינטגרציה סנסומוטורית תורמת לתפקוד גופני יעיל, ללמידה יעילה (הן מוטורית והן קוגניטיבית) ליצירת סכמת גוף תקינה, תכנון תנועה/ פרקסיס יעיל, תיאום דו צדדי, תגובות שיווי משקל יעילות, קשר עין יד ועוד…

 

התפתחות תקינה של מערכות החישה בגוף ותיאום יעיל ביניהן, מהווים את התשתית לשליטה גופנית, התמודדות יעילה עם סביבה חדשה ולא מוכרת, או עם שינויים בסביבה הרגילה, טווח ריכוז טוב יותר וכן ביטחון עצמי גבוה יותר!

לידיעתכם, שיפור אינטגרציה סנסומוטורית אצל ילדים נחשב אחד מתחומי ההתמחות המרכזיים שלנו!

  • מבחר עצום של תרגילים מדעיים לילדים/ מבוגרים בעלי פיזור תנועתי (ילד קלמזי בעל ויסות תנועה/ ויסות תנועתי לקוי)/ פיזור תנועה/ תנועה מפוזרת/ חוסר ארגון תנועה/ ארגון תנועה לקוי/ התקלות בחפצים/ היתקלות בחפצים/ ילד נתקל בחפצים). התרגילים שלנו מעניקים לכל מטופל פידבק תחושתי מתקן בכל מפרק רלוונטי, ההופך את תנועותיו ליעילות יותר, מכונסות יותר וממוקדות מטרה!

  • קואורדינציה ושיווי משקל: רוב הסיטואציות ביומיום הדורשות מאיתנו שמירה על שיווי משקל, מתרחשות אגב עיסוק קואורדינטיבי כזה או אחר של הידיים או הרגליים. כך לדוגמא, עמידה על רגל אחת בעת לבישת מכנס ג'ינס או מכנס טרנינג. הידיים עסוקות בתיאום קואורדינטיבי זו ביחס לזו, דבר המאתגר בצורה יתרה את מערכת שיווי המשקל (*בשל הקטנת מומנט ההתמדה הפיזיקלי של הגוף, ולביליות/ חוסר יציבות נלווית במיקום מרכז הכובד), דוגמאות נוספות, ירידה במדרגות המרכז המסחרי אגב אחיזת כוס ברד או גביע גלידה ותפעול הסמארטפון ביד השנייה, טיפוס על תלולית עפר כדי להגיע אל כדורגל שנבעט אליה במהלך משחק עם חברים, מבלי להיפגע משיחים קוצניים או מכשולים אחרים ועוד ועוד… הקואורדינציה הרלוונטית למצבים אלה כוללת תיאום דו צדדי, קשר עין יד/ תיאום עין יד (קשר עין יד אצל ילדים), תיאום עין רגל/ קשר עין רגל, התמצאות במרחב, מהירות תגובה, תפקוד יעיל של מנגנוני יציבה (מידע אודות מנגנוני יציבה בהמשך הדף) עוד ועוד.. באפשרותנו לשפר דרמטית את הקשר בין תפקודים קואורדינטיביים לתפקודי שיווי משקל (קואורדינציה ושיווי משקל) במגוון עצום של כלים מאתגרים ומהנים 🙂

     

  • התנתקות מהקרקע– יכולת תנועתית ורגשית חשובה ביותר, העומדת בבסיס רוב מיומנויות היסוד אותן ירכוש הילד בשלבי התפתחותו המוטורית (כדוגמת ריצה, ניתורים על 2 רגליים ורגל אחת, דהרות, דילוגים, קפיצה בחבל, קליעת ניתור או חסימה במשחק כדורסל ועוד..). יכולת פונקציונלית זו, המהווה אם כן תנאי הכרחי לרכישת מיומנויות יסוד משמעותיות (למידה מוטורית), עשוייה להיפגע עקב סרבול מוטורי/ סרבול תנועתי, אך בעיקר עקב גורמים ביומכניים/ אורטופדיים לקויים כדוגמת פרונציה בכף הרגל (pronated feet) ועוד..

פרונציה של כף הרגל (Pronated feet)/ כפות רגליים במנח יתר פרונציה באופן משמעותי, אצל ילד בן 5.5 בעל גמישות יתר שטופל במוטוריקל. המנח האלכסוני של גיד אכילס מודגש (*מנח נורמלי הינו מנח אנכי!)

לידיעתכם, אחת התובנות בפיתוח שיטת מוטוריקל היתה הקשר הישיר (הנסיבתי) שבין הימצאות פרונציה בכף הרגל אצל ילדים (pronated feet) לקשיי התנתקות מהקרקע, החשיבות הקריטית בפיתוח יכולת ההתנתקות מהקרקע בגיל צעיר, ויישום מבחר כלים לטובת התמודדות יוצאת-דופן עם לקויות! לחצו: שיפור הניתור שיפור הניתור כדורסל שיפור הניתור וכוח מתפרץ שיפור הניתור לילדים שיפור הניתור ילדים.

  • תיאום דו צידי/ תיאום דו צדדי – מרכיב קואורדינציה חשוב ביותר בתפקוד היומיומי וגם קריטי להליכה, הן מבחינה קואורדינטיבית/ אסתטית והן מבחינה אנרגטית! מתוקף חשיבותו, אותו תיאום דו צידי זוכה אצלנו במוטוריקל למבחר אדיר של כלי טיפול/ שיפור! תוכלו ללמוד בדף יציבה לקויה, שהליכה נטולת תיאום דו צידי תקין, גוררת סיבוב מוגזם של האגן במישור ההוריזונטלי, דבר הפוגע הן באסתטיקה של ההליכה (מייצר סרבול מוטורי אצל ילדים/ אצל מבוגרים) והן ביעילות (בזבוז מיותר של אנרגיה!). בהקשר הכללי יותר, תיאום דו צידי יעיל נחוץ למגוון רחב ביותר של פונקציות יומיות, כדוגמת לבישה עצמאית, קשירת שרוכים, אכילה, רחצה, מיומנויות אורייניות (כתיבה/ גזירה..), מניפולציה של חפצים, נגינה ועוד ועוד..

שיפור תיאום דו צידי במוטוריקל מושג ע"י מבחר עצום של תרגילים אטרקטיביים, מהנים ומאתגרים במיוחד, בעלי זיקה למשחקי כדור, תרגילים המותאמים למגוון גילים רחב! תרוויחו גם ערך מוסף משמעותי/ "בונוס": רוב התרגילים מפתחים גם קשר עין יד,/ תיאום עין יד/, קואורדינציה עין יד/ תיאום עין רגל.   

צפוף לכם בעין? ההסבר לכך פשוט:


יש לנו פשוט המון להציע 🙂

 

מוטוריקל - בדיוק מה שחיפשתם, גם עבור סרבול מוטורי!

  • דגש רב ניתן במוטוריקל על אחד המרכיבים המוטוריים החשובים ביותר לשליטה/ בקרה תנועתית: תפקוד 'מנגנוני יציבה'/ postural control (מרכיבים תחושתיים-מוטוריים העומדים בבסיס כל פעולה שאנו מבצעים: תנועות עדינות ואיכותיות של הגו והגפיים המאזנות את הילד כל העת בעת פעילות תנועתית כדוגמת רכיבה על אופניים, שומרות מפני נפילות ומערבות יכולת חיזוי וציפייה למצבים אפשריים של הפרת איזון!). אותם 'מנגנוני יציבה' אחראים על תגובות הגנה ושיווי משקל: תגובות גופניות (אוטומטיות) המחזירות את הילד לאיזון בעת מצבים של 'כמעט איבוד שיווי משקל'- דבר חשוב מאין כמוהו ברכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר ופעילויות מוטוריות- ספורטיביות נוספות (כדוגמת הריצה שהוזכרה קודם…), עוד מפקחים מנגנוני היציבה על הטונוס/ מתח השרירים, על יציבות חגורת הכתפיים והגו בעת הרכיבה, יציבות שדה הראייה ועוד.. זיכרו, ילד בעל שליטה יציבתית טובה ברכיבה על אופניו (ולא רק..) הינו ילד בעל ביטחון עצמי רב!

  • ילד קלמזי ו- קואורדינציה עדינה: שיפור קואורדינציה עדינה לטובת פעולות אורייניות, כדוגמת כתיבה (איטיות בכתיבה ילד איטי בכתיבה כתיבה איטית אצל ילדים), ציור, צביעה, שימוש בסרגל/ מחדד/ מחק/ מחוגה ומבחר פעולות נוספות הדורשות קואורדינציה עדינה כדוגמת גזירה במספריים, השחלה, הרכבת פאזלים, בנייה בלגו, הדבקה, נגינה בפסנתר גם אצל מבוגרים ועוד ועוד..

  • בניגוד לקלישאות בהן בוודאי נתקלתם בעבר ('שיפור קואורדינציה המתרחש כביכול באופן איטי וסמוי/ חבוי/ תהליך פנימי הבא לידי ביטוי רק בשלב מאוחר יותר…'), שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים במוטוריקל נעשה online (מתרחש לנגד עינם המשתאות של ההורים בכל טיפול, ובעת הטיפול). כך שתראו תוצאות אפקטיביות בכל קנה מידה, ומהר!

  • ילדכם יעבדו קשה אצלנו! בשל הדרישות הגבוהות במהלך הטיפול, אנו שבים ומזכירים לכל ילד (ברגעי ההתמודדות מול הקושי..) את הסלוגן שלנו… "קשה באימונים?- (מוטורי)קל בחיים! (או: קל מוטורית בחיים)".

לידיעתכם, הסלוגן הנ"ל משקף את תפיסת עולמנו מראשית פיתוח שיטת מוטוריקל: אנו מאמינים גדולים בעבודה קשה!

אחד ממשפטי המפתח עבור ילדים במוטוריקל: "במוטוריקל כולם יודעים, קשה באימונים? - מוטוריקל בחיים"!

ואפרופו סרבול מוטורי ועבודה קשה, מעת לעת אנו נשאלים על ילדים בעלי סרבול מוטורי וכיצד ניתן לגייס את המוטיבציה שלהם לטובת טיפול בבעיה? 

ובכן, לא רק שאנו מציעים את הכלים המתקדמים מסוגם בעולם ואף המהנים והמאתגרים לטובת סרבול מוטורי, אנו ממש אלופים בלשעשע ילדים!

לאייל ציוני, עבדכם הנאמן שפה משותפת ומשעשעת במיוחד עם ילדים (גם עם קטנטנים), כך שהתואר "פיזיו-סטנדאפיסט" (שהוענק לו ע"י אחד ההורים לפני שנים רבות…) אינו מקרי. בזכות כימיה מיוחדת בין המטפל לילד, גם עבודה קשה הופכת לאפשרית ואף מהנה 🙂 

ואפרופו (2) פיזיו-סטנדאפיסט, לאחר שנים רבות בהן קורע ילדים מצחוק במסגרת העיסוק הקליני, יוצא אייל במופע סטנד אפ ייחודי ומגניב במיוחד לילדים.

Check it out :)) סטנדאפ ילדים | סטנד אפ לילדים ליום הולדת | סטנדאפיסט ליום הולדת | יום הולדת סטנדאפ לילדים | מופע סטנד אפ לילדים).

  • שיפור קואורדינציה לילדים נעשה בקונטקסט בו מצוי הילד (הילד במרכז) ובהתאם למטרותיו (ילד קלמזי/ בעל סרבול מוטורי השואף להשתפר בכדורסל יפתח את הקואורדינציה הרלוונטית למשחק כדורסל), אך גם בהתאם לצורך המיידי (ילד מגושם המרבה למעוד/ ליפול, יקבל תרגילים מיידיים לצמצום הנפילות, עד להפסקתן המוחלטת).

  • מגוון תרגילים בעלי דרגת קושי עולה, מעניקים לילד/ למבוגר תחושת הצלחה כבר מהשלב הראשון, מותירים אותו מאותגר וממוקד. דרגות הקושי המגוונות בכל תרגיל מאפשרים גם לילדים עם סרבול מוטורי/ סרבול תנועתי משמעותי להתנסות ולהצליח כבר בתחילת התִרְגוּל!

  • שיפור קואורדינציה בכל גיל: גם בני-נוער/ מבוגרים עם סרבול מוטורי, שהטענה הרווחת לגביהם היא שבשל גילם כבר 'איחרו את המועד' (ולא ניתן לעזור להם…האם ניתקלתם כבר בקלישאה הזאת?), משפרים את הקואורדינציה שלהם באופן מרשים ביותר אצלנו (עבדנו עם בני-נוער רבים וגם מבוגרים, שקַבְלוּ על כך שלא נעזרו בנו בילדותם…). בהקשר זה, ברשותנו מגוון תרגילי קואורדינציה מותאם לכל גיל, מגיל 4 ועד לנוער ומבוגרים (…אם חשבתם אי פעם לפתח/ לשדרג את הקואורדינציה שלכם, ולא מצאתם את המסגרת המתאימה, אל תהססו לבקש- אנחנו פה גם בשבילכם!)

קואורדינציה בנהיגה/ שיפור קואורדינציה ללימוד נהיגה >> 

הבן/ הבת/ אתם מתחילים ללמוד נהיגה בדרך להוצאת רישיון, מורה הנהיגה המליץ לכם על שיפור קואורדינציה בנהיגה. לידיעתכם, קואורדינציה בנהיגה מורכבת הן מ- קואורדינציה כללית והן מקואורדינציה ספציפית: הפרדת תנועה ידיים ורגליים, הפרדת תנועות ידיים זו מזו,  הפרדת תנועות ראש מרגליים וכן ראש מידיים (בעת סיבוב הראש/ הפניית המבט לכיוון מראות הצד או לשמשה האחורית בעת מעבר נתיב או ביצוע חנייה ברוורס), ויסות כוח רגליים על הדוושות, ויסות כוח ידיים על ההגה וההילוכים, צופר ועוד, מערכת תחושה עמוקה (בין היתר, לצורך אוטומטיזציה בתנועה בתפעול ההילוכים ועוד), דיוק בתנועה, תזמון תנועה (לדוג' העברת הילוך רק בעת/ לאחר לחיצה על הקלאץ'), קואורדינציה עין יד, תיאום בין הידיים/ תיאום דו צדדי; התמצאות במרחב/ התארגנות במרחב (אומדן מרחק*, תפיסת עומק*, תפיסה חזותית/ תפיסה חזותית מרחבית/ תפיסה מרחבית/ תפיסה מרחבית שיפור, אבחנת דמות מרקע/ הבחנת דמות מרקע) ועוד ועוד …

 

שיפור קואורדינציה בנהיגה/ ללימוד נהיגה במוטוריקל, בדגש על הצרכים הפונקציונליים בנהיגה ועל הקשיים הספציפיים של הנהג/ת. לידיעתכם, שיפור קואורדינציה בנהיגה מהווה במקרים רבים זרז משמעותי למעבר טסט והשגה מהירה של רישיון נהיגה!

*רשימה מפורטת ומקיפה של מרכיבי קואורדינציה בנהיגה ודיון בנושאים שונים רלוונטיים, לרשותכם בקישור הבא: קואורדינציה ונהיגה!

ובחזרה ללקויות/ שיפור קואורדינציה כללית:

ילדים בעלי סרבול מוטורי גופני מתקשים לרכוש מיומנויות ספורט ותנועה, וכן מיומנויות יומיומיות באופן עצמאי (בין השאר בשל קשיים בתחושה עמוקה, קושי בתכנון תנועה, התארגנות במרחב, תפיסה מוטורית לקויה, תזמון תנועות וקואורדינציה לקויות… כשמדובר בנוסף על הפרעת קשב וריכוז נלווית, המצב חמור שבעתיים…). עבורם מציעים אנו לימוד מגוון רחב של מיומנויות בגישה ייחודית ובלעדית (כדוגמת לימוד קשירת שרוכים, לימוד קפיצה על חבל לימוד רכיבה על אופניים לילדים לימוד אופניים לילדים, לימוד רולר בליידס לילדים לימוד גלגיליות לימוד סקייטבורד לימוד קארבר ועוד ועוד...)! למידע נוסף לחצו: למידה מוטורית לימוד מיומנויות ספורט ותנועה.

לימוד קפיצה בחבל: עמית ותמר, מדגימים ביצוע נהדר, זמן קצר לאחר לימוד קפיצה על חבל/ לימוד קפיצה בדילגית. ונזכיר שנית: אצלנו גם ההנאה כלולה בתפריט 🙂

נגן וידאו
  • חלק נכבד של התרגילים כולל שימוש בכדורים שונים (כדורסל, כדורגל וכו'), כך שהילד/ מבוגר יוצא נשכר פעמיים: משכלל את הקואורדינציה שלו, ובה בעת משפר את יכולותיו במשחקי כדור, ורוכש מיומנויות רלוונטיות (כדוגמת לימוד כדרור, לימוד בעיטה, לימוד צעד וחצי בכדורסל, תרגילי 'מעבר שחקן הגנה' וכו') בקלות יתרה!

  • הציוד המשמש ל שיפור קואורדינציה לילדים/ מבוגרים הינו לרוב ציוד בסיסי הקיים בכל בית, דבר המאפשר לילד/ נער המסורבל להוסיף ולהתאמן בזמנו החופשי!

ראו: גיד אכילס קצר אצל ילדים | גיד אכילס קצר אצל מבוגרים | טיפול בקיצור גיד אכילס | הליכה על קצות האצבעות | הליכה על קצות האצבעות מבוגרים | הליכה על קצות האצבעות ילדים | הארכת גיד אכילסקיצור גיד אכילס | הליכה על קצות האצבעות ברגל אחת.

*פעמים רבות, הליכה על קצות האצבעות אצל ילדים/ הליכה על קצות האצבעות אצל ילדים צצה בהקשר של בעיות גדילה אצל ילדים/ מבוגרים והרצון להיראות בעיני הסביבה גבוהים יותר!

ראו: איך לגבוה בגיל ההתבגרותאיך לגבוה בגיל 25איך להוסיף גובהאיך אפשר להוסיף גובהאיך להיות גבוה יותראיך להיות יותר גבוהאיך לא להיות נמוכה/ הוספת גובה ללא ניתוחתוספת גובהתרגילי מתיחה לגביההבעיות גובה אצל ילדים.

וכן, דף חשוב מאוד (בקרוב יעלה גם לאתרנו החדש): שיפור דימוי עצמי | שיפור דימוי עצמי אצל ילדים | דימוי עצמי נמוך אצל מתבגרים | דימוי עצמי נמוך אצל מבוגרים | הערכה עצמית נמוכה אצל ילדים | העלאת דימוי עצמי | פעילות לחיזוק דימוי עצמי | שיפור ביטחון עצמי | שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים | חוסר ביטחון עצמי בגיל ההתבגרות | ביטחון עצמי חברתי.

  • מבוגרים רבים/ ילדים עם סרבול מוטורי/ סרבול גופני סובלים גם מהתנהלות יציבתית לקויה (*קואורדינציה יציבתית לקויה). מצאנו קורלציה משמעותית בין קשיי קואורדינציה ילדים/ מבוגרים (סרבול מוטורי/ מסורבלות מוטורית) ל- קואורדינציה יציבתית נמוכה. כלומר, מבוגרים/ ילדים עם סרבול מוטורי, עשויים להתקשות יותר בתכנון (בהתארגנות לקראת/ בהשגת) יציבה נכונה.

*המושג קואורדינציה יציבתית, ברמה המעשית-טיפולית (להבדיל מהמשמעות האוטונומית של postural control) הינו מושג שטבענו כחלק מפיתוח שיטת מוטוריקל. ניתן להגדירו כיכולת לתאם באופן מהיר ויעיל (וגם מוּדע) בין אברי הגוף (גו-גפיים-אגן-ראש), להבין את היחס הנכון בניהם ולשלוט בדרגות החופש (שליטה במפרקים השונים) כדי להגיע למנח יציבתי זקוף בחלל (בכלל זה, היכולת לבצע התאמות יציבתיות יעילות כתגובה לשינוי תנוחה/ שינוי מיקום מרכז הכובד). ילד/ מבוגר הסובל מקואורדינציה יציבתית נמוכה, ינסה למשוך את הצוואר לאחור/ את הראש או הכתפיים למעלה (ומגוון תנועות שגויות נוספות…) או שינסה לבצע מס' תנועות נכונות בו-זמנית, אך ללא הצלחה (כל אלה בניסיון להזדקף). בהיעדר קואורדינציה יציבתית נאותה, ניסיונותיו עשויים להיות עקרים, לא מועילים ולעיתים אף מזיקים! 

(מידע נוסף לרשותכם באחד מהקישורים הבאים: יציבה לא נכונה יציבה נכונה יציבה ותנועה שיפור היציבה גב כפוף יציבה לקויה גיבנת בגב יציבה נכונה ילדים בעיות יציבה קיפוזיס גבית קיפוזיס גבי קיפוזיס קל לורדוזיס מותני מוגבר, טיפול בהיפר לורדוזיס לורדוזיס פיזיולוגי מוגבר לורדוזיס  לורדוזיס מותני, לורדוזיס יתר, לורדוזיס טיפול, היפר לורדוזה, קמר מותני, רזה עם בטן בולטת, טיפול בלורדוזיס  יציבה נכונה ילדים קיפוזיס שוירמן עמידה רפויה כתפיים שמוטות עמידה כפופה גיבנת טיפול בגב כפוף טיפול בקיפוזיס לקויות יציבה אי נוחות בצוואר צוואר נוטה קדימה).

יכולנו להוסיף ולדבר על התרומה האדירה של שיטת מוטוריקל למבוגרים/ ילדים בעלי סרבול מוטורי/ קשיי קואורדינציה. ממליצים לכם לבקר גם בקישורים לדפים נוספים, המשובצים לאורך הדף הנוכחי!

ואם רציתם את כל המידע בקיצור?

מוטוריקל - וזה כל השיפור!

באופן שכיח וטבעי למדי במוטוריקל, הורים הצופים בהדגמת תרגיל מורכב זה או אחר הניתן לבנם/ ביתם (הדגמה הניתנת ע"י המטפל, לפני הלימוד/ תרגול), מגיבים באופן מיידי-ספונטני באמירה הבאה: "נראה לך באמת שהוא יהיה מסוגל לבצע את זה…?!" כבר התרגלנו לחייך ולומר להורים הספקנים, "חכו ותראו, זה יקרה מהר…כבמטה קסם…"

בקרו גם בדף סרבול מוטורי טיפול | טיפול בסרבול מוטורי!

סרבול מוטורי dcd מוטוריקל – מן התקשורת:

 

סרבול מוטורי, טיפול בסרבול מוטורי בשיטת מוטוריקל, כתבה בעיתון שעה טובה (קובץ PDF) אייל ציוני מציג את הרציונל החדשני של שיטתו בפאנל מומחים (אתר 'הורים בקשר', פסקאות אחרונות של הכתבה):

 

הצגת רציונל שיטת מוטוריקל לטיפול בסרבול מוטורי (לחצו על הקישור) בהשוואה לגישות טיפוליות קיימות ב- ריפוי בעיסוק ילדים ו- פיזיותרפיה ילדים.

 

שיפור קואורדינציה/ סרבול מוטורי dcd, ילד קלמזי, חזרה לדף: סרבול מוטורי התפתחותי: דף התמצאות וריכוז נושאים ('תוכן עניינים')